سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 875753
۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۲
تابلوی ورود ممنوع هند برای مسلمانان

حوزه/ مجلس ملی هندوستان لایحه اعطای شهروندی به اقلیت‌های غیرمسلمان را تصویب کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه مجلس هندوستان لایحه اعطای شهروندی به اقلیت های غیر مسلمان را تصویب کرد.

چه اتفاقی افتاده است؟

مجلس سنای هند روز چهارشنبه قانون اعطای شهروندی به اقلیت غیرمسلمان این کشور را تصویب کرد. این قانون یک روز پس از تصویب در پارلمان هند، در مجلس سنای این کشور نیز با ۱۲۵ رای موافق در برابر ۱۰۵ رای مخالف به تصویب رسید.

این لایحه ابتدا در سال ۲۰۱۶ در پارلمان هند مطرح شد اما به دلیل اعتراضات گسترده، رسیدگی به آن به زمان دیگری انتقال یافت.

امت شاه، وزیر داخلی فدرال هندوستان از حزب حاکم این کشور، این لایحه قانون را در "لوک سبها" یا همان مجلس معرفی کرد و حکومت می گوید هدف این قانون محافظت از کسانی است که از پیگرد دینی فرار کرده اند.

بر اساس این لایحه، بودایی‌ها، مسیحیان، هندوها، پارسیان (زرتشتی‌ها) و سیک‌هایی که پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی از افغانستان، بنگلادش و پاکستان گریخته‌اند، از جمله اقلیت‌های مذهبی هستند که می‌توانند شهروندی هند را دریافت کنند، اما اگر در بین اینها کسانی‌مسلمان باشند نمی توانند شهروند هند شوند.

این لایحه ابتدا در سال ۲۰۱۶ در پارلمان هند مطرح شد اما به دلیل اعتراضات گسترده، رسیدگی به آن به زمان دیگری انتقال یافت.

پیش از این قانون شهروندی هند، شرایط خاصی را برای افراد متقاضی دریافت تابعیت هند تعیین می کرد. یکی از این شرایط متقاضی را مجاب به ورود قانونی به هند و ۱۴ سال زندگی در این کشور می کند. اما در لایحه جدید این شرایط حذف شده اند و فرد متقاضی تنها با ۵ سال حضور در هند می تواند برای دریافت تابعیت این کشور اقدام کند. لایحه جدید همچنین به افراد متقاضی این امکان را می دهد که حتی در صورت ورود غیر قانونی به هند بتوانند برای دریافت تابعیت هندی اقدام کنند.

از سوی دیگر نارندرا مودی نخست وزیر هند هم در پیامی خطاب به مردم شمال شرق این کشور اعلام کرده است که این لایحه هیچ حقوقی را از آنها سلب نمی کند و مردم آسام نباید نگران آینده خود باشند.

اما این قانون معترض زیادی دارد ...!

معترضان به این قانون می‌گویند که اعطای شهروندی به اقلیت‌های مذهبی کشورهای همسایه و استثنا کردن مسلمانان، ادعای نظام سکولاری هند را زیر سوال می‌برد.

اسدالدین اویسی در پارلمان این لایحه را جلوی چشمان ارائه کنندگان پاره کرد

اسدالدین اویسی نماینده پارلمان هند و رئیس مجلس اتحاد المسلمین در اولین واکنش نسبت به این طرح گفت: در شبی که همه دنیا در خواب بودند، به اخوت، عزت و همبستگی مردم خیانت کردند. اما قضیه در اینجا تمام نشده است، ناامید نباشید، به همه بگویید که اسدالدین اویسی در پارلمان این لایحه را جلوی چشمان ارائه کنندگان پار کرده، چون این لایحه ضد قانون اساسی و اقدار هند است.

مولوی محمد ولی رحمانی دبیرکل هیئت مدیره حقوقی مسلمانان هند هم می‌گوید: ۹ نوامبر و ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ روزهای سیاه در تاریخ هندوستان است، در ۹ نوامبر با حکم متعصبانه در مورد مسجد بابری میخواستند عزت دیوان عالی را خدشه دار کنند و در ۱۱ دسامبر هم نظام دموکراسی و اقدار ملت هند را  برای تقویت یک مذهب خاص قربانی کردند. با تصویب این لایحه ضد قانون اساسی کشور فقط مهاجرین مسلمانان آواره خواهند شد.

وی اعلام کرد که علیه این لایحه از طریق دادگاه عالی کشور پیگیری خواهیم کرد و برای این امر همه احزاب مذهبی باید متحد شده و یکصدا شوند.

همچنان تظاهرات‌کنندگان علیه این قانون اعلام کردند که لایحه تصویب شده مخالف قانون اساسی بند ۱۴ است و مردم را برای مهاجرت به هند تحریک می کند و این تهدید جدی برای استحکام این کشور است. همچنان که ممنوعیت یک مذهب خاص در این لایحه مخالف قانون اساسی کشور است.

تظاهرات کنندگان خواستار لغو این لایحه شده و گفتند: این لایحه فورا لغو شود در غیر این صورت مسلمانان واکنش سختی نسبت به این اقدام دولت نشان خواهند داد.

رسانه های هند هم  گزارش دادند که از صبح پنج‌شنبه اعتراضات گسترده به لایحه شهروندی هند در ایالت آسام افزایش یافته  و در مناطق مختلف این ایالت معترضان با نیروی پلیس درگیر شده اند. در شهر گواهاتی مرکز ایالت آسام، پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرده است.

ارتش هند برای سرکوب معترضان اعزام شد

همچنین ارتش هند نیروی های خود را در راستای سرکوب اعتراضات به این قانون تبعیض‌آمیزی علیه مسلمانان، به ایالت آسام در شمال شرق کشور اعزام کرد و تا اکنون ۳ تن از تظاهرات کنندگان با شلیک ارتش کشته شدند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • غلامی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    1 0
    کسانی گاو رو می‌پرستند این چیزا بعید نیست
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    0 0
    خیلی خوب نیست
  • سلیمی IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    0 0
    واسه مسلمونا از زمین و هوا می باره
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    0 0
    به نظر میرسه هر دوی هند و پاکستان در این مسئله سهیم هستند. بحران کشمیر چند وجهی است.