جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
باران های سیل آسا در اهواز / سیل در شهر

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیمی پور گفت: متأسفانه آب هم از همان ساعات ابتدایی بارندگی به داخل منازل نفوذ کرد. مردم فقیری که وسایل زندگی خود را با سختی و بدبختی‌های بسیار فراهم کرده بودند، در کمتر از چند ساعت، شاهد از بین رفتن و سوختن تک‌تک لوازم خود مثل موکت، فرش، یخچال، جاروبرقی و لباسشویی بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، شهرستان آبادان به‌عنوان یکی از شهرهایی که در چند روز اخیر بیشترین میزان بارندگی در استان را داشت، امروز دچار خسارت‌های گسترده‌ای به لحاظ زیرساختی شده است.

برخی مردم این شهر نیز که عمدتاً از قشر مستضعف جامعه هستند، در وضعیت نابسامانی زندگی می‌کنند! به همین دلیل بر آن شدیم تا گفتگویی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیمی پور، امام‌جمعه آبادان که از همان ساعات اولیه باران‌های سیل‌آسا در کنار مردم بود، گفتگو کنیم.

متن زیر حاصل مصاحبه تلفنی خبرنگار «حوزه» با امام‌جمعه آبادان است.

لطفاً آخرین وضعیت نقاط آب‌گرفته آبادان را توضیح دهید...

بسم الله الرحمن الرحیم.

با توجه به اینکه بارندگی‌های ۲ روز گذشته، در ساعت مد رودخانه بوده و فاضلاب شهر عمدتاً فرسوده و راه خروج آب‌های سطحی مسدود بودند، شاهد آب‌گرفتگی‌های گسترده در بیشتر خیابان‌ها و معابر آبادان بودیم.

بیشترین نقاط ماندگاری آب نیز در مناطقی نظیر ذوالفقاری، بهمن‌شیرها، ایستگاه ۱۲ و به‌خصوص ولی‌عصر است که این مناطق اکثراً جزء مناطق آسیب‌دیده شهر می‌باشد.

متأسفانه آب هم از همان ساعات ابتدایی بارندگی به داخل منازل نفوذ کرده و مشکلات بسیار وحشتناکی را برای مردم به وجود آورد! مردم فقیری که وسایل زندگی خود را با سختی و بدبختی‌های بسیار فراهم کرده بودند، در کمتر از چند ساعت به‌واسطه ورود آب به خانه‌ها شاهد از بین رفتن و سوختن تک‌تک لوازم مثل موکت، فرشف یخچال، جاروبرقی و لباسشویی بودند.

مناطق ایستگاه ۱۰، ۱۱ و ۱۲ و منطقه پشت مسجد پیروز و دانشگاه تا شب گذشته زیر آب بود و انتظار می‌رود که با گذشت زمان، آرام‌آرام این آب‌ها فروش کنند.

چه اقداماتی برای خروج آب‌های سطحی از معابر و منازل مردم صورت گرفته است!

در ابتدا تعدادی از خانواده‌ها توسط فرمانداری اسکان داده شدند تا خدایی ناکرده شاهد تلفات انسانی نباشیم و بعد از آن نیز تلاش‌هایی صورت گرفت تا آب‌های سطحی از خیابان‌ها جمع‌آوری شود که امیدواریم تا امروز برخی مناطق از زیر آب بیرون بیایند.

بنده به همراه سایر گروه‌های جهادی و طلاب از همان ساعات ابتدایی شروع بارندگی، در کنار مردم بودیم و تلاش داشتیم تا آب و فاضلاب را از خانه‌ها بیرون کنیم.

در برخی نقاطی که آب از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری‌شده بود، طلاب و نیروهای جهادی فوراً دست‌به‌کار شده و آب‌های مانده در خانه‌های مردم را خارج کردند اما در نقاطی که آب هنوز در کوچه و خیابان وجود داشت، عملاً نمی‌شد کاری کرد.

چرا باید صبر می‌کردید تا آب از خیابان‌ها جمع شود! لطفاً شرح دهید!؟

ببینید مادامی‌که آب در کوچه و خیابان باشد، آب از خانه‌ها خارج نمی‌شود! چون سطح خانه‌ها بعضاً پایین‌تر از سطح کوچه‌ها بوده و هرچقدر هم که تلاش کنیم آب را از خانه‌ها خارج کنیم بازهم آب از کوچه به داخل ساختمان نفوذ می‌کند، پس عملاً تا فروکش کردن آب از سطح خیابان‌ها کاری برای تخلیه آب از منازل نمی‌توان انجام داد.

به همین دلیل تنها کاری که طلاب و نیروهای جهادی انجام می‌دادند جمع‌آوری وسایل و لوازم‌خانگی مردم و گذاشتن آنها روی یک شیء مرتفع است.

هم اکنون نیز منتظریم تا آب از مناطق جمع‌آوری شود تا به کمک نیروهای جهادی کف منازل مردم را تمیز و لایروبی کنیم.

آیا برنامه‌ای برای بالاآوردن کف خانه‌ها نسبت به سطح خیابان‌ها دارید؟

بله بحمدالله با کمک خیرین و تلاش نیروهای جهادی تصمیم داریم تا کف خانه‌های مردم فقیر و بی‌بضاعت را بالا بیاوریم. در همین آب‌گرفتگی‌های اخیر، تعداد بسیار زیادی از خانه‌های مردم به‌واسطه اینکه کف خانه‌هایشان بالاتر از سطح خیابان بود، حتی یک قطره آب هم وارد منازلشان نشد؛ پس می‌توان با بالاوردن کف خانه‌ها، از آسیب‌های بعدی جلوگیری کرد.

مجموعه‌ها و دستگاه‌های دولتی تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌اند!؟

فرمانداری علاوه بر مدیریت اوضاع و ایجاد دو نقطه اسکان در شهرستان، با هماهنگی سایر دستگاه‌ها در تلاش برای جمع‌آوری آب‌های سطحی است که پیش‌بینی می‌شود تا امروز سطح آب‌ها به‌طور قابل‌ ملاحظه‌ای کم شود.

اما یکی از کارهایی که می‌توان در بهبود نقاط آسیب‌پذیر با کمک شهرداری و اداره آبفا و مدیریت فرمانداری انجام داد، استفاده از ظرفیت دستگاه‌های پالایشگاه آبادان برای لایروبی نقاط آسیب‌دیده است.

در بسیاری از نقاطی که امروز آب‌های سطحی جمع شده، اگر همتی در مسئولان وجود داشت و لایروبی‌های دقیقی انجام می‌دادند امروز شاهد دفع آسان‌تر آب‌های سطحی می‌بودیم.

انتظار شما از مسئولان عالی‌رتبه

انتظار داریم که دولت همت به خرج داده و با دادن یک وام کم‌بهره، مردم را در بازسازی خانه‌های قدیمی و فرسوده‌شان یاری کند.

هم‌اکنونی که با شما صحبت می‌کنم، بسیاری از خانه‌ها صرفاً به دلیل بافت قدیمی و پایین بودن کف ساختمان، دچار مشکل آب‌گرفتگی شده‌اند؛ به همین دلیل از مسئولان و دولت می‌خواهم تا با دادن وام‌های کم‌بهره اوضاع مناطق مستضعف و پایین جامعه را اندکی بهبود بخشد.

کلام آخر....

از کمیته امداد، هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های امدادی می‌خواهم تا با فراهم کردن موکت، فرش، پتو، امکانات و لوازم گرمایشی به داد مردم آبادان رسیده و آنها را از این وضعیت نابسامان نجات دهند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha