جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ آیین تکریم و معارفه دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

حوزه/ دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به ۳ رویکرد جدید در مدیریت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: «محتوای تقریب»، «صورت تقریب» و «آینده مجمع تقریب مذاهب اسلامی» سه محور اصلی مدیریتش در این مجمع است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، در آیین تکریم و معارفه دبیر مجمع تقریب مذاهب اسلامی، در سالن بصیرت مجموعه دانشجویی ۱۳ آبان، طی سخنانی آیت‌الله بروجردی را موسس نظریه تقریب مذاهب در ایران معرفی کرد و گفت: در این راستا بزرگان زیادی زحمت کشیدند و من از زحمات آقایان واعظ‌زاده، تسخیری و اراکی در این مجمع تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی «محتوای تقریب»، «صورت تقریب» و «آینده مجمع تقریب مذاهب اسلامی» را سه محور اصلی مدیریتش در این مجمع برشمرد و گفت: طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه محتوا ۴ رویکرد طراحی شده که باید در حوزه تقریب به کار گرفته شود. این ۴ رویکرد شامل «پرهیز دولت‌ها از تعرض به یکدیگر، نزاع جنگ و درگیری»، «حرکت به سمت وحدت و همکاری مسلمانان و اتحاد در برابر دشمنان مشترک»، «هم‌افزایی در امکانات برای اقتدار جهان اسلام در حوزه‌های علم، ثروت، امنیت و قدرت سیاسی» و «تأسیس تمدن نوین اسلامی» است.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با بیان اینکه مأمور هستیم که این چهار هدف را عملیاتی کنیم، گفت: یکی دیگر از رویکردهای ما موضوع صورت تقریب است در این حوزه کار بسیار حساس است. سؤال اینجاست که آیا در حوزه تقریب ما باید موضع‌مان را رها کنیم یا دیگران مواضعشان را رها کنند و به سمت ما بیایند و یا اینکه هر دو موضع‌مان را رها کنیم و به سمت هم برویم؟ باید بگویم هر سه اینها باطل است. ما نمی‌توانیم از اعتقاداتمان دست برداریم و اصلاً نباید به سمت هم حرکت کنیم. ما باید موضوع جدیدی را تعریف کنیم که بر اساس آن بتوانیم با هم اجماع کنیم و به سمت آن حرکت کنیم. این موضع در واقع اسوه و الگو بودن پیامبر (ص) است.

وی ادامه داد: باید همه ما به سمت پیامبر (ص) که راه را برای ما ترسیم کرده حرکت و برای این راه تلاش کنیم. در این صورت می‌توانیم به هم نزدیک شویم و در واقع این صورت تقریبی است.

وی با بیان اینکه ما با دولت اسلامی و جامعه اسلامی فاصله داریم گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند ما در گام نخست، انقلاب کردیم در گام دوم نظام اسلامی تأسیس کردیم در گام سوم باید دولت اسلامی شود و در گام چهارم باید جامعه اسلامی شود. اما متأسفانه هم با دولت اسلامی و هم جامعه اسلامی فاصله داریم. البته باید در گام پنجم به تمدن نوین اسلامی برسیم که فاصله ما با آن بسیار زیاد است.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری با اشاره به رویکرد آینده مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: طبق تکلیفی که رهبر معظم انقلاب برای من تعریف کرده به نوسازی و معماری نوین مکلف هستیم. در کنار این نوسازی‌ها باید برندسازی و علامت‌سازی را مد نظر داشته باشیم. این اتفاق در دوران قبل هم در مدیریت مرکز کامپیوتر، قوه قضائیه و شورای عالی فضای مجازی در دستور کار من قرار داشت. به لطف خدا تلاش می‌کنیم در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم این کار را به خوبی انجام دهیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گردش اطلاعات را یکی از برنامه‌های مهم این مجموعه برشمرد و گفت: ما باید ابتدا اطلاعاتمان را با هم مبادله کنیم تا به خوبی خودمان و دشمنان را بشناسیم، همچنین در این راستا باید به رسانه تقریب توجه ویژه داشته باشیم. امروز ابزار رسانه ابزار شبکه‌ سازی است.

وی ادامه داد: تعامل با فرق اسلامی گام مهمی است که باید در این راستا موضوع وحدت را به خوبی به آنها آموزش دهیم، زیرا اگر این کار را نکنیم دشمنان تفرقه را به مسلمانان می‌آموزند.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری تکثیر برندهای اسلامی را یکی از رویکردهای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برشمرد و گفت: موضوع بعدی که باید مد نظر داشته باشیم موضوع مبادله است در جهان اسلام ظرفیت‌های زیادی وجود دارد. موجودی‌ها و دارایی‌های زیادی در بین مسلمانان است که حاضرند دارایی خود را به خدمت دیگران بیاورند. در این زمینه نیازمند شبکه‌سازی و گسترش هستیم و باید در این راستا تلاش وافری داشته باشیم.

وی در پایان تشکیل اتاق فکر با حضور نخبگان تقریبی، مراوده با علمای جهان اسلام خصوصاً اهل سنت داخل کشور، حرکت به سمت تجمیع امکانات برای اجرای طرح‌های موفق، بهره‌مندی از عقلانیت اسلامی، معماری و نوسازی جدید و استفاده از نخبگان جوان را از دیگر رویکردهای دوره جدید مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برشمرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha