جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله تسخیری

حوزه/ آیت الله تسخیری با بیان اینکه تئوریسین بودن مرحوم شهید صدر یکی از ویژگی های او بود،‌ ابراز کرد: تئوری شهید صدر تئوری جالبی است و از جمله این تئوری ها اصلاح کتب حوزوی و حتی اصلاح رساله عملی است. رساله عملی را می گفت باید به شکل دیگر تغییر دهیم تا هر آدمی وارد آن می شود بتواند مرادش را بیابد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله محمدعلی تسخیری در آیین رونمایی از کتاب حوزه و بایسته ها که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: ویژگی مرحوم شهید آیت الله صدر این بود که ایشان در علوم مختلف وارد شده بود و تالیفات خوبی داشتند، درهر جا که وارد می شد، طوری قاعده کلی را ارائه می داد که در جاهای گوناگونی می توانست استفاده شود.
رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه ایشان نقش بزرگی در اقتصاد داشت، ادامه داد: دکتر محمد علی رئیس، بزرگ ترین بانک اسلامی دنیا و متعهد ترین بانک اسلامی به اجرای احکام اسلام طبق مذهب خودشان، به بنده گفتند که ما وقتی دانشجو بودیم، استاد می گفت که اقتصاد اسلامی درست است، ولی ما با آن که مسلمان بودیم باور نمی کردیم. وقتی که اقتصاد ما منتشر شد، انقلابی در تفکرمان به وجود آمد، این انقلاب تحول به سوی وضع بهتر بود و دانشگاه ها را تکان داد. یادم هست  که مجبور شدند اقتصاد ما را به عنوان کتب درسی قرار دهند.
وی افزود: تئوریسین بودن مرحوم شهید صدر یکی از ویژگی های او بود، و در هر جا وارد می شد صاحب نظر بود، من اشاره ای به نظریه تفسیر شهید صدر می کنم که در مسئله تفسیر به طور معمولی همه ‌می‌گفتند که یک تفسیر ترتیبی و یک تفسیر موضوعی داریم. ترتیبی آیه به آیه تفسیر می شود و در تفسیر موضوعی طبق موضوع پیش می روند تا به نتیجه ای برسند و ایشان نیز تفسیر موضوعی به شکل دیگر مطرح کرد که خلاصه اش این است که عالم مفسر قبلا موضوعی را در نظر بگیرد که درباره آ ن نظراتی مطرح  و مناقشات زیاد و سوال های مهمی بیان شده است و سوالات را استخراج و حتی اگر نظریه ها، انسانی باشد این ها را وارد عرصه قرآن کریم می کند.
آیت الله تسخیری با بیان اینکه ایشان در محضر قرآن این سوالات را مطرح می کند و مخلصانه و به عنوان یک شاگرد ممتاز می نشیند و جواب را دریافت می کند، گفت: مجموعه این جواب ها، تئوری قرآنی می شود که نام آن را نظریه استنطاق گذاشته اند و از حضرت علی(ع) گرفته شده است. در اقتصاد یکی از مهم ترین سوالات این است که مهم ترین مشکل اقتصادی انسان چیست؟ یکی از بزرگ ترین متفکر های اقتصاد می‌گوید مشکل اقتصاد این است که رشد بشریت خیلی سریع تر از رشد طبیعت است یعنی طبیعت رشد نمی کند، پس یا باید رشد بشریت را کم کنیم و یا باید به فکر رشد طبیعت باشیم تا هم سان رشد انسان شود.
مشاور عالی مقم معظم رهبری در امور جهان اسلام عنون کرد: این نظریه مخرب است، شهید صدر می گوید قرآن به طور واضح جواب می دهد و پاسخ قرآن این است که در جمله «سخر لکم ما فی السموات» آیاتی از نعمت ها ذکر می کند تا به «و آتاکم من کل ما سالتموه و ان تعدوا ...» می رسد. خداوند در طبیعت هرآنچه نیاز داریم قرار داده است طبیعت هیچ گاه متحیر نمی ماند و برای شما قوانین الهی را نشان می دهد تا نیازها را اشباع کند.
وی با اشاره به اینکه مشکل این است که انسان علاوه بر ظلم در توزیع، کفر نعمت نیز می کند، اظهار کرد: قرآن کتاب مکتبی است، ولی در این مسیر برخی نظریه های علمی‌مطرح می کند و از این رو شهید صدر در علوم مختلف که وارد می شود بیشتر دنبال تئوری های اصلی است. تئوری شهید صدر تئوری جالبی است و از جمله این تئوری ها اصلاح کتب حوزوی و حتی اصلاح رساله عملی است. رساله عملی را می گفت باید به شکل دیگر تغییر دهیم تا هر آدمی وارد آن می شود بتواند مرادش را بیابد. در واقع منهجیت رساله را ایشان به نظام عبادات، معاملات و رفتار اجتماعی و فردی تغییر داد و در این تقسیم چهارگانه تفریعاتی داشت‌ و رساله عملی اش را شروع کرد که در مقدمه همین رساله عملی بحث زیبایی در رابطه با مرسل رسول و رسالت و در انتهای کتاب بحث زیبایی در رابطه با عبادات و همچنین سوالاتی مطرح می کند.
رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه عبادات نیاز ثابت انسان را جواب می دهد، بیان کرد: این کتاب می تواند برای حوزویان مفید باشد. در پیامی که مقام معظم رهبری به کنگره ای که بعد از بیست سال برپا کردیم فرستادند، فرمودند که بهترین ایده ای که من مطرح می کنم این است که طلاب جوان از رفتار و ایده های مرحوم شهید صدر الگو بگیرند.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید احمد موذنی، معاون پژوهشگاه تخصصی شهید صدر گفت: درباره کتاب حوزه و بایسته ها که توفیق ترجمه آن را داشتم ابعاد گوناگونی برای سخن گفتن دارد و من به وظیفه خودم به عنوان مترجم برخی از آن ها را می گویم، این کتاب مجموعه سخنرانی ها مقالات یا نوشته های شهید صدر است که به صورت پراکنده در سخنرانی ها یا بخش های مختلف نوشته های مختلف ایشان بوده و جمع آوری شده تا یک اثر درباره حورزه تولید شده باشد. نوشته های ایشان درباره حوزه بخشی از طرح ها و ایده های ایشان مانند مقدمه ای  بر حلقات که آسیب شناسی کتب درسی است، می باشد.
معاون پژوهشگاه تخصصی شهید صدر با بیان اینکه متاسفانه همچنان شهید صدر به حجاب معاصرت مبتلا است و آثار ایشان یا خوانده نمی شود و یا با آن ها مبارزه می کنند، ابراز کرد: کسانی که مراجعه می کنند نیز درک درستی از شخصیت شهید صدر ندارند و دچار روایت های اشتباهی می شوند. این تلاش ها امیدهایی است تا عرصه مطالعه درمورد شهید صدر و آثار ایشان را فراهم کند و دوستان مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه شهید صدر در بسیاری از آثارشان علی رغم محتوایی که پرورش دادند و بخش اعظم گفتار و نوشتارشان را در بر می گیرد اشاراتی دارند که می تواند یک روند آموزشی پژوهشی را رقم بزند، خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اشاراتی که در این کتاب است توجهی می باشد که شهید صدر به نسبت حوزه و محیط پیرامون خود می هد و اینکه حوزه تکلیف خود و مسئولیتش را با محیط پیرامونش مشخص کند؛ این محتوایی است که شهید صدر به آن پرداخته است.
همچنین در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی در رابطه با ابعاد اندیشه های اصلاحی شهید صدر در حوزه خاطر نشان کرد: اندیشه اصلاحی حوزه اندیشه تازه ای نیست، دست کم 200  سال در حوزه سابقه دارد و این راه ادامه پیدا کرده است و از اندیشه ی میرزای شیرازی، آخوند خراسانی شروع شده و تا دوران امام(ره) و شهید مطهری ادامه داشته که هر کدام به فراخور وسع اجتماعی که پیدا کردند، خداوند پیشرفت هایی را به دست این بزرگان برای حوزه ایجاد کرد.
مدرس حوزه عملمیه خراسان با بیان اینکه برخی از این امور در بحث این افراد موضوع اتقان است که گاهی این سنت ها باید شکل اجرایی دیگری بگیرند و در عین حال تاثیر خود را از دست ندهند، ابراز کرد: حفظ این توازن بسیار مهم است، معمولا بین بزرگان این آسیب هست که یا در جانب حفظ این اثرها و یا در جانب اثرگذاری آنها مشکل پیش می آید.

انتهای پیام/ب

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha