شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیر حوزه علمیه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان، فقاهت را اصل اساسی حوزه های علمیه دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه علوم عقلی پشتوانه نظریه شریعت است باید طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به این مسئله برنامه ریزی و جدیت داشت

 به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، در جلسه ای با حجت الاسلام والمسلمین محمدیان، مسئول ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری  که در محل مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، با اشاره به اینکه در بحث تثبیت نمادهای حوزوی، کار ویژه درباره "انقلاب"، "جهاد" و "تحول" به صورت عملی انجام شد، اظهار داشت: طلاب جوان و آگاه که اکثریت را در این حوزه تشکیل می دهند به لحاظ تدین، تحصیل و فهم سیاسی در صحنه های مختلف حضور دارند و کار را با این نمادها به پیش می برند.

وی با بیان اینکه بسیج اساتید، طلاب و کارمندان در دو گروه برادر و خواهر، فعالیت های بی نظیری را انجام می دهند، تصریح کرد: جهاد و سازندگی، یک کار عملی اثباتی نیست بلکه یک گرایش است و طلاب معتقد به نظام اسلامی، تفکرات امام راحل(ره) و فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، در میدان های جهاد و سازندگی و هرجا که نیاز باشد و ضرورت اقتضا کند، حضور دارند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اینکه جهادگران حوزه علمیه خراسان در سیل سراسری اوایل امسال با ساماندهی منظم و خوبی که صورت گرفت و با هماهنگی سپاه و بسیج در قالب قرارگاه های سازندگی به سه استان سیل زده، اعزام شدند، گفت: فعالیت به صورت مستمر در عرصه‌ های جهاد فرهنگی، عمرانی و...  در مناطق محروم، جزو اعتقادات طلاب و گروه های جهادی خواهر و برادر حوزه علمیه خراسان است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه آغاز سال تحصیلی، مدار حرکت این حوزه است،  گفت: امید است با برنامه ها و پیش بینی های لازم، سازنده، نظام مند و هدفمند بتوانیم در حد توان بخشی از مطالبات رهبری را پاسخ دهیم و گام دیگر را در مسیر حرکت تحولی حوزه رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه حرکت تحولی متناسب با مطالبات مقام معظم رهبری توسط شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان پس از حکم انتصاب در این حوزه شروع شد، تشریح کرد: تلاش کردیم برنامه ها طوری تنظیم شوند تا در راستای مطالبات رهبر معظم انقلاب و گام های تحولی و تاریخ ساز حوزه حرکت کنیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: مقام معظم رهبری علاوه بر تذکرات و پیگیری های تحولی در حکم انتصاب، تاکید کردند که فقاهت، علوم عقلی، فهم سیاسی و تهذیب و اخلاق، باید بعنوان اصول رایج در حوزه علمیه  در مسیر تحول مورد توجه و اهتمام بیشتری قرار بگیرد.  

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با بیان این مطلب که فقاهت، اصل اساسی حوزه های علمیه است، تصریح کرد: با توجه به اینکه علوم عقلی پشتوانه نظریه شریعت است باید طبق تاکیدات رهبر  معظم انقلاب نسبت به این مسئله برنامه ریزی و جدیت داشت.

وی افزود: حوزه علمیه  باید در علوم عقلی متناسب با مقتضای زمان باشد و روحانیت اگر از زیر بار این حرکت عقلانی شانه خالی کنند، دیگران آن را به دست می گیرند و کار را هر طور که خود می خواهند، انجام می دهند؛ لذا با این پیش شرط، علوم عقلی از اولویت های کار در حوزه علمیه خراسان قرار گرفت.
 

الزامات حوزه‌ی پاسخگو

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به اینکه حوزه پاسخگو باید ویژگی هایی ازجمله پیوند خوردن حوزه با نظام و جامعه اسلامی و نیز، حرکت متناسب با تخصصی شدن حوزه داشته باشد، ابراز کرد: حوزه اگر تخصصی نشود امکان پاسخگویی به مسائل نظام و جامعه بین الملل را ندارد. از این رو در رویکرد تحولی جدید، 50 رشته‌ی تخصصی برنامه ریزی شد و تلاش این است که در حوزه علمیه خراسان فراگیر شود و در تمام مدارس این حوزه، حداقل یک رشته تخصصی متناسب با شرایط داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی، خلاقیت های مدارس و ابتکار آنان در اجرای برنامه ها، از کارهای دیگر در راستای تحول برشمرد و گفت: بنا به تاکید بر عملکرد اجتهادی، باید میدان را برای مدارس باز گذاشت تا بتوانند ابتکارهای تحولی خود را به منصه ظهور برسانند وفعالیت هایی در این راستا با هماهنگی مرکز مدیریت داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه حوزه علمیه خراسان، 12 ماه سال را با توجه به مجموعه دروس و فعایت های تحولی و خوبی که در زمینه های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، تبلیغی و... انجام می دهد، فعال است، اذعان داشت: برنامه ریزی فعالیت های تحولی در چهار قسمت درون حوزوی، جامعه، نظام اسلامی و بین الملل، صورت گرفته است و خروجی های خوبی تا به امروز داشته ایم.

حوزه علمیه خراسان در مسیر تحقق مطالبات رهبری

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در بخش بعدی گزارشات خود، ابراز کرد: حوزه علمیه خراسان در بحث یکپارچگی حوزه، تثبیت نمادهای حوزوی و همچنین در عرصه های جهادگری و سازندگی، در حرکت است.

وی با بیان اینکه در بحث یکپارچگی حوزه که مطلوب مقام معظم رهبری است، اتفاق خوبی در حوزه خراسان، در عرصه عملی و نظری (ثبوتی و اثباتی) رخ داد، تصریح کرد: نمونه بارز آن مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی(ره) که مرکزیت علمی خوبی با بیش از هزار طلبه مشغول به تحصیل دارد، به صورت مستقل فعالیت می کرد و با بررسی ها و جلسات مختلف، این مدرسه تحت برنامه حوزه علمیه خراسان قرار گرفت و همه ی برنامه های تحولی و انقلابی در این مدرسه انجام می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان ابراز کرد: نقشه و مسیر حرکت در سال جدید تحصیلی در زمینه  بیانیه گام دوم انقلاب است تا مبتنی بر آن بتوانیم سال پر باری را رقم بزنیم.

لزوم اولویت بندی در انجام فرایندهای تحولی

 حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان نیز در این نشست با بیان اینکه کار تحولی متفاوت با کارهای روزمره و آیین نامه و ضوابط است و کاری ویژه محسوب می شود، گفت: یکی از اقدام های خوب حوزه خراسان این است که در گام راهبرد نویسی متوقف نشده است. خیلی از زمان ها، وقت مدیران برای چشم انداز نویسی که به مراتب از عملیاتی شدن آن، آسان تر است، صرف می شود.

مسئول ارتباطات حوزوی  دفتر مقام معظم رهبری افزود: شاهد بوده و هستیم که برای یک برنامه تمام ظرفیت کشور استفاده می شود ولی به عمل نمی رسد؛ اینکه برنامه ها در حوزه علمیه خراسان عملیاتی شده است، نشان دهنده عبور از برنامه نویسی و توجه به مسائل همه جانبه است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با تاکید بر بحث اولویت بندی در انجام فرایندهای تحولی، خاطرنشان کرد: در بحث مدیریت، تشخیص اولویت ها بهترین عملکرد و راز موفقیت مدیران است و حتی اگر به نتیجه مطلوب نرسند، باز هم یک قدم جلوتر می روند چون در واقع تجربه ای در این مسیر کسب کرده اند.

وی با بیان اینکه اگر برای مدیران همه چیز اولویت باشد، در واقع چیزی اولویت نخواهد داشت، یعنی اگر بنا باشد هر کار خوبی را اولویت قرار دهیم به عنوان کارهای روزمره قلمداد می شوند، ابراز کرد: سخت ترین کار مدیریت در اولویت بخشی امور است که قطعا با مخالفانی مواجه خواهند شد. بنابراین، عملا کنار گذاشتن اولویت ها، کار مدیریت را ابتر می کند که از این رو باید مقدمات، فرصت ها، تهدیدات و نقاط ضعف و قدرت برای رسیدن به جمع بندی نهایی مورد بررسی قرار گیرند.

مسئول ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: در کنار آسیب شناسی، نقاط ضعف و قدرت است که فرصت ها و تهدید ها نمایان می شوند و خروجی نتایج به دست آمده، مسیر را روشن می کند.
 

شروع تحول هنر است

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان اظهار کرد: کار تحولی شروع شیرینی دارد، چون با استقبال عمومی مواجه می شود و خود انسان نیز با نشاط و انگیزه است، اما اول راه آسان می باشد و در ادامه مسیر، موانع، مشکلات، مخالفت ها و ... شروع می شوند لذا باید برای ادامه دادن مسیر با قوت و قدرت، اندیشید.

مسئول ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه با اشاره به اینکه استقامت در مسیر تحول، توان بیشتری می خواهد و شروع تحول یک نوع هنر است، درباره تلاش در راه دین، اظهار کرد: مسیر خدمت به دین خدا با راه های دنیوی متفاوت است، لذا نیاز به استقامت دارد که امید است در حوزه علمیه خراسان با وجود منبع انرژی معنوی بالای خود یعنی وجود مقدس حضرت ثامن الحجج(ع)، نسبت به این مقوله عنایت ویژه ای شود.
 

استاد نقطه عطف تحول است

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در بخش بعدی با توجه به این نکته که اساتید، شاکله اصلی حوزه هستند، ابراز کرد: استاد خوب به طلبه هویت می دهد و شخصیت طلاب را می سازد از این رو پرداختن به بحث اساتید یک راهبرد ویژه در حوزه است.

مسئول ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه استاد نقطه عطف تحول است، گفت: اگر استاد با تحول حرکت نکند در نهایت هرچه طلاب بخواهند در این مسیر قرار گیرند باز هم کاری از پیش نمی رود، از این رو عملا همراهی استاد در این زمینه لازم است.
 

مبنای هویت طلبگی، حوزوی بودن است

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در ادامه با بیان اینکه مبنای هویت طلبگی، حوزوی بودن است، تصریح کرد: طلبه ها در حوزه علمیه زندگی می کند و تا آخر عمر به آن وابسته است لذا نباید فقط از نظر ادبیات، فقه و اصول و ... قوی شوند بلکه در خیلی از مسائل دیگر باید آموزش ببینند تا به حوزه پاسخگو برسند.

وی با تاکید بر اینکه طلاب علوم دینی باید دردمند مردم باشند و اینگونه طلبه ای می بایست خروجی حوزه علمیه باشد، توصیه کرد: باید مراقب بود که تنها به بعد علمی آموزش توجه نشود بلکه می بایست طلبه از نظر اخلاق اسلامی، فردی، اجتماعی، صنفی و سیاسی و موضوعات دیگر متعادل و توانمند باشد و طوری تربیت شود که با تمام رسالت هایش در جامعه نقش آفرینی کند.

مسئول ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری یکی دیگر از مهمترین کارهای حوزه را نحوه‌ جذب و پذیرش طلاب دانست و گفت: اگر کمیت در حوزه علمیه حذف شود تمام تحولات را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی ابراز کرد: یک طلبه با انگیزه و با استعداد می تواند در عرصه تحول موثرتر باشد لکن باید استانداردهای مربوطه رعایت شود و هر کسی وارد این عرصه نشود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان در پایان با بیان این مطلب که امتیاز ویژه حوزه علمیه خراسان استقلال آن است که در مسیر تحول به صورتی روان تر گام بر می دارد، توصیه کرد که طلاب پیشرو بودن و پیشگام بودن را به صورت عملیاتی در میدان عمل به انجام رسانند تا الگویی برای سایر حوزه ها شوند.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha