جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اربعین

حوزه/ در تجمع روز اربعین، آثار نهضت حسینی در مقابل چشم انسان مجسم و دل‌های آگاه به یاد آن می‌افتد که در مثل آن روز امام سجاد علیه‌السلام با عمه و خواهرهای خویش وارد آن سرزمین شدند.

حجت‌الاسلام سید محمد موسوی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان با بیان اینکه زیارت اربعین علامت بر ایمان است، اظهار کرد: عموم مسلمانان به ویژه شیعه در زنده نگه داشتن تاریخ واقعه کربلا و در احیای آثار آن دشت پربلا همه اهتمام خود را به کار می‌برند و یکی از مراسمی که هرساله باید تجدید شود، موضع اربعین است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته درباره اربعین روایت امام عسکری علیه‌السلام است که حضرت در روایتی که در منابع مختلف از ایشان نقل شده است، زیارت اربعین را یکی از پنج نشانه مؤمن دانسته‌اند و زیارت روز اربعین را ایشان از علامت‌های مؤمن شمرده و زیارت مخصوص از حضرت امام صادق علیه‌السلام درباره زیارت امام حسین علیه‌السلام در روز بیستم ماه صفر وارد شده است.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: این حدیث تنها مدرک معتبری است که جدای از خود زیارت اربعین که در منابع دعایی آمده، به اربعین امام حسین علیه‌السلام و بزرگداشت آن روز تصریح کرده است.

وی عنوان کرد: شیعه در روز اربعین حضرت سیدالشهداء در اقامه ماتم و عزاداری آن حضرت کوتاهی نکرده و نباید بکند و از این رو است که امام حسن عسکری علیه‌السلام زیارت اربعین را از علائم ایمان برشمرده‌اند، چراکه مؤمون واقعی کسی است که نگذارد آثار نهضت حسینی فراموش شود و در تحقق اهداف آن حضرت کوتاهی نکند.

این استاد حوزه گفت: زیارت سیدالشهداء در روز اربعین از اموری است که ایمان خالص بر اهل بیت علیهم‌السلام، مؤمن را بر آن وادار کرده است و جای شک نیست آنهایی که در روز اربعین سیدالشهداء علیه‌السلام در سرزمین مقدس کربلا در کنار قبر سید مظلومان برای زیارت آن حضرت اجتماع کنند از شیعیان خاص و علاقمندان آن حضرت هستند اما نباید غافل شد که عمده آن است که در هدف با آن حضرت باید قدم برداشت و در هر زمان شرکت کرد و سرمشق گرفت.

عدد چهل در متون دینی

وی  با اشاراه به اینکه نقل‌های بسیاری در روایات و قرآن کریم اربعین به کار رفته، بیان کرد: یکی از تعبیرهای رایج عددی، تعبیر اربعین است که در بسیاری از موارد به کار رفته است. یک نمونه سن حضرت رسول خدا(ص) در زمان بعثت است که ایشان در سن چهل سالگی مبعوث شدند؛ گفته شده که عدد چهل در سن انسان‌ها نشانه بلوغ و رشد فکری است و بر اساس فرموده قرآن کریم عقل انسان در چهل سالگی در نهایت قدرت است.

حجت‌الاسلام موسوی اضافه کرد: خداوند در آیه۱۵ سوره احقاف فرموده است: مادرش او را با تحمل رنج و زحمت باردار شد و با رنج و زحمت او را زایید. و دوران بارداری و باز گرفتنش از شیر سی ماه است، تا زمانی که به رشد و نیرومندی خود و به چهل سالگی برسد،

وی افزود: در آیات دیگر قرآن کریم آمده است که «میقات» موسی(ع) با پروردگارش در چهل روز حاصل شده است؛ در آیه۵۱ سوره بقره اینگونه فرموده است: وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَی أَرْبَعِینَ لَیْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَنْتُمْ ظَالِمُونَ؛ و [یاد کنید] زمانی که [برای نازل کردن تورات] چهل شب با موسی وعده گذاشتیم، سپس شما بعد از [غایب شدن] او گوساله را معبود خود گرفتید، در حالی که به سبب این کار بسیار زشت ستمکار بودید 

استاد حوزه‌ تصریح کرد: در نقل است که حضرت آدم(ع) نیز چهل شبانه روز بر روی کوه صفا در حال سجده بود؛ درباره بنی‌اسرائیل هم آمده که برای استجابت دعای خودچهل شبانه روز ناله و ضجه سر می‌دادند.

وی ادامه داد: اعتبار حفظ چهل حدیث که در روایات فراوان دیگر آمده، سبب تألیف صدها اثر با عنوان اربعین در انتخاب چهل حدیث و شرح و بسط آنها شده است. در این نقلها امده است که پیغمبر اکرم(ص) فرموده است: اگر کسی از امت من، چهل حدیث حفظ کند که در امر دینش از آنها بهره برد، خداوند در روز قیات او را فقیه و عالم محشور میکند.

وی افزود: در روایت دیگر از امیرالمؤمنین(ع) آمده است که ایشان فرمودند: اگر چهل مرد با من بیعت میکردند، در برابر دشمنانم می‌ایستادم و در روایت دیگر آمده که کسی که شرابخواری کند، نمازش تا چهل روز مورد قبول درگاه حق قرار نمی‌گیرد.

سابقه زیارت اربعین

حجت‌الاسلام موسوی ابراز کرد: اعتبار اربعین امام حسین علیه‌السلام از گذشته میان شیعیان و در تقویم تاریخی وفاداران امام حسین علیه‌السلام شناخته شده بوده است.

وی تشریح کرد: روز بیستم صفر روزی است که حرم امام حسین علیه‌السلام یعنی کاروان اسرا از شام به مدینه بازگشتند و روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی رسول خدا(ص) از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام بشتابد و او نخستین کسی است که قبر آن حضرت را زیارت کرد.

این استاد حوزه گفت: بر اساس اعتباری که میان شیعیان داشته است از همان آغاز، شیعیان به حرمت آن زیارت اربعین می خوانده اند و اگر می توانستند مانند جابر بر مزار امام حسین علیه‌السلام گرد آمده و ایشان را زیارت کردند.

وی تأکید کرد: این سنت تا به امروز در عراق با قوت بر پا است و شاهد هستیم که میلیون ها شیعه عراقی و غیرعراقی در این روز بر سر مزار امام حسین علیه‌السلام جمع می‌شوند ودر سال های اخیر شاهد بودیم که جمعیتی وصف ناپذیر از ایران به عراق شتافتند و جریانی در راستای نهضت حسینی ایجاد کردند.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: نخستین زیارت امام حسین علیه‌السلام در نخستین اربعین ایشان توسط جابربن عبدالله انصاری صورت گرفت و از آن پس ائمه اطهار علیهم‌السلام که از هر فرصتی برا رواج زیارت امام حسین علیه‌السلام بهره می‌گرفتند، آن روز را که نخستین زیارت در آن روز انجام شده است را به عنوان روزی که زیارت حضرت اباعبدالله علیه‌السلام مستحب است، اعلام فرمودند.

وی اضافه کرد: متن زیارت اربعین نیز از وی امام صادق علیه‌السلام (ع) انشاء شده  و این زیارت به جهاتی مشابه زیارات دیگر است اما از آن روی که مشتمل بر برخی از تعابیر جالب در زمینه هدف امام حسین علیه‌السلام از قیام است، اهمیت ویژهای دارد.

وی عنوان کرد: در زمانی سفر پیاده، مخفیانه و باترس و لرز اربعین به عشق ابا عبدالله علیه‌السلام از دل بیراهه‌ها انجام می‌شد چراکه بندگان صالح، علما و اولیاء الهی برای زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام در روز اربعین  اهمیت و جایگاه والایی قائل بودند و از نجف اشرف، پیاده به سوی کربلا رهسپار میشدند.

استاد حوزه‌ تأکید کرد: این مراسم از روز اربعین سال ۶۱ هجری با «جابربن عبدالله» نخستین زائر کربلا آغاز شده و با وجود حکام سفاک اموی و عباسی با حضور امام سجاد علیه‌السلام، حضرت زینب سلام‌الله علیها و دیگر امامان معصوم علیهم‌السلام ادامه پیدا کرده و سپس توسط علماء بزرگ مانند شیخ انصاری، محدث انصاری، علامه جعفری و غیره پی گرفته شده تا اینکه امروزه به ۲۰ میلیون نفر زائر عاشق رسیده است.

مردم عراق در اربعین از هر سو رو به کربلا می‌آورند

وی در پایان به نقش مردم عراق در شکل‌گیری راهپیمایی اربعین اشره کرد و گفت: شیعیان عراق که جمعیت کثیر آن کشور را تشکیل می‌دهند در مذهب تشیع بسیار ثابت قدم هستند و در ترویج این مذهب بسیار اهتمام دارند و در مقابل دشمنان شیعه قد علم می‌کنند

حجت‌الاسلام موسوی اذعان کرد: در ایام اربعین حسینی علیه‌السلام مردم عراق نیز از هر طرف رو به کربلای معلی آورده و اجتماع بزرگ بر پا می‌کنند و شعائر دینی را در این ایام مورد توجه قرار می‌دهند بطوریکه در عراق بیش از یک میلیون نفوس با مواکب حسینی علیه‌السلام برای زیارت قبر مطهر وارد کربلا می‌شوند و اجتماع عظیم محبت‌آمیز و اتحادآور را ایجاد می‌کنند.

وی افزود: در آن روز آثار نهضت حسینی در مقابل چشم انسان مجسم و دل‌های آگاه به یاد آن می‌افتد که در مثل آن روز امام سجاد علیه‌السلام با عمه و خواهرهای خویش وارد آن سرزمین شده و سرهای مبارک شهداء و رأس مطهر دردانه رسول خدا(ص) به جسد اطیبش ملحق نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha