شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اوراق عرضه دلاری چین

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

چین برای عرضه بی‌سابقه اوراق دلاری دست به ماشه شد

منابع آگاه از احتمال عرضه شش میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری توسط چین خبر دادند.برخی از منابع آگاه در وزارت دارایی چین اعلام کرده اند که این کشور در نظر دارد شش میلیارد دلار اوراق مبتنی بر دلار را به بازار عرضه کند. این مساله که در صورت تحقق، یک رکورد جدید در عرضه این اوراق توسط چین خواهد بود، شامل همه اوراق قرضه میان مدت و بلندمدت یعنی اوراق سه ساله، پنج ساله و ۱۰ ساله خواهد بود.وزارت دارایی چین هنوز حاضر به اظهار نظر در این خصوص نشده است.این برای سومین سال متوالی خواهد بود که چین اوراق بدهی دلاری منتشر می‌کند.آن ژانگ، مدیر بخش درآمدهای ثابت منطقه آسیا در بانک " جی پی مورگان" گفت: این اقدام بار دیگر این فرض را تایید می‌کند که چین در حال توسعه یک بازار اوراق خارجی برای معامله گران است.به گفته این منابع، هم‌چنین قرار است چین برای نخستین بار نسبت به صدور اوراق قرضه ۱۵ ساله مبتنی بر یورو اقدام کند. سال گذشته چین سه میلیارد دلار و سال ۲۰۱۷ این کشور دو میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری منتشر کرده بود که شش میلیارد دلار سال جاری یک رکورد جدید در این زمینه محسوب می شود.در حال حاضر بازار اوراق قرضه دلاری در چین ۷۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد. در هفته‌های اخیر و به دنبال کاهش تنش های تجاری بین پکن و واشنگتن، بازده اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا پایین‌تر آمده و ارزش یوان در برابر دلار به ثبات نسبی رسیده و همین مساله شرایط را برای عرضه اوراق دلاری جدید توسط چین مساعد کرده است.در حال حاضر چین دومین بازار بزرگ اوراق قرضه جهان پس از آمریکا است اما به گفته بکی لیو، مدیر بخش اقتصاد کلان چین در بانک " استاندارد چارترد" ابزارهای مالی در این کشور در مقایسه با آمریکا بسیار کمتر توسعه داده شده‌اند.طبق اعلام سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا، بازدهی اوراق قرضه یک ساله ۱.۵۱ درصد، اوراق قرضه سه ساله ۱.۶۲ درصد و اوراق قرضه پنج ساله ۱.۷۱ درصد بوده است.

قطار مالیاتی به ایستگاه املاک رسید

کاهش درآمدهای نفتی باعث افزایش تمرکز بر روی اخذ مالیات از بخش‌های مختلف شده، براین اساس پس از تعیین‌تکلیف نحوه اخذ مالیات از گروه‌های پردرآمدی مانند پزشکان و وکلا، اکنون نوبت ساماندهی اخذ مالیات از املاک اجاره‌ای مسکونی و تجاری شده است.قرار است در گام‌های بعدی،  بخش‌های دیگری که بر اساس قانون باید از آنها مالیات اخذ شود، چندان به آن توجه نشده تا ساماندهی شوند.همزمان با افزایش سهم مالیات در ترکیب درآمدهای دولت و تلاش سازمان امور مالیاتی کشور برای تحقق هرچه بیشتر درآمدهای مالیاتی، وصول مالیات بر اجاره املاک تجاری، اداری و مسکونی روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.سازمان امور مالیاتی معتقد است، املاکی که در اختیار غیرمالک باشد اعم از مسکونی، تجاری و اداری، اجاره‌ای تلقی می‌شود. قوانین و دستورالعمل‌های موجود تاکید دارد که معافیت در این زمینه فقط شامل املاک اجاره مسکونی شده و املاک تجاری و اداری معافیت مالیاتی ندارند.براساس سیاست‌های جدید مالی، سازمان امور مالیاتی کشور به شکل جدی به دنبال وصول این مالیات است و برای نمونه در تهران اعلام کرده که همه‌ مالکان املاک اجاره (اعم از مسکونی، تجاری و اداری)برپایه شرایط اعلامی،  باید اظهارنامه مالیاتی پرکنند.

فاز دوم توافق آمریکا و چین منتفی شد

به گفته مقامات آمریکایی و چینی، قانونگذاران و کارشناسان تجاری، فاز دوم توافق تجاری میان آمریکا و چین چندان محتمل به نظر نمی‌رسد زیرا دو کشور هنوز در تلاش برای منعقد کردن فاز اول توافق هستند.دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در اکتبر در یک کنفرانس مطبوعاتی با لیو هی، معاون نخست وزیر چین اظهار کرد که انتظار دارد پس از تکمیل فاز اول توافق به سرعت به سوی فاز دوم مذاکرات پیش رود. فاز دوم روی شکایت اصلی آمریکا مبنی بر سرقت مالکیت معنوی آمریکا توسط چین از طریق اجبار شرکتهای آمریکایی برای انتقال فناوری به رقیبان چینی متمرکز خواهد بود.اما نوامبر سال ۲۰۲۰ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و مشکلاتی که سر راه فاز اول توافق تجاری به وجود دارد به همراه عدم تمایل کاخ سفید برای کار کردن با کشورهای دیگر برای تحت فشار قرار دادن پکن، امیدها به هر گونه توافق جدیتر در آینده نزدیک را ضعیف‌تر کرده است.جنگ تجاری ۱۶ ماهه آمریکا با چین، شرکتها و کشاورزان آمریکایی را دچار مشکلات فراوانی کرده و زنجیره تامین جهانی آنها را مختل ساخته و باعث کندی رشد اقتصادهای جهان شده است. عدم رسیدگی به دلیل اصلی این مناقشه، پرسشهایی را درباره این که آیا جنگ مذکور ارزش چنین هزینه هایی را داشته، برانگیخته است. در این بین به بسیاری از شیوه‌های تجاری پکن که بسیاری از اقتصادهای بازار آزاد آن را غیرمنصفانه می دانند، پرداخته نشده است.پیش از این گزارش شده بود که امضای فاز اول توافق تجاری ممکن است به سال دیگر بکشد زیرا دو کشور هنوز بر سر درخواست پکن برای لغو تعرفه‌های بیشتر در جدل هستند.مقامات در پکن اظهار کرده اند که انتظار دارند پیش از انتخابات آمریکا برای فاز دوم توافق پشت میز مذاکره بنشینند زیرا می‌خواهند ببینند آیا ترامپ دوباره در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز می شود.یک مقام چینی به رویترز گفت: این ترامپ است که خواهان امضای این قراردادهاست نه ما. ما می‌توانیم صبر کنیم.جیم کاستا، نماینده دموکرات از کالیفرنیا که در دو کمیته کشاورزی اصلی کنگره حضور دارد، چهارشنبه گذشته گفته بود منابع چینی اظهارات مشابهی به وی داشته اند.به گفته منابع آگاه دولت آمریکا، اولویت اصلی ترامپ در حال حاضر منعقد کردن فاز اول توافق تجاری و تضمین خرید بزرگ محصولات کشاورزی آمریکایی از سوی چین است تا بتواند از آن به عنوان یک پیروزی بزرگ در کمپین انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند. پس از آن چین ممکن است در برنامه سیاست ترامپ در اهمیت پایین‌تری قرار گرفته و وی به مسائل داخلی متمرکز شود.بر اساس گزارش رویترز، گفته متیو گودمن، یک مقام سابق دولت آمریکا و کارشناس تجاری مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی اظهار کرد: چین و آمریکا علاقه واضحی به انعقاد فاز اول توافق تجاری دارند تا بازارها را آرام کرده و نگرانیها نسبت به سیاست داخلی را برطرف کنند. احتمال بالایی وجود دارد که دو طرف فاز اول توافق را منعقد کنند اما امضای یک توافق جامع پیش از انتخابات آمریکا بعید است. یک مشکل کلیدی، عدم وجود یک استراتژی یکپارچه آمریکا در برخورد با چین است.در این بین، چین به منظور پرداختن به یکی از مسائل اساسی در مذاکرات تجاری با آمریکا، اعلام کرد جریمه‌های نقض حقوق مالکیت معنوی را افزایش خواهد داد.

آمازون از ترامپ شکایت کرد

شرکت آمازون به خاطر "اعمال نفوذ" ترامپ در واگذاری یک قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری، شکایت خود از تصمیم وزارت دفاع آمریکا را تسلیم دادگاه کرد. برنده این مناقصه در رقابت با آمازون، شرکت مایکروسافت اعلام شده و مبلغ قرارداد تا ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. قرارداد "ابرواره‌ مشترک برای زیرساخت‌های دفاعی" موسوم به قرارداد جیدی (Jedi) که خبر آن در ماه مارس سال ۲۰۱۸ اعلام شد، هدف نوسازی و مدرنیزه کردن وزارت دفاع آمریکا را دنبال می‌کند.تا پیش از اعلام نام شرکت مایکروسافت به عنوان برنده مناقصه، آمازون نامزد اصلی با بیشترین شانس برای گرفتن این قرارداد محسوب می‌شد. این غول تجارت الکترونیک سپس از اعمال نفوذ و دخالت سیاسی در روند واگذاری این پروژه خبر داد.آمازون در متن شکایت ارائه‌شده به دادگاه از جمله به طرح دیدگاه‌های منفی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، نسبت به خود اشاره کرده است. جف بزوس، بنیانگذار آمازون، از مدت‌ها پیش هدف حملات ترامپ قرار گرفته بود.به گزارش واشنگتن پست، آمازون قصد دارد چهار ویدئو را به عنوان اسناد و شواهد خود به دادگاه ارائه دهد. به ادعای این شرکت اینترنتی، از جمله ترامپ در یکی از این ویدئوها در جریان یکی از برنامه‌های انتخاباتی‌اش در فوریه سال ۲۰۱۶ و در ویدئویی دیگر در گفتگو با مجری شبکه تلویزیونی فاکس نیوز نشان می‌دهد که خواستار جلوگیری از داده شدن قرارداد پنتاگون به آمازون است. با وجود این، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، هفته گذشته این اتهام را رد کرده بود.علاوه بر انتقادهای مکرر ترامپ از جف بزوس، آنچه ظن اعمال نفوذ او در مناقصه اخیر را برای ناظران بیشتر کرده، مالکیت بنیانگذار آمازون بر واشنگتن پست است؛ روزنامه‌ای که از نظر ترامپ موضع خصمانه‌ای علیه دولت او دارد.هدف از پروژه ۱۰ ساله "جیدی" ایجاد یک سیستم محاسباتی قدرتمند در زیرساخت‌های پنتاگون است که قرار است بر طراحی بخش‌های نظامی وزارت دفاع آمریکا متمرکز شود. در جریان این پروژه قرار است یک ابرواره (Cloud) امن برای پنتاگون به وجود آید.به گزارش شرکت بازارپژوهشی آمریکایی گارتنر، آمازون پیشرو تجاری رایانش ابری (Cloud Computing) است و ۴۸ درصد این بازار را در اختیار دارد. شرکت مایکروسافت با در اختیار داشتن ۱۵.۵ درصد این بازار، مقام دوم در این عرصه را به خود اختصاص می‌دهد.

«آ. سه. آن» برگزار شد

اجلاس دو روزه بزرگداشت اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آ. سه. آن» و کره جنوبی روز دوشنبه با حضور «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی و رهبران ۱۰ کشور عضو این اتحادیه در پوسان آغاز شد.به گزارش یونهاپ، «مون جائه این» رییس جمهوری کره جنوبی در آیین گشایش این اجلاس با تاکید بر گسترش روابط فراگیر مبتنی بر مردم با مردم بین «آسه آن» و کره جنوبی افزود: در پاسخ به انقلاب چهارم صنعتی، رشد نوآورانه و مبتنی بر برد - برد میان اعضا ضروری است.کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی هم در یک کنفرانس خبری گفت که این اجلاس مکان مهمی برای همکاری سطح بالاتر با آسه آن را فراهم خواهد کرد.دولت مون آنچه که «خط مشی جدید جنوبی» می نامد و هدف آن تقویت همکاری اقتصادی با هند و کشورهای جنوب شرق آسیا است را در این اجلاس رونمایی کرد.دولت کره جنوبی قصد دارد در میانه کندی کنونی اقتصاد در این کشور که به دلیل اصطکاک تجاری میان چین و آمریکا ایجاد شده است، روابط با آسه آن را تقویت کند از نظر مقیاس تجاری آسه آن پس از چین قرار دارد. اجلاس دو روزه بزرگداشت اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آ. سه. آن» (ASEAN) و کره جنوبی با حضور رهبران ۱۰ کشور مالزی، اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، کامبوج، لائوس، برونئی، میانمار، تایلند و ویتنام از امروز آغاز شده و تا فردا سه شنبه ادامه دارد.«آ. سه. آن» در سال ۱۹۶۷ فعالیت خود را در جنوب شرق آسیا با هدف پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و گسترش همکاری های درون منطقه ای میان کشورهای عضو آغاز به کار کرد.این اتحادیه با ۶۵۰ میلیون نفر جمعیت دومین شریک تجاری کره جنوبی و سومین مقصد سرمایه گذاری بزرگ این کشور است و کره جنوبی هم پنجمین شریک تجاری ASEAN محسوب می شود.حجم تجارت دو طرف در سال گذشته به ۱۶۰ میلیارد دلار  و سرمایه گذاری متقابل هم به ۱۰ میلیارد دلار رسید.

اطلاعات بزرگترین باند کلاهبرداری شبکه‌ای پولشویی را متلاشی کرد

بزرگترین باند کلاهبرداری شبکه‌ای پولشویی کشور در گلستان شناسایی و دستگیر شدند. با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات استان گلستان بزرگترین باند کلاهبرداری شبکه‌ای و پولشویی کشور در گلستان شناسایی و اعضای آن دستگیر شدند.تراکنش مالی این باند طی ۶ سال چیزی در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.این باند در سه استان گلستان، سمنان و تهران فعالیت داشت.

آمریکا به چماق تحریم اعتراف کرد

وزیر تجارت خارجی و گردشگری ونزوئلا اعلام کرد: تحریم‌های آمریکا علیه  این کشور باعث شده دسترسی به دارایی‌های خارجی به ارزش میلیاردها دلار را از دست بدهیم. براساس این گزارش،‌ دولت آمریکا با تشدید تحریم‌ها و تلاش‌های خود در سال جاری همواره تلاش کرده تا دولت ونزوئلا را از میان بردارد. در این میان تحریم‌های اقتصادی بر این کشور تحمیل کرده، تحریم‌هایی که به گفته خود مسئولان آمریکا طراحی شده تا بحران اقتصادی در این کشور ایجاد کند.از ابتدای امسال آمریکا طیف گسترده‌ای از تحریم ها را علیه کشور ونزوئلا به منظور فشار بیشتر به نیکولاس مادرو اعمال کرده. این تحریم‌ها عمدتا تجارت نفت این کشور را که بخش بزرگی از اقتصاد کشور را در بر می‌گیرد، نشانه گرفته است.در ماه ژانویه وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را روی پالایشگاه سیتکو اعمال کرد با این هدف که دسترسی این پالایشگاه را به پالایشگاه‌های مادر کاهش دهد. البته نیکولاس مادرو رئیس جمهور ونزوئلا هم واشنگتن را متهم کرد که این کشور قصد دارد نفت پالایشگاه سیتکو که در تگزاس آمریکا واقع شده را بدزدد.در کنار تحریم‌هایی که بر تجارت نفت این کشور انجام شده دولت آمریکا در ماه آگوست اقدامات جدید و بسیار سختی را علیه دولت مادرو انجام داد و اعلام کرد تمام دارایی‌های دولت ونزوئلا باید در آمریکا بلوکه شده و مبادلات آنها ممنوع اعلام شد.

دولت کویت استعفا کرد

نخست وزیر کویت استعفای خود را به پادشاه این کشور تقدیم کرد.امیر کویت استعفای شیخ جابر المبارک، نخست‌وزیر این کشور را پذیرفت تا روند تشکیل مجدد دولت انجام شود.امیر کویت با قبول استعفای رئیس دولت دستور داد تا تشکیل دولت جدید، نخست وزیر و وزیران به انجام وظایف خود ادامه بدهند.طی روزهای اخیر صدها نفر از مردم کویت در اعتراض به فساد در داخل نهادها برابر مجلس الامه کویت دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان خواستار بخشودن وام ها، اصلاح قانون بیمه‌ و نظام آموزشی، حل مشکل مسکن، حل مشکل بیماران در داخل و خارج، اصلاح نظام انتخاباتی، انحلال مجلس الامه کویت و مبارزه با فساد شدند.

آمریکا بازهم جیب ایرانیان را زد

یک قاضی فدرال آمریکا در حکمی دولت ایران را به پرداخت ۱۸۰ میلیون دلار به «جیسون رضائیان»، خبرنگار ایرانی - آمریکایی روزنامه واشنگتن پست، محکوم کرد.این حکم برای جبران خسارت زندان هجده ماهه جیسون رضاییان در ایران صادر شده است. موضوع بازداشت رضائیان مربوط به سال ۹۳ است. در حالی ریچارد جی لئون، قاضی فدرال در واشنگتن این حکم را صادر کرده است که ایران به شکایت جیسون رضائیان در زمان تشکیل دادگاه پاسخی نداد و در آن شرکت نکرد.طبق این حکم ایران باید ۲۳.۸ میلیون دلار بابت جبران خسارت اقتصادی و درد و رنج در دوران زندان، به جیسون رضائیان و همچنین ۵.۸ میلیون دلار به برادر و مادر وی پرداخت کند.طبق این حکم دولت ایران باید ۱۸۰ میلیون دلار بابت خسارت به کل خانواده رضائیان بپردازد.قاضی دادگاه فدرال در حکم سی صفحه‌ای خود نوشته است: گروگان گرفتن یک مرد و شکنجه او برای به دست آوردن اهرم اعمال نفوذ در مذاکرات با ایالات متحده، توهین آمیز و سزاوار مجازات است و مطمئناً بازدارندگی (چنین رفتاری) ضرورت دارد.

شاخص‌های بورسی جهان صعودی شدند

شاخص‌های بورسی در آخرین روز از معاملات هفتگی، تحت تأثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری و مسأله برگزیت  قرار گرفتند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی گفته است که چین و آمریکا به یک توافق اولیه بسیار نزدیک شده اند. قرار است ترامپ با ژی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در روزهای آتی دیدار و در خصوص راهکارهای خروج از بن بست گفت‌وگو کند. با این حال برخی نمایندگان مجلس سنا در یک اقدام ضد بهبود مناسبات با پکن از کاخ سفید خواسته اند تا معافیت موقت همکاری شرکت های آمریکایی با غول چینی هوآوی را لغو کنند. از سوی دیگر نیز هر چند برخی مقامات چینی از تداوم تلاش‌ها برای حل‌وفصل اختلافات تجاری با آمریکا خبر داده اند؛ اما رئیس جمهور این کشور گفته پکن ترسی از انجام اقدامات متقابل علیه آمریکا در صورت لزوم ندارد. در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج"  با ۰.۳۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و ۸۷۵.۶۲  واحد بسته شد، شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۲۲ درصد افزایش تا سطح ۳۱۱۰.۲۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با افزایش ۰.۱۶ درصدی در سطح ۸۵۱۹.۸۹ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با جهش ۱.۲۲ درصدی تا ۷۳۲۶.۸۱ واحد بالا رفت، شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۰.۲ درصدی در سطح ۵۸۹۳.۱۳  واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۱۶۳.۸۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴۴ درصد بالا رفت و به ۹۲۵۴.۷۰  واحد رسید. از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۳۲ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۱۱۲.۸۷ واحدی بالا رفت، شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با افزایش  ۰.۴۸ درصدی به ۲۶ هزار و ۵۹۵.۰۸  واحد رسید.

فولاد غول‌های خودروسازی آلمان را جریمه کرد

کمیسیون رقابت آلمان سه شرکت خودروسازی بنز، بی‌او دبلیو و فولکس واگن این کشور را برای تبانی برای تعیین قیمت فولاد در این کشور به پرداخت ۱۱۰ میلیون دلار محکوم کرده است. این شورا اعلام کرد سه شرکت خودروسازی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ سالانه دو بار با مقامات شرکت‌های تولید کننده فولاد این کشور دیدار کرده تا به آن‌ها برای یکسان کردن هزینه‌های اضافی خرید فولاد تبانی کنند. این قیمت‌های غیرقانونی تا سال ۲۰۱۶ در بازار فولاد وجود داشت. شرکت‌های خودروسازی برای تولید برخی از قطعات خودرو نظیر میل‌لنگ، میله فرمان و دنده چرخ به فولاد خاصی به فولادی به نام فولاد بلند نیاز دارند. شورای رقابت آلمان که از سال گذشته تحقیقات درباره قمیت‌گذاری فولاد در این کشور را آغاز کرده و شش شرکت بزرگ تولید کننده فولاد در این کشور را در مجموع ۲۰۵ میلیون یورو جریمه کرده است. در قالب جریمه‌های شرکت‌های خودروسازی، بی‌ام دبلیو باید ۳۱ میلیون دلار، بنز ۲۶ میلیون دلار و فولکس واگن ۵۴ میلیون دلار جریمه بپردازند.

طلا در پیچ و خم سردرگمی باقی ماند

نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نشان داد، در حالی که کارشناسان وال استریت درباره روند قیمت طلا به سه دسته مساوی تقسیم شده اند، تنها شمار زیادی سرمایه گذاران انتظار دارند قیمت طلا در هفته جاری کاهش پیدا کند. هفته گذشته طلا اوقات دشواری را سپری کرد و در حالی که موفق نشد مقاومت در سطح ۱۴۷۵ دلار را بشکند، توانست با وجود صعود بازارهای سهام آمریکا و دلار، در بالای ۱۴۵۰ دلار بماند. افشین نوابی، مدیر معاملات شرکت ام کی اس سوییس به کیتکونیوز گفت: یک روز توافق تجاری آمریکا با چین پیشرفت می کند و روز بعد متوقف می‌شود. این ابهامات از قیمت طلا پشتیبانی کرده اما برای بالا بردن آن کافی نبوده است. در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها پنج نفر یا ۳۱ درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند و پنج تحلیلگر دیگر هم نظری نداشتند در حالی که شش نفر یا ۳۸ درصد نیز انتظار داشتند قیمت طلا در هفته جاری کاهش پیدا کند. در این بین، ۵۸۷ تن در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران شرکت کردند که از میان آنها، ۲۹۲ نفر یا ۵۰ درصد افزایش و ۱۷۳ تن یا ۲۹ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و ۱۲۱ نفر یا ۲۱ درصد هم نظری نداشتند.

بسته‌ دلجویی برای اپراتورها الزامی شد

با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، پس از قطع اینترنت در روزهای گذشته، با اختصاص یک گیگ اینترنت رایگان و اضافه کردن به بسته‌های اینترنتی به تعداد روزهای قطعی اینترنت تصمیم به دلجویی و جبران خسارت کاربران اینترنتی گرفتند.در روزهای قطعی اینترنت بین‌الملل طی روزهای اخیر که پس از بروز ناآرامی‌ها و در راستای جلوگیری از سواستفاده اغتشاشگران از این ابزار ارتباطی اتفاق افتاد، اگرچه وب‌سایت‌های ایرانی با بهره‌گیری از سرورهای داخلی به فعالیت ادامه می‌دهند، اما بسیاری از کاربران اینترنت، از دانشجویان و برنامه‌نویسان تا کسب‌وکارهای کوچک که فعالیتشان در بستر شبکه جهانی اینترنت جریان داشته، با مشکلات بسیاری مواجه و بعضا متحمل ضررهای جبران‌ناپذیری شدند.از طرفی کاربرانی که از اینترنت خود را از اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی دریافت می‌کردند، در روزهای گذشته تنها به سایت‌های داخلی دسترسی داشتند که با توجه به استفاده این سایت‌ها از شبکه ملی اطلاعات و نیم‌بها بودن تعرفه اینترنت در این سایت‌ها و قطع بودن اینترنت جهانی که همواره بخش اعظمی از حجم اینترنت کاربران را شامل می‌شد، نتوانستند استفاده چندانی از بسته‌های اینترنتی و حجم مصرف منصفانه خود کنند.به همین دلیل محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - درباره این که مشترکینی که بسته‌های مدت‌دار مثلا یک هفته‌ای خریداری کرده‌اند و در زمان قطع اینترنت قادر به مصرف بسته خود نشده‌اند، گفت: به اپراتورها ابلاغ کرده‌ایم که مدت زمان قطعی اینترنت را به مدت اعتبار بسته‌ها اضافه کنند.پس از این اظهارات، سیدمجید صدری - مدیر عامل شرکت مخابرات ایران- هم با اشاره به قطعی ایجادشده در اینترنت بین الملل در کشور اعلام کرد مانده FUP  (حجم مصرف منصفانه) مجاز مصرف‌نشده مشتریان در ماه جاری به ماه بعد انتقال می‌یابد و همچنین ۱۰ روز به مدت اعتبار قرارداد مشتریان اینترنت پرسرعت افزوده می‌شود.آذری جهرمی هم‌چنین ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل قطع اینترنت و مشکلات ناشی از آن، اعلام کرده که برخی خسارات جبران ناپذیر است؛ به نوبه خود تلاش می‌کنیم آن را جبران کنیم. از اپراتورهای تلفن همراه خواستیم زمان بسته‌های اینترنتی را به میزان قطع ارتباط تمدید کنند؛ همچنین بسته یک گیگ اینترنت هدیه نیز به همه مشترکان اعطا می‌شود و مردم می‌توانند با شمارگیری #۹۸* این بسته اینترنتی را فعال کنند.البته اینترنت همراه به جز چند استان، هنوز برای تمامی کاربران در کشور متصل نشده است و همه اپراتورها هنوز جزئیات این بسته‌های جایگزین را کاملا منتشر نکرده‌اند، اما مقرر شده هر یک از اپراتورهای اینترنت همراه پس از اتصال اینترنت موبایل که به صورت تدریجی در حال انجام است، علاوه بر یک گیگ اینترنت هدیه‌ای که به تمام مشترکان داده می‌شود، مدت زمان بسته‌های اینترنتی کاربران را متناسب با آنچه که پیش از قطع شدن اینترنت دریافت کرده بودند، تمدید کنند.بدین ترتیب که برای مثال اگر کاربری بسته اینترنتی یک هفته‌ای خریداری کرده و در این مدت نتوانسته از بسته خود استفاده کند، یک بسته یک‌هفته‌ای برای او تمدید خواهد شد. همچنین اگر کاربری بسته مدت‌دار یک یا چندماهه خریداری کرده، مدت زمان قطعی اینترنت پس از اتصال مجدد اینترنت موبایل، به بسته اینترنتی او اضافه خواهد شد.

اقتصاد جهانی شکننده شد

موسسه رتبه بندی "مودی" اعلام کرد که رشد اقتصادی جهان به پایین ترین سطح خود از زمان رکود بزرگ رسیده است.موسسه رتبه بندی مودی در گزارش جدید خود از وضعیت اقتصادی جهان اعلام کرد که با توجه به افزایش ریسک های اعتباری، وضعیت اقتصادی در سطح شکننده‌ای باقی خواهد ماند. این موسسه با بیان این که پیش‌بینی نمی کند تا سال ۲۰۲۰ اقتصاد جهانی وارد رکود شود؛ از کشورها خواست تا با یکدیگر به یک چارچوب مشترک برای غلبه بر تنش های تجاری رو به افزایش دست پیدا کنند.مودی در بخش دیگری از گزارش خود پیش بینی کرد که نرخ بهره در سطح پایینی باقی بماند و در سال های پیش رو، منحنی بازدهی اوراق قرضه ثابت باشند. این نرخ بهره پایین باعث خواهد شد تا هزینه‌های استقراض کمتر شود و شرکت‌ها و کشورهای نوظهور بیش از پیش به فکر تامین مالی از طریق استقراض باشند که همین مساله نیز به نوبه خود منجر به افزایش حجم بدهی ها و ترغیب سرمایه گذاران به خروج سرمایه های خود از بازار اوراق خواهد شد.مودی هم‌چنین به آمریکا و کشورهای اروپایی هشدار داده است که ریسک های رکودی در این کشورها کماکان رو به افزایش است. در خصوص چین نیز پیش‌بینی شده است که تلاش ها برای تعادل بخشی مجدد به ترازنامه‌ها، دست کم در کوتاه مدت باعث شود جلوی رشد خیلی سریع اقتصاد این کشور گرفته شود هر چند که غلبه بر این چالش ها در بلندمدت برای حفظ رشد اقتصادی بالا ضروری بوده و چین چاره ای جز انجام آن ها ندارد.مودی هم‌چنین در خصوص وضعیت اقتصادی انگلیس نیز پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی این کشور در سطح بسیار ضعیف باقی بماند و اختلافات با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دوجانبه در آینده، به تشدید فضای نامطمئن کنونی دامن بزند و انگیزه سرمایه گذاران و فعالان تجاری را برای شروع پروژه‌های جدید به شدت کاهش دهد.

دلار سر جای خود ماند

نبود خبر خاصی از جنگ تجاری و برگزیت باعث برقراری آرامش نسبی در بازارهای ارزی شد.پس از آن که روسای جمهور چین و آمریکا در سخنانی دوپهلو از آمادگی برای توافق و هم چنین آمادگی برای اقدامات تعرفه ای جدید در صورت نرسیدن به توافق سخن گفتند، بسیاری از معامله گران منتظر روشن تر شدن ابعاد مذاکرات دو اقتصاد نخست جهان هستند.دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- در جمع مقامات کاخ سفید گفته است که چین و آمریکا در حال حرکت به سمت حصول توافق تجاری هستند. با این حال وی تهدید کرده است که اگر دو طرف به توافق نرسند، تعرفه‌ها بر روی محصولات وارداتی آمریکا از چین را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.ری آتریل- تحلیل گر معاملات ارزی در بانک ملی استرالیا- گفت: اخبار متضاد باعث شده است تا بازار حدس‌های مختلفی بزند و کسی نمی داند که قرار است در نهایت چه اتفاقی بیافتد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، نسبتا بدون تغییر در مقایسه با روز گذشته و در سطح ۹۸.۲۵۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۰۲۷ دلار اعلام شد.در حوزه برگزیت نیز حزب محافظه کار کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است. جرمی کوربین- رهبر حزب کارگر- وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد. از سوی دیگر اما بوریس جانسون- نخست وزیر فعلی- وعده داده است که در صورت پیروزی، انگلیس را سی و یکم ژانویه از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۱ درصد کاهش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۴۶ دلار مبادله شد. هر یورو بدون تغییر در مقایسه با دور قبلی معاملات و در سطح  ۱.۱۰۲۷ دلار باقی ماند. هم‌چنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۲۹۴ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۳۹ دلار سنگاپور مبادله شد.سین مک‌لین-استراتژیست بازار در موسسه " پپر استون" – گفت: بازارها امروز بی‌تحرک بودند چرا که چیزی وجود نداشت که آن ها را به طرف جلو سوق دهد.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۸.۸۶۰۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۷۱۸ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۵۳ یوان چین اعلام شد.

بورس های جهانی پرقدرت استارت زدند

شاخص‌های بورسی در مناطق مختلف جهان معاملات هفتگی را با قدرت آغاز کردند.معاملات امروز بازارهای سهام جهان کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به حوزه چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت: جرمی کوربین- رهبر حزب کارگر- وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات یک همه پرسی مجدد در خصوص برگزیت برگزار خواهد کرد اما بوریس جانسون- رهبر حزب حاکم محافظه کار- در موضع گیری کاملا متضادی گفته است که در صورت انتخاب مجدد، انگلیس را سی و یکم ژانویه از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.مساله برگزیت که در دو سال اخیر به اصلی ترین عامل محرک بازارهای بورس و ارز اروپا تبدیل شده است با وجود چندین مرتبه تمدید مهلت خروج و توافقات اولیه به نتیجه‌ای نرسیده است. نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد محافظه کاران طرفدار خروج با توافق از حزب کارگر طرفدار برگزاری رفراندوم مجدد با اختلاف اندکی پیش هستند هر چند که احتمالا رای کافی برای تشکیل دولت را نخواهند داشت.

"نفت" ساز افزایشی زد

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نشانه‌های مثبت از توافق تجاری میان آمریکا و چین افزایش پیدا کرد.بهای معاملات آتی نفت برنت هفت سنت یا ۰.۱۱ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶۳ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید.بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۰ سنت یا ۰.۱۷ درصد افزایش داشت و به ۵۷ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا پس از افت و خیز در فرآیند مذاکرات تجاری پکن و واشنگتن، هفته گذشته را بدون تغییر چندانی سپری کرده بود.مایک مک کارتی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس" در این باره گفت: فضای بازار همچنان تحت تاثیر مذاکرات تجاری قرار دارد. اقدام چین در حمایت از مالکیت معنوی هم از فضا برای مذاکرات تجاری حمایت کرده است.پس از این که رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز شنبه اعلام کرد توافق تجاری اولیه با آمریکا همچنان ممکن است تا پایان سال منعقد شود، قیمت در آغاز معاملات افزایشی بودند.این خبر یک روز پس از ابراز تمایل دونالد ترامپ و شی جین پینگ، رؤسای جمهور آمریکا و چین برای امضای توافق تجاری مقدماتی و پایان دادن به جنگ تجاری ۱۶ ماهه منتشر شد. با این حال ترامپ گفته است هنوز درباره این که مایل است توافقی را منعقد کند، تصمیم نگرفته است و رییس جمهور چین هم اظهار کرده که در صورت ضرورت، از تلافی کردن ترسی ندارد.بر اساس گزارش رویترز، با این حال هنوز نگرانی نسبت به این که پیشرفت مذاکرات تجاری تحت الشعاع رویدادهای هنگ کنگ قرار بگیرد، وجود دارد. مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داده که واشنگتن آنچه که در هنگ کنگ می‌گذرد را نادیده نخواهد گرفت.نفت از اوایل اکتبر تحت تاثیر نشانه‌های پیشرفت مذاکرات آمریکا و چین برای امضای یک توافق تجاری محدود، رو به رشد بوده اما قیمت‌ها با تغییر جو بازار مداوم نوسان داشته‌اند. با این همه به نظر می‌رسد برای سرمایه گذاران نفت خوش بین ماندن به دلیل طولانی شدن روند مذاکرات دشوار است.

آلودگی هوا به مرز هشدار رسید

کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت‌، کاهش کیفیت هوا تا حد هشدار برای گروه‌های حساس نظیر کودکان، افراد مسن و بیماران تنفسی و قلبی پیش‌بینی می‌شود.امیرحسین نقشینه اظهار داشت: تا روز چهارشنبه جو پایدار و افزایش نسبی دما در اغلب مناطق کشور حاکم است، در این راستا تا اواسط وقت روز پنج‌شنبه به تدریج بر غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای بزرگ و صنعتی نظیر تهران، اصفهان، اراک و کرج افزوده می‌شود. وی افزود: به دلیل افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت‌،کاهش کیفیت هوا تا حد هشدار برای گروه های حساس پیش‌بینی می‌شود که توصیه می‌شود کودکان، افراد مسن و بیماران تنفسی و قلبی از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی ادامه داد: امروز شاهد بارش پراکنده برف در ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی هستیم، ضمن آنکه در سواحل غربی خزر هم بارش پراکنده باران داریم. وی بیان کرد: از بعدازظهر چهارشنبه با ورود سامانه بارشی جدید به کشور، بارش برف و باران در شمال‌غرب و غرب کشور پیش‌بینی می‌شود که روز پنج‌شنبه بارش در این مناطق ادامه دارد.کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی افزود: فعالیت سامانه بارشی روز پنج‌شنبه در شمال‌غرب و غرب کشور  به شکل رگبار باران همراه با وزش باد و در مناطق مرتفع و کوهستانی به شکل برف است و به تدریج این سامانه استان‌های واقع در جنوب‌غرب و مناطقی از جنوب کشور را دربرمی‌گیرد.نقشینه در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران فردا کمی ابری همراه با مه رقیق و غبار صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود و فرداشب آسمان تهران نیمه‌ابری خواهد بود که‌ به تدریج از میزان ابرها کاسته می‌شود؛ همچنین روز سه‌شنبه آسمان تهران نیمه‌ابری و روز چهارشنبه صاف خواهد بود، بیشینه و کمینه دما فردا در تهران 8 و 1 درجه است.

پاکستان به ذخایر بزرگ نفت و گاز دست یافت

شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان در حین اکتشاف گاز شیل و نفت در ایالت سینج، ذخایر جدید نفت و گاز کشف کرده است. شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان ذخایر جدید نفت و گاز شیل کشف کرده است. به گفته منابع آگاه، شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان 95 تریلیون فوت مکعب گاز شیل و 14 میلیارد بشکه ذخایر نفتی کشف کرده است که برای تامین نیاز این کشور به مدت 90 سال کافی است. مقامات می گویند استخراج این نفت و گاز شیل تنها توسط فناوری های جدید امکان پذیر است و انتظار می رود 14 میلیارد بشکه استخراج شود. در ماه اکتبر، این شرکت در چاه اکتشافی تاگ 1 در منطقه کوهات در خیبر پختونخوا ذخایر نفت و گاز کشف کرد. طبق آزمایش های اولیه این چاه می تواند 50 بشکه در روز نفت خام و 4.1 میلیون فوت مکعب در روز گاز تولید کند. شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان اعلام کرد این اکتشاف ذخایر هیدروکربن را در کشور افزایش می دهد د و تاثیری مثبت بر اقتصاد کشور دارد.این شرکت در ماه اوت در منطقه کوهات ذخایر جدید نفت و گاز کشف کرد و با 50 درصد سهمی که در این چاه داشت، اکتشاف های قابل توجه نفت و میعانات گازی انجام داد. طبق اطلاعاتی که در آن زمان در دسترس بود، آزمایشهای اولیه امیدوارکننده بود و نشان می داد می توان حدود 240 بشکه در روز نفت و 12.7 میلیون فوت مکعب در روز گاز استخراج کرد.اوایل ژوئن این شرکت اعلام کرد در منطقه سنقار در ایالت سینج ذخایر نفت و گاز کشف کرده است و قصد دارد حفاری های اکتشافی در این ایالت انجام دهد. چند ماه پیش عمران احمد، مدیر عامل شرکت واگذاری های نفتی پاکستان گفت کل تولید نفت و گاز این کشور در 2018 و 2019، 89030 بشکه  و 3935 میلیون فوت مکعب در روز بوده است.ترکیب انرژی پاکستان 34 درصد گاز طبیعی، 31 درصد نفت، 13 درصد زغال سنگ، 9 درصد گاز طبیعی مایع و یک درصد نفت گاز مایع است. و بقیه آن از منابع دیگر می آید.وسعت منطقه تحت اکتشاف 224976 کیلومتر مربع بود.

کاغذبازی‌های اداری برای تجار دردسرساز شد

حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که همواره در پشتیبانی از تجار و برخورد با اتفاقات وجود داشت، طولانی شدن روند تصمیم گیری و نیاز این حوزه به عملکرد سریع است.او بیان کرد: مدتی قبل طرحی به نام تشکیل  ستاد تسهیل صادرات از طرف سازمان توسعه تجارت به دبیرخانه هیئت دولت مستقر در وزارت صمت ارسال شد؛ این طرح هم اکنون با هدف تصمیم گیری و ابلاغ فوری مسائل و مشکلات تجار در حال بررسی است و امیدواریم به زودی مورد تأیید قرار بگیرد.رئیس سازمان توسعه و تجارت کشور تصریح کرد: این ستاد در نظر دارد تا اختلالاتی مثل حمل‌ونقل و مشکلاتی که تجار فعال در زمینه صادرات با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و  نیاز به بررسی و پیگیری فوری دارد را تحت پوشش قرار دهد؛ به معنای جامع‌تر  این طرح، همان طور که از نامش پیداست، عاملی برای تسهیل صادرات خواهد بود.زادبوم بیان کرد: تفاوت این ستاد با ساختار امروزی، پیگیری و تصمیم‌گیری فوری درباره دغدغه‌ها و مشکلات صادرکنندگان و ابلاغ سریع آن به بخش‌های مختلف کشور است؛ در روال اداری معمول ممکن است بررسی یک مشکل به مدت‌های طولانی زمان نیاز داشته باشد اما ماهیت  این ستاد متفاوت است و می‌تواند به تسریع تصمیم‌گیری و حل فوری مشکلات صادرکنندگان کمک کند.او گفت: در صورت تأیید نشدن طرح ستاد تسهیل صادرات توسط دبیرخانه دولت، از ظرفیت‌های کمیته کارشناسی شورای عالی صادرات برای دستیابی به این هدف بهره خواهیم برد؛ به عبارتی دیگر در صورتی که این طرح مورد تایید قرار نگیرد برای پیگیری هدف ذکر شده،  اختیارات این کمیته افزایش پیدا خواهد کرد تا موضوعات فوری و مشکلات صادرکنندگان را تحت پوشش قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha