سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
مراسم اختتامیه دوره دانش افزایی اساتید تجوید مدارس علمیه سراسر کشور

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه کشور گفت: برنامه جدید که دارای مزایای بسیاری است؛ 6 سال تحصیلی برای دیپلم به بالا، یک سال کاهش پیدا کرده است و طلاب 5 ساله سطح یک را می خوانند که این تحول بر اساس امر مقام معظم رهبری بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کاشان، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه آیت الله اعتمادی(ره) کاشان با اشاره به آیه 79 سوره آل عمران گفت: خداوند در این آیه ما را به «ربانی شدن» امر می کند؛ ربانی شدن نیز نیازمند سبب است که اولین آن فراگیری کتاب الهی است.

وی افزود: یکی از وظایف خطیری که قرآن کریم برای پیامبر اکرم (ص) تعیین می کند، همین بحث آموزش قرآن است که حداقل در 4 آیه به آن اشاره شده است؛ وظیفه حوزویان نیز همین است که در خدمت قرآن و حدیث باشند.

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور بیان کرد: برای رسیدن به این متن باید عالم شد؛ خداوند است که قرآن را تعلیم می دهد و انسان است که باید قرآن را فرا بگیرد؛ خوب خواندن و خوب فهمیدن، یک اصل در نظام تعلیم وتربیت حوزوی، است.

وی تصریح کرد: عنصر دیگر در ربانی شدن، «تدرسون» یا دراست و تکرار است؛ فهمیدن به تنهایی مهم نیست، بلکه این فهمیدن باید با وجود انسان عجین شود.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد یادآورشد: بحث نمره، مدرک و... از روی ناچاری است، ولی بحث اصلی در حوزه آن است که باید عالم به دین شویم؛ علم باید در وجود و جان ما بنشیند و با آن متحد شویم؛ علم در حوزه منتهی به مدرک نیست.

بیشتر بخوانید:

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور وارد کاشان شد

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور ادامه داد: امروزه دو چهره در حوزه مشاهده می کنیم؛ عده ای در حوزه حضور دارند که نَفس و چهره آنها برکت است؛ این افراد 20 سال پیش در جایگاه شاگردان تازه وارد حوزه بودند؛ 20 سال بعد نیز ما تقسیم خواهیم شد.

وی افزود: تابلویی که 20 سال دیگر از وجود خود خواهیم داشت، همین امروز ساخته می شود؛ این علم و چهره خوب علمی با تلاش و کوشش پدید می آید؛ تثبیت ابتدایی و استمرار در مطالعات و تعلیم از مهمترین عناصر ماندگاری علم در وجود انسان است.

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور با بیان این مطلب که اگر علم را رها کنیم، او نیز ما را رها می کند، بیان کرد: اصل دیگر، کاربست کتاب در زندگی است؛ قرآن کریم در آیه ای که به بحث حمل تورات اشاره می کند(در سوره جمعه)، عنوان دارد که گروهی هستند که تورات را فرا می گیرند ولی آن را به کار نمی بندد.

وی تصریح کرد: از آیه «إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًی وَنُورٌ ۚ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُوا لِلَّذِینَ هَادُوا وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِن کِتَابِ اللَّهِ وَکَانُوا عَلَیْهِ شُهَدَاءَ ۚ فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآیَاتِی ثَمَنًا قَلِیلًا ۚ وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ» استفاده می شود که هم باید حافظ کتاب و هم مجری احکام کتاب باشید؛ این رویکرد و روند گام به گام به اصلاح جامعه از این طریق می انجامد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد یادآورشد: فراگیری، عمل به کتاب و محافظت و اجرای کتاب در جامعه، از خصوصیات ربانی شدن است؛ در این آیه بیان شده است که ربانیون هم عالم کتاب هستند و هم از کتاب در جامعه محافظت می کنند؛ ربانیون شهدای بر حقانیت کتاب هستند.

وی با ذکر این مطلب که عالم شدن، عامل شدن و مجری شدن، راهبرد تربیتی در حوزه است، گفت: همین آیه در واقع به بحث ولایت فقیه نیز صحه می گذارد، زیرا این عالمان هستند که باید مجری کتاب باشد؛ اگر خداوند در این آیه به اهل تورات و انجیل اشاره می کند، نسبت به قرآن نیز جاری است زیرا قرآن به این دو کتاب هیمنه دارد.

وی افزود: برای عالم ربانی شدن حداقل 10 اصل مورد نیاز است؛ اولین این اصول، انگیزه صحیح است؛ اگر انگیزه، متقیانه و درست باشد، راه و مسیر و مسایل دیگر درست می شود؛ انسان با انگیزه های غیر الهی، به جایی نمی رسد، زیرا خدا در آن انگیزه ها حضور ندارد.

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور بیان کرد: اصل دوم در عالم ربانی شدن، «استقامت و تحمل» است؛ نباید فکر کنیم که مسیر هدایت آسان است؛ پیامبران در این مسیر بیشترین سختی ها را تحمل کردند؛ طلاب نیز باید بدانند که پای در وادی گذاشته اند که ممکن است با سخت ترین مشکلات مواجه شوند.

وی تصریح کرد: خداوند بیان می کند که اگر در راه حق استقامت داشته باشیم شما را سیراب می کنیم؛ در روایت بیان شده است که منظور از این آب، علوم نافع است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با انتقاد از تحصیل علوم غیر نافع به خصوص در فضای مجازی، یادآورشد: بسیاری از این اوقات در فضای مجازی تلف می شود و حتی نورانیت را نیز از بین می برد زیرا به دنبال امور و علوم غیر نافع رفته ایم.

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور  اظهار کرد: خداوند در این آیه بیان می کند که هر کس کسی غیر از خداوند را دنبال کند، شیطانی در کنار او گماشته می شود؛ این شیطان ممکن است همین فضای مجازی و... و. باشد که سرمایه عمر و جوانی و باورهای انسان را از او می گیرد.

وی، سومین اصل در عالم ربانی شدن را «پرهیز از سطحی خوانی» دانست و افزود: اگر طلبه ای بالاترین نمره را هم گرفت، ولی مطالب را خوب نفهمید، ارزشی ندارد؛ علم قرآن به حدی بالا است که اعرابی که در قله ادبیات بودند، قرآن را درک نمی کردند زیرا تدبر و عمق در قرآن با روی خوانی تفاوت دارد.

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور بیان کرد: نباید طلاب را در این مسیر بیاندازیم که خودش درس بخواند و برای امتحان به حوزه بیاید؛ طلبه ای که خوب بخواند، به موفقیت خواهد رسید، ولی با سرسری خواندن در مسیر ربانی شدن قرار نمی گیریم.  

وی تصریح  کرد: اصل چهارم «تمحض» است؛ این اصل ممکن است بسیاری را فریب دهد، چون دوست دارند در همه جا درس بخوانند؛ آیت الله العظمی سبحانی بیان می کردند که از امام راحل در کلاس درس خواستیم که تفسیر بگویند؛ امام  پس از چند روز بیان کردند که تفسیر نیازمند تمحض است، زیرا بنده الان اصول می گویم و باید در این بخش ممحض باشم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد یادآورشد: اگر علامه طباطبایی(ره) در تفسیر ممحض نمی شدند، امروز جهان پس از ایشان از این برکات استفاده نمی کردند؛ طلاب نیز باید در عرصه های خاص ممحض باشند.

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور با اشاره به نظام جدید آموزشی سطح یک حوزه، بیان کرد: امسال برنامه آموزشی جدید به پایان می رسد؛ این مدت نیز فعالیت های آموزشی رصد و بازخورد گیری شد؛ همزمان با این ساختار سازی، متون نیز تالیف شد.

وی افزود: در این برنامه جدید که دارای مزایای بسیاری است، 6 سال تحصیلی برای دیپلم به بالا، یک سال کاهش پیدا کرده است و طلاب 5 ساله سطح یک را می خوانند که این تحول بر اساس امر مقام معظم رهبری بود.

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور پررنگ شدن قرآن و حدیث را یکی از امتیازات نظام آموزشی جدید بیان کرد و گفت: از جمله مباحثی که در نظام آموزشی جدید حوزه در نظر گرفته شده است، استفاده بیشتر از مبانی اصیل دینی و اخلاقی و متون اصیل، آموزش های مربوط به نظام و انقلاب و ولایت فقیه و دفاع مقدس، آموزش های مربوط به اخلاق، آداب طلبگی و... است.

وی تصریح کرد: پژوهش در نظام جدید آموزشی مورد توجه خاص قرار گرفته است؛ علم نباید در سینه یک طلبه حبس شود؛ منبر و مقاله و نظریه هر کدام می توانند خروجی علم آموزی حوزویان باشند؛ اگر در هیچ یک از این عرصه ها خروجی نداشته باشیم، قطعا به هدف نرسیدیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد یادآورشد: در متون مدون شده، بحث کاربردی کردن علوم و تحقیق در مباحث مرتبط پررنگ تر شده است که البته نیازمند استفاده از اساتید و کار و تلاش هرچه بیشتر است.

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور با اشاره مباحثی که در خصوص تکثر عناوین در این برنامه عنوان می شود، گفت: ملاحظاتی که در باب تکثر عناوین می توان بیان کرد آن است که در یک بخش هایی شاهد تکثر غیر واقعی هستیم؛ مثل کتاب صرف ساده به سه کتاب مبدل شده است؛ مثلا کتاب آشنایی با صرف، همان صرف است که به نوعی مقدمه و مشرف بر صرف است؛ کتاب دیگر، صرف و نحو کاربردی است که در عداد همان کتب است.

وی افزود: نکته دیگر آن است که در خصوص نهج البلاغه و کافی، ادعیه و زیارات و تاریخ انقلاب نیز کتبی اضافه شده است که در این زمینه باید گفت این کتب محصول پیشنهادات مراجع عظام تقلید است که در این زمینه همه پیشنهادات ثبت و ضبط شده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور بیان کرد: نکته دیگر این که کتب، وقت گیر و وحشت آفرین نیست، بلکه 30 ساعت درس را به خود مشغول کرده است؛ برخی از طلاب در سطح یک، دو و سه تحصیل نمی کنند و عده ای نیز در میان راه از تحصیل انصراف می دهند که این دروس برای این افراد نیز در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تقویم آموزشی، تصریح کرد: این تقویم آموزشی، در سراسر کشور شناور است و به همه مناطق کشور اجازه داده شده که بر اساس شرایط خاص خود، این زمان بندی را اعمال کنند؛ قم مطلبی را دیکته نمی کند تا بقیه تابع آن باشند و این مسئله را به خود آنها واگذار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد یادآورشد: نکته دیگر این که به اساتید با اجازه مدیر مدرسه این اختیار داده شد که اگر کتابی تمام نمی شود می توانند بر ساعات درس اضافه کنند؛ همچنین امتحانات، طرح سؤال، تصحیح، زمان امتحان، کتاب بدیل و... واسپاری شده است؛ امروز به سمت واسپاری دروس خارج می رویم و در حال حاضر 32 درس خارج در استان ها رسمیت یافت.

وی ادامه داد: مدیریت ایام تحصیل و تعطیلات از دیگر امور مهم آموزشی جدید شده است؛ یعنی اگر طلاب می خواهند به اربعین هم بروند باید درس را زودتر آغاز کنند تا ایام اربعین را درک کنند.

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور با تاکید بر عمیق خوانی در برنامه های آموزشی حوزه، بیان کرد: تحصیلات ارتقایی (خودخوان) نیز زمانی درست است که عمیق خوانی را مد نظر قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث امتحانات شفاهی نیز این اتفاق رخ داده است؛ کمتر از 40 رشته و گرایش داریم که با این 40 رشته نمی توانیم نیازهای نظام را پاسخ دهیم؛ در این مدت 300 رشته و گرایش را مصوب کردیم و در حال بررسی است؛ رشته هایی چون هنر و ارتباطات و رسانه و هر آنچه که حوزه ما از نظام متوقع است، در این نظام دیده شده است و صدها استاد و کارشناس نیز در این زمینه ارائه نظر کردند و خوشبختانه مسیر تصویب آن نیز به خوبی طی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد اظهارکرد: این رشته ها باید در حوزه های علمیه استان ها گسترش یابد؛ رشته ها و سطوح عالی در حوزه های علمیه استان ها و شهرستان ها به خصوص کاشان باید ارتقا یابد، زیرا کاشان از گذشته حوزه علمیه قوی داشت و ظرفیت توسعه را نیز دارد.

مشاهده گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha