جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ افتتاحیه اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه سراسر کشور در قم

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: مدیران حوزه های استانی باید طلابی زمینه ساز ظهور تربیت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله مقتدایی رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران در اجلاسیه مدیران استانی حوزه های علمیه کشور در مجتمع دارالولایه قم ، گفت: امام حسن عسکری(ع) در سن 28 سالگی به شهادت رسیدند؛ پس از امام جواد که ایشان در 25 سالگی به شهادت رسیدند، جوان ترین امام در زمان شهادت هستند.

وی افزود: امام حسن عسکری(ع) در دوران امامت خویش که 6 سال به طول انجامید با سه نفر از خلفای جور و ستم عباسی مواجهه داشتند و امام شدیدا تحت فشار بودند؛ در همین 6 سال دوران امامت، دو مرتبه گرفتار زندان شدند؛ معتز و معتمد عباسی حضرت را به زندان انداختند و از جهات مختلف ایشان را تحت فشار قراردادند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه  تصریح کرد: با این وجود ایشان در همان زمان نیز محور شیعیان، پایگاه نشر معارف اهل بیت(ع) و نشر روایات بودند؛ شیخ طوسی از 103 نفر به عنوان یار و راوی امام نام می برد که یکی از آنها احمد بن اسحاق است؛ وی یکی از خواص امام حسن عسکری(ع) است؛ ایشان از امام جواد و امام حسن عسکری(ع) نقل قول و روایت دارد.

آیت الله مقتدایی گفت:  زمانی که امام زمان(عج)به دنیا آمدند، امام حسن عسکری(ع) به احمد بن اسحاق نامه ای مرقوم کردند و گفتند که اگر نبود که تو کرامتی پیش خدا داری، ولادت فرزندم را به تو اطلاع نمی دادم؛ سپس به دیدار ایشان آمد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه کشور یادآورشد: امام حسن عسکری(ع) در همان مدت برای شیعیان و نقل روایات و حدیث برای شیعیان پشتوانه ای عظیم و کامل بودند؛ باید از وظیفه مداری این امام درس و الگو بگیریم؛ در این زمان این مسئولیت به عهده روحانیت است.آیت الل

وی گفت: علوم و روایات و اهل بیت(ع)، راجع به اخلاق و احکام و اموری که مسلمانان باید بدانند به عهده روحانیت است؛ وظیفه روحانیت در این زمان سنگین است؛ مخصوصا اینکه در این بیانیه گام دوم که رهبر انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی این بیانیه را صادر کردند، 7 توصیه را مطرح می کنند که توصیه دوم ایشان پیرامون معنویت اخلاق است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: ایشان تاکید دارند که معنویت و اخلاق باید در جامعه رشد کند؛ یعنی در این چهل سال دوم باید رشد بالایی در زمینه معنویت و اخلاق داشته باشیم؛ اگر بنا است معنویت و اخلاق رشد و گسترش پیدا کند باید به وسیله روحانیون و طلاب و اساتید و فضلا صورت گیرد؛ رهبری معظم می فرمایند این امر نیازمند جهاد و کوشش است.

آیت الله مقتدایی با اشاره به روایت مشهور پیامبر در خصوص ظهور مردمی از مشرق برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) تصریح کرد: امام زمان(عج) در زمانی ظهور می کنند که جهان مملو از ظلم و جور و ستم است پس حکومتی که در این دوره برپا می شود قطعا نیازمند زمینه سازی است و این زمینه نیز به دست مردمی از مشرق مهیا می شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه  تصریح کرد: مدیران عالی حوزه باید بدانند که فرصتی عالی و والا در اختیار آنها است سعنی تمام مدارس و حوزه های علمیه استان ها زیر نظر آنها مدیریت می شوند؛ مدیران باید معنویت و دیانت و تقوا و ایمان به خدا و اجتناب از گناه و معیصت را باید در بیان طلاب به یک فرهنگ مبدل کنند؛ اگر مدیران بتواند طلابی نماز شب خوان و عاری از گناه تربیت کنند قطعا این طلاب در جامعه اثربخشی عالی خواهند داشت.

وی با اشاره به اهمیت نظم در حوزه گفت: شهید آیت الله قدوسی مدیر مدرسه حقانی بود؛ بنده نیز در آن مدرسه تدریس می کردم؛ یک روز مشاهده کردم که شهید قدوسی در حیاط مدرسه با ناراحتی قدم می زند و به من رسیدند و ساعتشان را از جیبشان در آوردند و فرمودند که نیم دقیقه دیر آمدید، ولی بنده به ایشان گفتم طبق ساعت من سر ساعت آمدم، ولی ایشان گفت که من ساعتم را با رادیو تنظیم کرده ام؛ ایشان ضمن پرداخت حق التدریس تاخیرهای اساتید را محاسبه می کردند.

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: گاهی نیمه شب ها از منزل به مدرسه می آمدند و مشاهده می کردند که آیا حجره ای در هنگام اذان روشن است یا خیر؟ اگر حجره طلبه ای خاموش بود ایشان، وی را فردا صبح در دفترشان احضار می کردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه  تصریح کرد: اگر مدیران، طلاب را نماز شب خوان، متدین، با ایمان، متعهد به برنامه های شرعی و دینی تربیت کنید، این طلاب بین مردم می روند و وقتی بین مردم رفتند هم مردم می بینند که طلاب به آنچه می گویند عمل می کنند، پس از جذب او می شوند و راهنمایی های او در میان مردم تاثیر می گذارد و مردم نیز به افرادی با ایمان و با اخلاق مبدل می شوند.

وی گفت: چه دلیلی داریم که ما از این فرض نهی کند که این ناسی که قرار است زمینه سازی ظهور امام زمان(عج) باشند، همین مردم این عصر و زمان نباشند؟ اگر این شرایط روحی و معنوی در جامعه ساری و جاری شود با حکومت جمهوری اسلامی می توانیم به این هدف برسیم.

آیت الله مقتدایی با اشاره به اهمیت ترویج روش صحیح مدیریت در حوزه تصریح کرد: مدیران حوزه باید برنامه دقیقی برای ایجاد شرایط معنوی و روحی و اخلاقی در بین مردم داشته باشند؛ رهبری معظم بیان کردند که معنویت و اخلاق باید در چهل ساله دوم رشد بیشتری داشته باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به شبهه امامت امام زمان(عج) در سن کودکی بیان کرد: امام در پاسخ فرمودند که همانگونه که عیسی مسیح(ع) در گهواره، پیامبر بودن خود را به همگان ابلاغ کردند، کسی نمی تواند امامت امامی در سن 5 یا 4 سالگی را رد کند؛ امیدواریم که مردم این عصر و زمان و مدیران و حوزویان همین عصر بتوانند زمینه ساز ظهور باشند و 313 نفری که یاران مخصوص هستند، از بین همین طلاب و اساتید باشند.

وی گفت: مدیران استانی که عهده دار تمام مدارس علمیه کشور هستند باید ارشاد و نصیحت و برنامه ریزی مقدمه سازی ظهور را در بین همه طلاب فراگیر کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha