سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حسن روحانی

حوزه/ رئیس جمهور در نشستی مطبوعاتی با نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که تهران و اسلام آباد بر این نکته اشتراک نظر دارند که مسایل منطقه راه حل سیاسی دارد و این مسایل باید از طریق گفتگو بین کشورها حل و فصل شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، عصر یکشنبه در توضیح جزئیات نشست با نخست وزیر پاکستان،با بیان اینکه این سفر و مباحث مطرح شده در آن به نوعی ادامه مباحثی بود که در نیویورک با یکدیگر داشتیم، اظهار داشت: در مباحث امروز درباره روابط دوجانبه و لزوم گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور تأکید کردیم.

روحانی خاطر نشان کرد: در جریان این گفتگوها همچنین مسایل مربوط به امنیت مرزها بین دو کشور و فعال شدن بازارچه‌های مرزی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ایران و پاکستان دو کشور همسایه، دوست و دارای روابط عمیق استراتژیک هستند و همچنان دو طرف تأکید داریم که این روابط راهبردی را باید با قوت ادامه دهیم.

روحانی در ادامه با اشاره به گفتگوهای خود با نخست وزیر پاکستان در خصوص مسایل منطقه‌ای، اظهارداشت: منطقه خاورمیانه و بویژه خلیج فارس و دریای عمان منطقه بسیار حساسی برای جهان است، لذا در جریان این گفتگوهای خود در خصوص برقراری ثبات و صلح پایدار در منطقه با یکدیگر گفتگو کردیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: در این گفتگوها همچنین نگرانی خودمان را نسبت به امنیت نفتکش‌ها بویژه حادثه‌ای که روز جمعه برای نفتکش‌ایرانی در دریای سرخ اتفاق افتاد، بیان کردیم و سرنخ‌هایی که در این زمینه به دست آوردیم را به نخست وزیر پاکستان ارائه نموده و تأکید کردیم که تحقیقات خود را تا رسیدن به نتیجه نهایی و روشن شدن عوامل اصلی حمله به نفتکش ایرانی ادامه خواهیم داد.

روحانی تصریح کرد: اینکه کشوری فکر کند می‌تواند در منطقه ناامنی ایجاد کند و پاسخی دریافت نکند، اشتباه محض خواهد بود.

 وی گفت: آقای عمران خان راجع به امنیت منطقه حساس خلیج فارس نکاتی داشتند که ما هم آنها را تأیید می‌کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: نخست وزیر پاکستان بر این نکته تأکید داشتند که کلید حل و فصل مسأله، پایان یافتن جنگ یمن، آتش بس فوری و کمک به مردم یمن است که این می‌تواند آغاز بسیار خوبی باشد.

روحانی با بیان اینکه «در این دیدار خطرات رژیم صهیونیستی برای امنیت منطقه برای مقامات پاکستانی توضیح داده شد»، گفت: همچنین به آقای نخست وزیر تأکید کردیم که هر گونه حسن نیت و کلام طیب، پاسخش هم پاسخ طیب و شایسته خواهد بود.

رئیس جمهور، تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران را از دیگر مباحث مطروحه در نشست با نخست وزیر پاکستان عنوان کرد و گفت: تحریم های آمریکا علیه ملت ایران یک تروریسم اقتصادی است. در این نشست در این خصوص که چگونه برجام به عنوان یک توافق مهم می‌تواند به روال سابق بازگردد و عملیاتی و اجرایی شود، گفت وگو کردیم.

روحانی تاکید کرد: همچنین بر این نکته اساسی و کلیدی که آمریکا برای حل مسأله، باید به برجام برگردد و تحریم‌ها را کنار بگذارد، تأکید کردیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه مباحثی که امروز با نخست وزیر پاکستان راجع به آنها بحث و گفت وگو شد، مباحث بسیار مهمی برای منطقه و روابط جهانی بود، از نخست وزیر پاکستان برای سفر به ایران تشکر کرد.

رئیس جمهوری تصریح کرد: حسن نیت و تلاشی را که نخست وزیر پاکستان برای حل و فصل منطقهدارند، با چهره ای گشاده یاری می‌کنیم تا صلح و ثبات کامل به منطقه حساس ما برگردد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان  نیز در این نشست خبری با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه ایران و پاکستان در طول تاریخ، گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه پاکستان بوده و همواره در مقاطع سخت و دشوار از پاکستان حمایت کرده است.

نخست وزیر پاکستان همچنین از مواضع تهران در خصوص حمایت از مردم کشمیر قدردانی کرد.

عمران خان در ادامه با بیان اینکه هرگونه درگیری جدید در منطقه به زیان ملت‌های منطقه و به سود بیگانگان است، گفت: مردم منطقه از جمله افغانستان و سوریه هنوز از تبعات تروریسم رنج می‌برند، لذا نباید هیچگونه درگیری جدیدی در منطقه بروز پیدا کند.

وی با بیان اینکه نباید هیچگونه درگیری بین ایران و عربستان ایجاد شود چرا که تبعات این موضوع نه تنها این دو کشور، بلکه کل کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اظهار داشت: معتقدیم می‌توان از طریق گفتگو و مذاکره اختلافات را حل و فصل کرد.

عمران خان با اشاره به سفر خود به عربستان در روز سه‌شنبه هفته جاری، گفت: در جریان این سفر نیز به ابتکارات پاکستان در خصوص صلح و ثبات و پایان اختلاف و تنش تأکید خواهم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha