جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اعضای مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ اعضای مجلس خبرگان رهبری بابیان این‌که وقف یک اصل دینی و بشری است، تصریح کردند: وقف می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال و حل معضل بیکاری باشد.

به گزارش  خبرگزاری حوزه،  وقف را می‌توان یکی از بهترین‌های سنت‌هایی دانست که در دین مبین اسلام وجود دارد و بر روی آن تاکید فراوانی شده است.

در واقع وقف یکی از پدیده‌های مهم اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام است که در صورت توسعه و محقق شدن گام بلندی در مسیر تحقق توسعه‌ای اسلامی و کاستن فقر در جامعه برداشت.

چند تن از اعضای خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار   خبرگزاری حوزه، بر ضرورت ترویج و گسترش این سنت در جامعه تأکید کردند.

وقف یک اصل دینی و بشری است

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که وقف یک سنت حسنه است، گفت: وقف یک اصل دینی، تاریخی، ریشه‌ای و بشری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی اسلامی با اشاره به دهه وقف، اظهار داشت: اصل وقف و تسریع در وقف از زیبایی‌های مکتب گران‌قدر اسلام است واقعاً چنانچه وقف و موقوفات را از مردم جدا کنیم و از جامعه فاصله بدهیم قطعاً سختی‌های گسترده بر مردم وارد می‌شود لذا می‌بینیم اسلام و رهبران آسمانی در طول تاریخ وقف را مهم شمرده و به آن اهمیت زیادی قائل می‌شدند.

وی ادامه داد: معنای وقف این است که نیازمندهای بشریت را یک نوع مدیریت کرده و به‌صورت مجانی در اختیار مردم قرار دهیم.

اسلامی بیان داشت : بسیاری از کاروانسراها و ساختمان‌هایی که درگذشته بشریت از آن‌ها استفاده می‌کرده به برکت وقف است.

وی ادامه داد: علاوه بر این بسیاری از مساجد، حسینیه‌ها و تکیه‌ها همه از وقف سرچشمه گرفته و در طول سال‌ها در اختیار بشریت قرارگرفته است.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: اصل وقف یکی از زیبایی‌های اسلام است مخصوصاً با لحاظ این‌که به‌صورت مجانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی به سیره امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) در مدت‌زمانی که به‌ناحق حکومت از وی غصب شده بود در کنار مسجد شجره شروع کردند به کندن قنات و چاه‌هایی را به راه انداختند اما بااین‌حال اجازه استفاده از این قنات را وقف عموم کردند و آن را مربوط به مردم دانستند.

اسلامی خاطرنشان کرد: وقف یک اصل دینی، تاریخی ،ریشه‌ای و بشری است که برای یاری‌رساندن به محرومان و نیازمندان جامعه لازم و ضروری است.

وی افزود: در کشور ما هزاران موقوفه داریم و هزاران موقوفه نیز در اثر سلطه شاهان بی‌کفایت تعطیل‌شده و احیاء نشده است.

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که بعد از انقلاب تعداد زیادی از موقوفات احیاء و در مسیری که واقف بیان کرده بود صرف شده است، تاکید کرد: البته موقوفه‌های زیادی نیز وجود دارد که احیاء نشده و در دسترس متولیان شرعی نیست البته امیدواریم کسانی که موقوفات در تصرف آن‌ها هستند به مسئله شرعی توجه و بر اجرایی شدن موقوفه کمک کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از موقوفات وجود دارد که همچنین سرگردان در دست متصرفان باقی‌مانده است که باید طبق مقررات، آن‌ها به اوقاف واگذار شود.

وقف در تمام ادیان الهی وجود دارد

عضو خبرگان بابیان این‌که در تمام ادیان الهی بر اهمیت وقف تاکید شده است، گفت: به‌هرحال وقف یک امر انسانی است که در کل دنیا وجود دارد و در آیین مقدس اسلام هم تاکید فراوانی بر آن شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسگر دیرباز با اشاره به دهه وقف و اهمیت این فریضه در زندگی انسان‌ها اظهار داشت: چند سالی است که در کشور دهه‌ای را به عنوان وقف قرار داده‌اند و افرادی که در مسیر و تلاش برای توسعه وقف هستند گزارشی از کارهای خودشان را ارائه می‌دهند .

وی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این زمینه پیش قدم بوده و در خصوص ترغیب و تشویق توده‌های مردم برای وقف کردن تلاش می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز احیای اوقاف را از برنامه‌های مهم سازمان اوقاف برشمرد و بیان داشت: در سال‌های اخیر شاهد بودیم سازمان اوقاف اقدام به احیای اوقاف کرده و ان شاءالله با مدیریت حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاموشی همان کارها با جدیت ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: باید به این مهم توجه داشته باشیم هر چقدر فرهنگ وقف در جامعه توسعه پیدا کند به آیندگان و نسل‌های بعدی کمک می‌شود تا از امکانات فراوان آن بهره ببرند و در نهایت موجب می‌شود آن‌ها هم در روزگار خودشان این کارها را انجام بدهند.

رئیس دانشگاه قم بابیان این‌که در تمام ادیان الهی بر این مهم تاکید شده است، ابراز داشت :به‌هرحال وقف یک امر انسانی است که در کل دنیا وجود دارد و در آیین مقدس اسلام هم تاکید فراوانی بر آن شده است.

وقف در قرآن و روایات به باقیات  الصالحات تعبیر شده است

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان این‌که وقف احسان درراه خدا است، گفت: وقف در قرآن و روایات به باقیات الصالحات تعبیر شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی با اشاره به اهمیت وقف در اسلام اظهار داشت: وقف در قرآن و روایات به باقی الصالحات تعبیر شده است و طبق برخی روایات آنگاه‌که فرزند آدم یعنی انسان از دنیا رحلت می‌کند، پرونده عمل او بسته می‌شود مگر در چند مورد که یکی از آن‌ها صدقه جاری یا همان وقف است.

وی ادامه داد: در واقع تا زمانی که آن صدقه جاری برقرار است برای وی ثواب نوشته می‌شود به عنوان مثال اگر فردی زمین یا مدرسه ، خانه و یا حسینیه‌ای را بسازد و امثال این‌ها ، تا زمانی که عین موقوفه برقرار است پرونده عمل واقف باز است و آثار و برکات موقوفه برای وی منظور می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در آیات مختلف قرآن کریم آمده است که وقف برای خداوند است و خداوند که جاودان و باقی و ابدی است آن چیزی که مضاف به خدا باشد نیز این حالت را پیدا می‌کند.

وی بابیان این‌که  باقی و ثبات وقف به بقا و ثبات خداوند متعال است، ابراز داشت: عین موقوفه به دلیل این‌که منفعت آن برای مردم، دین و اسلام است، ماندگار می‌باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی خراسانی خاطرنشان کرد: بنابراین کسانی که املاک اضافی یا اموال قابل توجهی رادارند می‌توانند بخشی از آن را برای خدا و درراه خدا برای منافع مسلمانان وقف کنند.

وقف می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال و حل معضل بیکاری باشد

عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که وقف نقش حیاتی در اقتصاد نظام اسلامی دارد، گفت: وقف می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال و حل معضل بیکاری باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس کعبی با اشاره به اهمیت وقف در جامعه اظهار داشت: وقف منفعت عمومی مردم را شامل می‌شود به این معنی که بخشی از اموال منقول و غیرمنقول افراد برای منفعت عمومی هزینه و واگذار شود.

وی ادامه داد: وقف منجر به جاودان ماندن انسان و صدقات جاریه و نفع عمومی را در پی دارد؛ بنابراین فرهنگ وقف و موقوفه کردن می‌تواند منجر به ارائه خدمات عمومی در جامعه و حل معضلات و مشکلات شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کعبی بابیان این‌که توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی در وقف نیاز است، بیان داشت: باید وقف‌هایی در زمینهٔ مبارزه با تهاجم فرهنگی و برای جذب جوانان به دین اسلام صورت گیرد تا جوانان کشور در مسیر صحیح و درست گام بردارند.

وی ادامه داد: عواید حاصل از وقف را می‌توان در زمینه‌های مختلف هزینه کرد به‌عنوان‌مثال مبارزه با فقر و همچنین ارائه وام‌های قرض‌الحسنه برای ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان ازجمله این موارد است.

عضو خبرگان رهبری به نیاز کنونی کشور نیز اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مواردی که می‌توانیم مثال بزنیم وقف در زمینهٔ کارآفرینی و اشتغال است، باید مردم را تشویق و ترغیب به وقف درزمینهٔ کارآفرینی کنیم و به‌عبارت‌دیگر می‌توان با راه‌اندازی بنگاه‌های کارآفرینی به اشتغال جوانان، تحصیل آنان و همچنین فعالیت درزمینهٔ آموزش‌وپرورش، آموزش عالی و رونق حوزه‌های علمیه کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه در تمامی این زمینه‌ها واقف یا ناظر واقف می‌تواند به امور نظارت داشته باشد، گفت: وقف به‌عنوان باقیات‌الصالحات نهاد عمومی معنوی غیردولتی جهانی محسوب می‌شود که در همه ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به فرهنگ وقف به‌عنوان فرهنگ اصیل فکری که باعث مشارکت عمومی در حل آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه می‌شود، توجه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha