جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور،

حوزه/ جهانگیری گفت: علمای بزرگ دین از زمان های گذشته اصرار داشتند تا راهپمایی اربعین برگزار شود و این مراسم را در زمان های سخت و خفقان برگزار می کردند تا فرهنگ عاشورایی به نسل های آینده منتقل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، در آیین اختتامیه پنجمین جایزه جهانی اربعین که امروز در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با اشاره به ویژگی های جهانی اربعین حسینی، اظهار داشت: علمای بزرگ دین از زمان های گذشته اصرار داشتند تا راهپمایی اربعین برگزار شود و این مراسم را در زمان های سخت و خفقان برگزار می کردند تا فرهنگ عاشورایی به نسل های آینده منتقل شود.

وی با بیان اینکه اربعین در فرهنگ شیعی نماد آزادی و استقامت در برابر ظلم است، تصریح کرد: اربعین یک منظونه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است و با این راهپمایی اربعین می توان به مردم دنیا درس مقاومت و آزادگی را الهام کرد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: چه اتفاقی افتاده که گروه های اجتماعی مردم و طبقات مختلف و نسل های قدیمی در کنار نسل های جدید، شیعه و غیر شیعه با گفتارخویش درس مقاومت را یاد آوری و بازخوانی می کنند.

وی گفت: هم اکنون سنتی ترین افراد در مدرن ترین نسل ها، مسن ترین نسل ها در کنار جوان ترین افراد با وجود تفاوت هایی که در دین و مذهب شان وجود دارد، اما در کنار هم زندگی می کنند. اربعین حامل پیام‌های بسیاری است و این پیام‌ها برای ماندگار شدن، به آثاری ماندگار در حوزه هنر، قلم و رسانه نیاز دارد.

جهانگیری در ادامه، افزود: اربعین در فرهنگ شیعه و اسلامی ما، سنت دیرینه‌ای است که برای حفظ نهضت عاشورا همواره برگزار شده است. نهضت  عاشورا احیاگر ارزش‌های انسانی و الهام بخش همه حرکت‌های آزادی و عدالت طلبی است.

وی تأکید کرد: نقش اربعین در فرهنگ شیعه همراه با قیام عاشورا، یادآور پیام عاشورا، آزادی، عدالت طلبی و ایستادگی در برابر ستم است، به همین دلیل همواره علمای بزرگ تأکید داشته‌اند که اربعین را با راهپیمایی زنده نگه دارند حتی در زمان سختی هم این کار را می‌کردند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: آنچه امروز اربعین را برجسته کرده، پیام دادن و الهام بخشیدن به مردم دنیاست. مردم از حرکت اربعین پیام‌های مختلفی دریافت می‌کنند.

وی همچنین با بیان ویژگی های اربعین گفت: چه اتفاقی افتاده است که ملیت‌ها، قومیت‌ها و طبقات مختلف اجتماعی در کنار هم قرار می‌گیرند و با گفتار و رفتار پسندیده خویش، ایثار، آزادگی و مقاومت را بازنمایی می‌کنند.
جهانگیری با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا بر علیه مردم ایران تاکید کرد: فشار حداکثری آمریکا را به شکست کشانده ایم که با یاری خدا و همت ملت بزرگ ایران و رهبری مقتدرانه مقام معظم رهبری تقریبا به شکست کشانده‌ایم و آمریکایی‌ها می‌دانند که طرح فشار حداکثری بر ایران جواب نمی‌دهد.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: در اربعین و عاشورا درس‌هایی وجود دارد که باید برای به شکست کشاندن توطئه‌های دشمنان تبیین کنیم و به کار بگیریم. درس همدلی، همزبانی، ایستادگی و مقاومت، تاب آوری مقابل فشار از عاشورا و اربعین حسینی گرفته شده که باید برای جامعه به خوبی تبیین شود تا بتوانیم این دوران را با یکپارچگی و انسجام ملی و همدلی پشت سر بگذاریم.
وی با اشاره به میزبانی دولت و مردم عراق از زائران اربعین حسینی، گفت: این راهپیمایی سال‌ها در داخل عراق و میان مردم این کشور بوده و این آیین را حفظ کرده‌اند، اما امروز عراق میزبان میلیون‌ها زائری است که از کشورهای مختلف از شرق آسیا تا کشورهای اروپایی و حتی آمریکا به این کشور سفر می‌کنند.
جهانگیری افزود: با فشارهایی که بر دولت و ملت عراق بوده و میزبانی از زائرین اربعین یک کار استثنایی است، بنابراین باید به نوعی در راهپیمایی حضور پیدا کرده و در میان مردم و زوار قدردانی مجموعه نظام، رهبر معظم انقلاب و دولت جمهوری اسلامی ایران از میزبانی سخاوتمندانه دولت و مردم عراق را بیان می‌کردیم .

معاون اول رئیس جمهور با بیان توطئه های دشمنان اسلام تأکید کرد: قلم‌های ناسالمی وجود دارد که یک تصویر نادرستی از این حرکت منتقل کند، رسالت انسان‌های مسئول این است که تلاش کنند تصویر صحیح و دقیقی از این حرکت معنوی منعکس کنند که گویای عظمت اسلام، شیعه و صلح طلبی و عدالت خواهی، فداکاری، آزادی خواهی و مقاومت جامعه اسلامی باشد.

جهانگیری در پایان خاطرنشان کرد: این سازمان با برگزاری چنین برنامه‌هایی تحت عنوان جایزه جهانی اربعین برای ماندگاری این حرکت عظیم گام برمی‌دارد و با بهره‌گیری از عکاسان، فیلم‌برداران و نویسندگان و حتی در آینده دیگر رشته‌های هنری درصدد آن است تا این رویداد مهم دینی را به نحو مطلوب منعکس کند.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha