جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مدرسه علمیه اسلام شناسی

حوزه/ ششمین نشست تخصصی دوره تربیت پژوهشگر در حوزه زن و خانواده با حضور سرکار خانم دکتر عزت السادات میرخانی، در با موضوع زن در قرآن در مدرسه اسلام شناسی حضرت زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در مشهد مقدس، ششمین نشست دوره تربیت پژوهشگر در حوزه زن و خانواده با حضور سرکار خانم دکتر عزت السادات میرخانی، با موضوع زن در قرآن در مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) برگزار شد.

میرخانی در این نشست ضمن تاکید بر ضرورت طرح بحث درباره دانش خانواده در قرآن، به اهداف و فوائد آن از یک سو و نحوه عملیاتی سازی دقیق و عمیق آن از سوی دیگر اشاره و دو مقوله «مبادی دانش خانواده» و «اصول حاکم برآن» را تبیین کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران ضمن ارائه مطالبی در خصوص مبادی دانش خانواده، به واژه شناسی و معناشناسی لفظ خانواده(اهل بیت)، اهمیت خانواده و نهی از ذواقیت، رهبانیت، عزوبت و سفاحت و... پرداخت و اصول حاکم بر خانواده از جمله اصل کرامت و احترام، خدامحوری، معروف، حاکمیت، امنیت، رعایت تراضی، تشاور و اعتمادسازی، الگو گیری از اولیاء الهی و همچنین اصل مهم تقدم مصلحت را مورد تبیین از زوایای مختلف قرار داد.

میرخانی در ادامه با بیان این که اصل طهارت در سلامت خانواده و هویت افراد جایگاه ویژه دارد، عنوان کرد: همه انسان ها یک اصل حاکم بر تمامی امور و مسائل دارند که گروهی معتقدند این تسهیل در امور یک قاعده است ولی تسهیل در مسائل شرعی جزء اصول و در بسیاری از مسائل شرعی، تکالیف و حقوق خانوادگی حاکم بر سایر قواعد و امارات خواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران در پایان با طرح و تحلیل اصول حاکم بر خانواده در قرآن، به معرفی کتب و مقالات در این رابطه پرداخت و عنوان کرد: پژوهشگران حوزه های علمیه بایستی با مطالعه، تعمیق دانش و بهبود فن بیان خود به گسترش معارف ناب و بی بدیل قرآن و اسلام در حوزه زن و خانواده بپردازند.

شایان ذکر است؛ این نشست ها به صورت ماهیانه و در راستای برگزاری دوره تربیت پژوهشگر در حوزه زن و خانواده، با همکاری هیئت اندیشه ورز زن و خانواده حوزه علمیه خراسان برگزار می شود. 

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha