جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مرتضی جوادی آملی

حوزه/ اگر آثاری که عرضه و تولید می شود، متوجه عرصه بین الملل و جهان نباشد و تنها به تعبیری آثار محلی تولید کنیم و نه منطقه ای و جهانی، طبیعی است که حوزه در همین اندازه شناخته خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت: یکی از برنامه های رسمی که سالیان متمادی حوزه داشته و به عنوان فعالیت بنیادین محسوب می شود، برگزاری  همایش کتاب سال حوزه است.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اضافه کرد: در این کار ارزشمند محصول یک سال کار علمی و مجاهدت عالمانه اهل کتاب و قلم مورد ملاحظه جامعه علمی قرار می گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: معلوم است که بخشی از این تحقیقات، آثار و موارد در ارتباط با نیازهای درون حوزه است و این باید اولویت اول حوزویان باشد، چرا که حوزه لازم است برای ارتقا و توسعه خود همواره آماده باشد تا بتواند با تألیف کتب و تصنیف آثار ارزشمند خود موجب ارتقا بخشی علوم دینی  شود.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است تا برای حوزه علمیه و فعالیت هایی که در مسیر توسعه و ارتقای حوزه در ابعاد مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی و تبلیغی است، هدف گذاری نکنیم، طبیعی است که این آثار مسیر درست طی نخواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی گفت: آنچه که به نظر می رسد، راهبری روشنی نسبت به هدایت جریانهای علمی که مناسب با نیازها، مطالبات اصلی حوزویان و مناسبت آنچه که جهت تحقیق و توسعه حوزه محسوب می شود، وجود ندارد.

این محقق عنوان کرد: هم اکنون طلاب و فضلا به صورت خود جوش تحقیق و تفحص علمی ارائه می کنند، اما این که مسیر درستی طی شود، هدف گذاری در این رابطه انجام بشود و آثار در جنبه های مختلف علمی شکل بگیرد، این اتفاق دیده نمی شود. این آثاربا توجه به این که بعضا دارای پیچیدگی های هستند آن هدف مطلوب را تأمین نمی کنند.

وی ادامه داد: نقص دیگری که وجود دارد این است که، حوزه فراگیر نیست. همان طور که به لحاظ فکری فرا جناحی نیست، فرافکری هم نیست که در مدارهای مختلفی بتواند فعالیت علمی ارائه کند.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی گفت: محدویت هایی که در عرصه کتابها وجود دارد، نشان می دهد که در مسیر توسعه به معنای جامع کلمه نیستیم.

وی اضافه کرد: در حوزه فقه و اصول ممکن است  ۱۰ اثر شناخته شود، اما درحوزه مسائل عقلی، کلامی، عرفان اسلامی و فلسفه بسیار محدود اتفاق می افتد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء عنوان کرد: نگرشی که به نظر می رسد باید تأمین شود این است که از سوی حوزه درون خود را برآورد کند چه نیازهای وجود دارد و هم نگاه بیرونی که امروز انتظار است که حوزه چگونه آثارش را مناسب با آنها صادر کند، مورد توجه قرار گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید این باور را داشته باشیم که امروز جهان متوجه فعالیت های حوزه علمیه  است و دنبال این هستند که بدانند در این حوزه بین الملل چه فعالیت های علمی انجام می شود.

وی ادامه داد: اگر آثاری که عرضه و تولید می شود،  متوجه عرصه بین الملل و جهان نباشد و تنها آثار محلی تولید کنیم و نه منطقه ای و جهانی، طبیعی است که حوزه در همین اندازه شناخته خواهد شد.

این محقق افزود: ممکن است شعار جهانی و بین المللی بدهیم، ولی باید این شعار را در آثار، کتاب و پایان نامه هایمان ببینیم.اگر نگرش ها مناسب با این موارد بیان شده نباشد، طبعا آن هدف اصلی تأمین نمی شود.

وی افزود: باید توجه کنیم حوزه بین المللی است و در این جامعه جهانی و حتی نظام و کشور مطالباتی وجود دارد و حوزه امروز هم در قله قرار دارد، قطعا با راهبری درست، می توان آثار را بدان سمت هدایت کرد و منابع و امکانات و فضا را برای این امر فراهم نمود. اینها مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی با اشاره به منابع موجود در عرصه تألیف کتب اظهارداشت: باید منابع را به طور جد نسبت به این مسائل ملاحظه کرد. امروزه بدون منابع سرشار علمی و ارتباطات علمی هرگز نمی شود اثر فاخر علمی تولید کرد که مفید به حال جامعه اسلامی باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه منابع بسیار محدود، شکننده و غیر قابل دسترس است و حتی نگرش هایی نسبت به اینترنت با محدودهایی مواجه، وجود دارد که پژوهشگر به سایت علمی بخواهد مراجع کند، با فیلترهایی مواجه می شود.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء عنوان کرد: باید بدانیم چنین جامعه ای که برای دسترسی به منابع اش نتواند از امکانات شایسته و به‌روز استفاده کند خصوصا از اینترنت که بتواند بهره های علمی از فضای مجازی ببرد، هرگز نمی توان اثر فاخر داشته باشد. نوعا پژوهشگران به منابع دسترسی ندارند، طیبعی است که آثار محدودی می توانند ارائه کنند.

حوزه بدون استقلال نمی تواند آثار شایسته تولید کند

وی عنوان کرد: باید باورد کرد تا حوزه به آزادی و استقلال و جایگاهی که بتواند با جهان علمی ارتباط علمی برقرار کند، نرسد، هرگز نمی تواند آثار شایسته ای تولید کند.

این استاد حوزه و دانشگاه  اضافه کرد: با این توهم که ممکن است حوزه به سمت سویی برود که شاید ناشایست باشد و نگاه امنیتی به مسائل علمی باشد، هرگز نمی توان شاهد تولید فاخر و شایسته برای جامعه حوزوی بود.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی در ادامه با اشاره به فعالیت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در زمینه چاپ و نشر کتاب حوزی و علوم اسلامی انسانی گفت: بنیاد بین المللی اسراء تحت اشراف حضرت آیت الله جوادی آملی آثاری را در همه زمینه های علمی در سطح وسیع و عمیق ارائه می کند.

وی افزود: امسال دو جلد از کتاب حکمت متعالیه  در باب نفس جلد ۸ اسفار به عنوان رحیق مختوم جلد ۳۰ و۳۱ از بهترین آثاری است که در حوزه نفس شناسی از منظر نگرش های فلسفی ارائه شده است.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء عنوان کرد: یا به لحاظ منابع، منبع سرشار نهج البلاغه به عنوان «سلونی قبل ان تفقدونی»، از تحقیقات ارزشمندی است که تحت اشراف حضرت آیت الله جوادی آملی به ثمر نشسته است و حتی آثار فقهی ایشان در حال تحقیق و بررسی است.

این محقق افزود: یکی از کارهای بسیار شایسته ای که در حال انجام است، رجال تفسیری است. این کتاب در بحث رجالی کتاب بسیار ارزشمند است. در همین رابطه می توان سایر آثار تحقیقی در حوزه کلام و عرفان اسلامی را هم از آثار فاخر این بنیاد برشمرد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اظهار داشت: یکی از کارهای ارزشمندی که شورای مدیریت حوزه به آن اهتمام داده اند برخی از آثار ایشان به عنوا اثر آموزشی در حوزه شناخته شده اند که ازجمله کتاب الوحی و النبوه بعضی مجلدات تفسیر تسنیم است.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی گفت: حضرت آیت الله جوادی آملی بر اساس آخرین دستاوردهای کلامی و اعتقادی درحال شرح بر المُقنعه مرحوم مفید(ره) در باب اعتقادات هستند، باب توحید را ایشان قبلا شرح دادند و اکنون در حال انجام سایر بخش ها می باشند.

وی افزود: آثاری که تحت اشراف ایشان در این بنیاد منتشر شده و در حال تحقیق است بسیار قابل توجه است.

۳۱۳//۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha