جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجة الإسلام والمسلمين الشيخ رحيمي صادق

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق گفت: نگاه به وحدت بین حوزه و دانشگاه در همه افراد یکسان‌ نیست و این که شورای عالی انقلاب فرهنگی در تحقق این مسئله نقش داشته، جای شک و شبهه نیست، ولی آیا تمام رسالت خود را انجام داده، به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی رحیمی صادق، در مصاحبه با خبرگزاری«حوزه» به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه و اهمیت این وحدت که در رهنمودهای حضرت امام(ره) بر آن تاکید فراوان شده است، اظهار داشت: با توجه به جایگاه بسیار مهم دو نهاد دانشگاه و حوزه علمیه در جهت دهی جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی، طبیعی است که باید در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانند هم افزایی و اثر گذاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر وحدت حوزه و دانشگاه به نحو احسن پیاده سازی شود، می توانند از نقاط قوت همدیگر استفاده کنند و  تبدیل به دو بال قوی پیشرفت و تعالی نظام و انقلاب خواهد شوند و ثمره آن در وهله اول برای کشور و بعد برای مردم خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه تهران در خصوص سنگ اندازی دشمنان بر سر  راه وحدت حوزه و دانشگاه،  افزود: با وجود ثمرات فراوانی که وحدت حوزه و دانشگاه خواهد داشت، طبیعی است که دشمنان انقلاب و اسلام از هر حربه ای برای ضربه زدن به آن استفاده کنند، لذا یکی از حربه های دشمن همان سیاست قدیمی تقرفه ایجاد کن و حکومت کن است که استکبار جهانی و در راس آن انگلیس خبیث قرار دارند.

وی ادامه داد: دشمنان به خوبی دریافته اند که برای جلوگیری از پیشرفت کشور باید حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال پیشرفت و دو موتور پیشران جامعه را به جان هم بیاندازند و کاری کنند که هر کدام از این مراکز نسبت به هم دچار بدبینی کاذب بشوند تا مانع حرکت دیگری شود.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) در همان اوایل انقلاب مسائل جامعه را با حکمت، درایت و تیزبینی خود رصد می کردند، لذا نقشه دشمن را با دقت رصد کردند و شناختند و همواره از اول انقلاب بر وحدت حوزه و دانشگاه تاکید داشتند.

وی ادامه داد: امام(ره) در پیام تشکیل بسیج طلاب، یک بار دیگر بر اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه تاکید داشته اند و فرمودند «فرزندان انقلابی ام باید پاسدار اصول نه شرقی و نه غربی نظام اسلامی باشند»، لذا وحدت حوزه و دانشگاه یکی از راهبرد های مهم  نظام مقدس جمهوری اسلامی است که باید تلاش کرد روز به روز بر تقویت آن افزوده شود.

مدیر حوزه علمیه استان تهران در پاسخ به این سوال که منظور از وحدت حوزه و دانشگاه چیست؟ اظهار کرد: منظور از وحدت حوزه دانشگاه این نیست که حوزه و دانشگاه در هم ادغام شوند، بلکه هم دانشگاه و هم حوزه هر کدام رسالت هایی دارند و باید با قوت و قدرت در راستای اهداف مشترک قدم بردارند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق اضافه کرد: آنچه در وحدت بین حوزه و دانشگاه مدنظر است، هم افزایی این دو نهاد علمی نسبت به یکدیگر است، یعنی حوزه از پیشرفت های علمی دانشگاه و همچنین دانشگاه هم از نقاط قوت و پیشرفت حوزه  استفاده کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر وحدت حوزه و دانشگاه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: آنچه در گام اول انقلاب اتفاق افتاد نشان دهنده ی این حقیقت است که حوزه و دانشگاه به تنهایی نمی توانند متکفل همه نیاز های جامعه باشند.

وی افزود: در گام دوم انقلاب که گذر از مراحل اولیه انقلاب است و باید وارد مرحله تمدن نوین اسلامی بشویم، توجه به ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه بیش از هر زمان دیگری روشن و مبرهن است، لذا نظام اسلامی برای رسیدن به اهداف بلند خودش  هر روز نسبت به گذشته نیاز به این وحدت استراتژیک دارد و همه حوزویان و دانشگاهیان باید هر چیزی که به وحدت و هم افزایی کمک می کند برای تحقق آن تلاش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی در تحقق وحدت حوزه دانشگاه به رسالت خود به نحو احسن عمل کرده است؟ گفت: نگاه به وحدت بین حوزه و دانشگاه در همه افراد یکسان‌ نیست و این که شورای عالی انقلاب فرهنگی در تحقق این مسئله نقش داشته، جای شک و شبهه نیست، ولی آیا تمام رسالت خود را انجام داده، به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha