جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه-دبیر شورای عالی حوزه خراسان

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان و از شاگردان قدیمی رهبری، ابراز کرد: می توان برای آن طلابی که قبل از پیروزی انقلاب در درس و تفسیر رهبری حاضر می شدند، این جمله را به کار برد که از جهل آنها کم و به معرفت شان افزوده می شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه، در نشست آیین رونمایی از کتاب تفسیر برائت مقام معظم رهبری، در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تفسیر قرآن کریم را با سوره  انفال، مائده و توبه آغاز کردند، گفت: معظم له مفسری توانمند هستند و از قبل از پیروزی انقلاب در جلسات به صورت تخصصی به تفسیر قرآن کریم می پرداختند.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: جلسات تفسیر قرآن ایشان در مشهد، با 6 نفر در مسجد ترک ها(صدیقی ها) آغاز شد و سپس در مدرسه میرزا جعفر بیش از 500 نفر  طلبه و دانشجو در جلسات تفسیرشان شرکت می کردند.

امام جمعه موقت مشهد به اهمیت جلسات تفسیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد اشاره و خاطر نشان کرد: می توان برای طلابی که در آن روزها در درس و تفسیر ایشان حاضر می شدند، این جمله را به کار برد که از جهل آنها کم و به معرفت شان افزوده می شد.

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در هر شرایطی به تفسیر قرآن کریم می پرداختند، اظهار کرد: حتی بارها می شد پشت در مدرسه میرزا جعفر می نشستند و جلسه تفسیر قرآن کریم با حضور شاگردانشان برگزار می کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کانون های مقاومت که با الگو گیری از انقلاب اسلامی و حمایت مقام معظم رهبری از آنها در منطقه امروز به مبارزه علیه استکبار می پردازند، یادآور شد: یک سیاست مدار غربی درباره انقلاب اسلامی ایران گفته است که یک پیرمرد 80 ساله، 35 میلیون آتشفشان خفته را فعال کرده است. امروز نیز جوانان حزب اللهی و علاقمند به انقلاب و رهبری آن در هر شرایطی در مقابل دشمن ایستادگی می کنند.

کتاب تفسیر برائت، درسنامه شود

 حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط، عضو هئیت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در این مراسم با اشاره به چگونگی تدوین و جمع آوری تفاسیر قرآن کریم، خاطر نشان کرد: دفتر مقام معظم رهبری و دانشگاه علوم اسلامی رضوی در تدوین محتوا تلاش زیادی کردند و حتی در این زمینه به سراغ شاگردان ایشان رفتیم.

وی با بیان اینکه آنچه هست، دفتری بود که از مجموعه نوارهای جلسات تفسیر مقام معظم رهبری در قبل از پیروزی انقلاب در مشهد به دست آوردیم، ابراز کرد: متاسفانه  به دلیل حضور ساواک و مسائل امنیتی، بسیاری از جزوات شاگردان ایشان قبل از انقلاب از بین رفته است.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه پیشنهاداتی برای استفاده بهتر از این کتاب داد و با بیان اینکه بهتر است این کتاب به صورت درسنامه در اختیار حوزویان برای آموزش قرار گیرد، گفت: این کتاب، تفسیرآیاتی از سوره توبه بوده که البته محتوای 20 آیه آن به دست ما نرسیده است که پژوهشگران قرآنی می توانند با توجه به روش تفسیری این کتاب، آیات باقیمانده را تفسیر کنند.

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) از پاییز سال ۱۳۵۰ در مدرسه‌ی «میرزاجعفر» مشهد  شروع شد.

در این جلسات سوره‌های مبارکه‌ی مائده، انفال، برائت و آیاتی از سوره‌ی مبارکه‌ی یونس مورد تفسیر و تبیین قرار گرفت. تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی برائت از اوایل سال ۱۳۵۱ آغاز و حدوداً تا بهمن ۱۳۵۱ ادامه یافت.

این درس تفسیر که یکی از دو درس تفسیر در حوزه علمیّه‌ی مشهد در آن روزگار بود، به‌طور معمول در روزهای تعطیلی دروس رسمی حوزه یعنی پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها در «مدرسه‌ی میرزاجعفر» از مدارس علمیّه‌ی در محدوده‌ی حرم مطهّر و بعدها در مسجدی در «پایین خیابان» و سپس مسجد قبله، برگزار میشد.

روش بکار رفته در این جلسات تفسیری، روش اجتهادی است که در آن بر استفاده و راهیابی به مقصود آیات با استفاده از تفکر و تعقل تاکید شده است. ضمن این که در کنار روش عقلی استفاده از روش تفسیری قرآن به قرآن و بهره‌گیری معتنابه از روایات کاملا مشهود است.

این جلسات به دلیل مضمون و محتوای روشنگرانه و کاربردی آن در زنده کردن روح اسلامی در مخاطبان از سوی رژیم طاغوت به شدت مورد توجه و کنترل بوده است.

انتهای پیام/313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha