جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آئین تکریم امام جمعه شیروان

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه جریان سازی و جامعه پردازی دو کارکرد مهم نمازهای جمعه است، گفت: باید نماز جمعه جریان‌های مثبت را مدیریت و جریان‌های فرهنگی اثرگذار را ترویج کرده و جریان فکری سالم را به اندیشه‌ها تزریق کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در آئین تکریم امام جمعه شیروان، به تبیین نقش و جایگاه نماز جمعه در جامعه اسلامی پرداخت.

وی گفت: یکی از میدان‌های اصلی حضور نماز جمعه جریان سازی است، باید نماز جمعه جریان‌های مثبت را مدیریت و جریان‌های فرهنگی اثرگذار را ترویج کرده و جریان فکری سالم را به اندیشه‌ها تزریق کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی، عرصه دیگر اثرگذاری نماز جمعه را جامعه سازی دانست و افزود: نماز جمعه قرار است جمعی را تربیت کند که شعارشان «اللَّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِکَ» است؛ اما به این اکتفا نمی‌کنند و می‌گویند «اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ».

وی ادامه داد: آن‌هایی که از تعطیلات خود گذشته و به نماز جمعه می‌آیند می‌گویند یک کار جمعی انجام دهیم که به رشد جامعه دینی به فرهنگ جامعه دینی کمک کنیم فقط به فکر خودشان نیستند؛ بلکه می‌آیند دست دیگران را هم بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه نماز جمعه‌ها باید پایگاه تمدن سازی باشند، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم همه ما را به این امر مهم فراخوانده و دعوت می‌کنند و می‌فرمایند باید ایجاد جامعه و تمدن اسلامی مقدمه‌ای برای طلوعی ولایت عظمای مهدی آل محمد (عج) باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اینکه نماز جمعه در مقابل دو نقیصه جهل و غفلت، هم ذکر است و هم علم، افزود: ما در زندگی دچار جهل و غفلت هستیم؛ اما اگر به جای جهل، علم و به‌جای غفلت ذکر بنشیند شیطان را از خودمان دور کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نمازهای جمعه زنجیره‌های گفتمان ساز است، اظهار کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری نماز جمعه یک زنجیرهٔ به‌هم‌پیوسته در جامعه اسلامی است که با ابزارهای امروز عالی‌ترین و دشوارترین گفتمان‌ها را در جامعه مستقر می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه باید با این چشم به نماز جمعه، نگاه کنیم، افزود: نماز جمعه یکی از این مهم‌ترین قرارگاه‌ها است، قرارگاه ایمان و تقوا بوده و اگر با این چشم به نماز جمعه نگاه کنیم شما هم فرمانده قرارگاه هستید.

وی تصریح کرد: بنا به فرموده رهبری همان‌طور که قرارگاه‌های میدان جنگ، هر کدام یک فرمانده دارند؛ فرمانده قرارگاه امامت جمعه، شخص امام جمعه بوده و عمده هدف این قرارگاه تبیین است؛ زیرا مسئله تبیین عمده هدف انبیای الهی بود و انبیای الهی آمدند تا حقیقت را واضح و ظاهر کرده و حجت را بر مردم تمام کنند و «العلماء ورثة الانبیاء»؛ شما میراث برِ انبیا هستید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha