سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کرسی ترویجی

حوزه/ کرسی ترویجی "نقش و جایگاه انسان ۲۵۰ ساله در آموزه مهدویت از دیدگاه مقام معظم رهبری در دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  کرسی ترویجی "نقش و جایگاه انسان ۲۵۰ ساله در آموزه مهدویت از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در تاریخ ۱۲ آبان ماه سال ۱۳۹۸ در دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم برگزار شد.

در این کرسی که ذیل محورهای همایش بین المللی " نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای برگزار شد، حجت الإسلام  والمسلمین غلامرضا بهروزی لک به ارائه بحث در خصوص نقش و جایگاه انسان ۲۵۰ ساله در آموزه مهدویت از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخت.

این استاد دانشگاه  با ارائه تحلیلی از انسان ۲۵۰ ساله مد نظر مقام معظم رهبری گفت : حضرت آیت الله خامنه ای در بیان لطیفی دوران نخست امامت که از ارتحال پیامبر گرامی اسلام تا آغاز عصر غیبت صغری را در بر می گیرد را به انسان ۲۵۰ ساله تعبیر نموده است. انسان ۲۵۰ ساله بیانگر نور واحد امامان یازدگانه نخست در صدر اسلام بوده است.

وی ادامه داد : پس از این دوران شاهد آغاز عصر غیبت امام معصوم(ع) هستیم. آنچه مهم است و در این کرسی ترویجی به آن پی پردازیم، تبیین نقش و جایگاه و کارکردهای انسان ۲۵۰ ساله در ارتباط با آموزه مهدویت می باشد.
استاد دانشگاه باقر العلوم(ع)در ادامه گفت: امام مهدی (عج) غایت اقدامات و فعالیت¬ها و کارکردهای یازده امام نخست را محقق خواهد کرد. چنانچه به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، امامان دوازدگانه معصوم به رغم تعدد و عمل در شرایط مختلف سیاسی و اجتماعی، همگی نور واحدی بوده و در راستای هدف واحدی عمل کردند. از اینرو آموزه مهدویت و منجی موعود در اندیشه معظم له، ارتباط وثیقی با انسان ۲۵۰ساله دارد.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک ادامه داد : بر اساس نظریه انسان ۲۵۰ساله، کارکرد امامت در راستای هدف مهم سیاسی و اجتماعی بوده است و آن بزرگواران کارکردی کاملا سیاسی داشته است. از این منظر امامان شیعی در این دوران، همگی نقشی سیاسی در جهت تأسیس حکومت اسلامی داشته¬اند، هرچند بخش اعظم دوران ۲۵۰ سال نخست فاقد حکومت معصوم بوده است.

وی در ادامه اظهار داشت : بنا بر این تشکیل حکومت معصوم(ع) که از آن به فرج آل محمد(ص) تعبیر شده و تحقق کامل آن در جامعه موعود میباشد، برای امامان معصوم (علیهم السلام) غایتی اساسی بوده است.

این استاد حوزه  ودانشگاه  در پایان گفت : بر این اساس کارکردهای انسان ۲۵۰ ساله نخست در ارتباط با آموزه مهدویت عبارتند از: ۱. تبیین حکومت مطلوب و حق اسلامی؛ ۲. نفی حکومت¬های جائر و غاصب زمان؛ ۳. تبیین دوران پیش روی عصر غیبت و وضعیت و وظایف جامعه اسلامی در آن دوران ۴. کارکرد، تبیین ماهیت و ویژگی¬های جامعه موعود مهدوی.

در این نشست کرسی چند تن محققان حوزه مهدویت پژوهی به نقد دیدگاه های ایشان پرداختند و در ادامه تعداری از حاضرین نیز سؤالاتی در ارتباط باموضوع کرسی پرداختند و  استاد در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha