شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر قربانی از روحانیون جانباز دوران هشت سال دفاع مقدس

حوزه/ وقتی در نیروهای اعزام شده از دزفول جستجو کردم به یک معلم قرآن و کشاورز برخوردم که به همراه ایشان یک پسر 15 ساله بود؛ من با حضور پدر موافقت و با فرزند مخالفت کردم ،زیرا در آن مکان، جای حضور پسر نبود...

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر قربانی از روحانیون جانباز دوران هشت سال دفاع مقدس، امروز درنشست «بررسی نقش روحانیت در 8سال دفاع مقدس  که به همت خبرگزاری  رسمی حوزه  علمیه و بسیج رسانه استان قم  در محل این خبرگزاری برگزار شد، با بیان خاطراتی و با اشاره به آیه 251 سوره بقره گفت: عزت و شرف امروز ما مرهون فداکاری و ایثار شهدا است و این جلسه نیز با میزبانی شهدا برگزار شده است.

ببینید:

ماجرای رشادت نوجوان پانزده ساله دزفولی در جنگ تحمیلی

وی افزود: مقام معظم رهبری بیان فرمودند، این جنگ، در واقع یک گنج است؛ باید ازاین گنج ارزشمند به بهترین شکل استفاده کنیم؛ نهادهایی چون رسانه رسمی حوزه های علمیه باید این گنج ها را استخراج کنند.

روحانی جانباز دوران دفاع مقدس تصریح کرد: جنگ ما هم دفاع بود و هم مقدس؛ زیرا بر همگان مشخص شد که تجاوزگر کیست؛ صدام با چند تصور به این کشور بزرگ و بیشه شیران حمله کرد؛ تصور اول آن بود که ایران فاقد ارتش است و با یک کشور بدون ارتش و نیروی دفاعی روبرو است و با مانعی روبرو نخواهد بود؛ این تصور تا حدی درست بود، زیرا هنوز ساختار ارتش پس از انقلاب شکل نگرفته بود.

وی ، با ذکر این مطلب که تصور دوم صدام آن بود که ایران با مشکلات و مواجهات داخلی روبرو است، گفت: در روزهای اول انقلاب درگیری هایی در مناطق مختلف شکل گرفته بود؛ از دیگر سوی نیز شرق و غرب به صدام وعده همکاری در پیروزی حتمی بر ایران داده شده بود و او نیز از این مسئله سرمست بود.

حجت الاسلام والمسلمین قربانی یادآورشد: در این زمینه صدام به چند محور توجه نکرده بود؛ نکته مهم، رهبری امام راحل، علما و حوزه های علمیه بود که این قدرت پنهان، خود را در دفاع مقدس نشان داد ؛امام راحل در مواقع خطر با یک دستور همه مشکلات را حل می کرد؛ ایشان فرمودند، جزایر کشور باید حفظ شود و با اینکه دشمن از هیچ جنایتی فروگذار نبود و در سال 62 هجمه  وسیعی به مناطق جزیره مجنون و هورالعظیم داشت، رزمندگان ما این جزایر را با تمام وجود حفظ کردند.

وی با ذکر این مطلب که دشمن هیچگاه محاسبه این نیروی عظیم را نکرده بود، افزود: امام راحل دستور دادند، حصر آبادان باید شکسته شود و چند روز پیش سالروز شکست حصر آبادان بود.

استاد حوزه تصریح کرد: 90 درصد وصیت نامه شهدا با اعتقاد به ولایت فقیه و امر به حفظ ولایت فقیه مزین بود؛ قطعا چنین قدرتی باعث پیروزی انقلاب ما و دفاع مقدس شد که دشمن هیچگاه به آن متوجه نبود.

راوی و جانباز دفاع مقدس گفت: از دیگر سوی خود روحانیت نیز در همه امور حضور داشتند و فعالیت جدی خود را نشان دادند؛ یکی از فرماندهان بیان می کرد که در یکی از عملیات ها، کارگره خورد، ولی کسی حاضر نبود عملیات خاصی که مد نظر بود انجام دهد که در این میان، یکی از روحانیون با چند کلمه چنان شوری را ایجاد کردند با رمز یا حسین(ع) حماسه ای عظیم خلق کردند و اولین نفری که در آن جمع شهید شد، همان طلبه بود.

حجت الاسلام والمسلمین قربانی یادآورشد: فرماندهی روحانیون در گردان قواصی از دیگر صحنه های افتخار آمیز میدانی روحانیت است؛ در غرب کشور نیازمند نیروهای قدرت مند بودند که  بتوانند در کوه ها با کوموله ها مبارزه کنند؛ در این میان شهید ردانی پور برخواست و توانست در مدتی کوتاه بسیاری از مردم و رزمندگان را جذب کند و در عرصه غرب کشور آن حماسه های جاودان را خلق کند.

وی با اشاره به نقش مهم مردم در این میدان، افزود: بسیج مردمی یکی از مهمترین رمزهای پیروزی ما در جنگ تحمیلی بود که صدام و اربابانش نسبت به این نقش مهم غافل بودند.

استاد حوزه تصریح کرد: حضور نیروهای مردمی در جنگ بسیار مهم و تعیین کننده بود؛ در اعزام ها به راحتی و نیکی حضور مردم را که بیش از نیروهای رسمی در ارکان مختلف حضور داشتند به روشنی قابل رؤیت بود.

روای و جانباز دفاع مقدس گفت: کتابی با عنوان «حماسه های نام داران گمنام» توسط یکی از سرداران دفاع مقدس نگاشته شده است، وی در این کتاب، بیان می کند که در عملیات کربلای 5، نقطه ای را با عنوان جزیره ام الطویل تصرف کردیم؛ این جزیره 4 کیلومتر طول و 2 کیلومتر عرض داشت که عراق این جزیره را به آب بسته بود و باریکه ای از جنوب در اختیار ما بود که در این نقطه محاصره شده بودیم.

حجت الاسلام والمسلمین  قربانی یادآورشد: در طول دفاع مقدس نقطه ای از نظر پدافندی، سخت تر از این نقطه نبود و این سردار بیان می کرد باید نیروهایی را به این نقطه می آوردیم که بتوانند به خوبی مقاومت کنند؛ وقتی در نیروهای اعزام شده از دزفول جستجو کردم به یک معلم قرآن و کشاورز برخوردم که به همراه ایشان یک پسر 15 ساله بود؛ من با حضور پدر موافقت و با فرزند مخالفت کردم ،زیرا در آن مکان، جای حضور پسر نبود؛ پس از اصرارهای فراوان، آنها را به باریکه بردیم و مستقر کردیم.

این جانباز جنگ تحمیلی افزود :   این سردار بیان می کند که آتش به حدی سنگین بود که تا یک هفته نتوانستیم به نیروهای خودی سرکشی کنیم؛ پس از یک هفته به سرکشی پرداختیم و مشاهده کردم که جوان 15 ساله در دل شب مثل شیر، دشمن را پایش می کرد و یک نفر نیز در کنار او خواب بود؛ بنده به او گفتم که از این همه آتش نمی هراسی؟ این جوان 15 ساله پاسخ عارفانه ای داد که اگر کار برای خدا باشد، ترس معنی ندارد.

استاد حوزه تصریح کرد: این سردار بیان می کند که از جوان پرسیدم که چه کسی است که در کنار تو خواب است؟ او گفت پدرم است؛ گفتم که قرار است که ایشان پس از شما پست بدهد که او گفت که پدرم به شهادت رسیده و نمی تواند پست بدهد؛ نکته جالب که سه روز از شهادت پدر می گذشت و او خم به ابرو نیاورد.

راوی و جانباز دفاع مقدس گفت:دفاع ما مقدس بود و دشمن گمان می کرد که ایران ارتش ندارد و با نیروی استکباری می تواند ایران را شکست دهد، ولی از نقش امام (ره)و روحانیت و مردم غافل بود.

حجت الاسلام والمسلمین قربانی با اشاره به اینکه مکتب حیات بخش شیعه رکن دیگر پیروزی ما در جنگ بود، یادآورشد: مکتب متعالی شیعه پس از جنگ با هدایت رهبری معظم و علما منطقه ای و جهانی شده است و قطعا در آینده دنیا را فراخواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha