یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سید حمید جزائری

حوزه/ معاون آموزش جامعةالمصطفی، در اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی، گزارشی از خدمات آموزشی جامعةالمصطفی ارائه نمود.

به گزارش خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام والمسلمین‌ سیدحمید جزایری، ضمن تشریح مقاله «خدمات آموزشی المصطفی» در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی، با ارائه گزارشی از خدمات آموزشی جامعةالمصطفی اذعان داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران و به ویژه حوزه علمیه قم مأمنی برای پژوهشگران مطالعات دینی از مذاهب اسلامی و حتی غیرمسلمان از سراسر جهان گردید.

وی، در ادامه، با بیان این که المصطفی نهادی علمی و بین‌المللی با هویتی حوزوی و رسالت نشر معارف دینی برای همه علاقه‌مندان از هر مذهب و گرایشی است، اظهار داشت: این مجموع مفتخر است که از برکات و رویش‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که فعالیت آن بر محوریت گسترش عدالت، عقلانیت و معنویت استوار است و خدمات ارزشمندی به جهان اسلام ارائه نموده است.

معاون آموزش جامعةالمصطفی به تنوع آموزشی المصطفی در عرصه بین‌الملل اشاره نمود و اذعان داشت: المصطفی از بعد آموزشی با دو جهش چشمگیر روبه‌رو بوده است که نخستین تحول آن در سال ۱۳۸۲ با حضور اعضای گروه‌های علمی و استادان فاخر شکل گرفته است و نظام آکادمیک المصطفی با راه‌اندازی ۱۵۰ رشته و گرایش تحصیلی آغاز گردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ جزایری با بیان این که پس از گذشت پانزده سال بعد از تغییر اول با توجه به تنوع نیاز مخاطبان، مأموریت‌های المصطفی در ساختارهای آموزشی بازنگری شد، اظهار داشت: طرح تحول نظام آموزشی المصطفی، محصول تلاش چندین ساله فعالیت متمرکز صدها نفر از استادان المصطفی و مشاورانی از بیرون المصطفی و گروه‌های علمی و اعضای هیئت علمی بود که براساس این طرح، حدود ۴۵۰ رشته و گرایش تعریف شده و چندین برابر این تعداد، سرفصل‌های آموزشی تهیه و تدوین گردیده که نشان‌دهنده عظمت تلاش‌های صورت‌گرفته است.

وی به ساحت‌های مختلف علمی المصطفی اشاره نمود و اذعان داشت: با توجه به دایره تأثیرگذاری علوم انسانی در جهان، این علوم براساس منطق قرآن و مبانی دینی بازطراحی شد و عناوین مختلفی در حوزه علوم انسانی تعریف گردید.

معاون آموزش جامعةالمصطفی با بیان این که المصطفی مأموریت خویش را در چهارده حوزه زبانی پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: بخشی از دستاوردهای المصطفی عبارت است از: تربیت هزاران دانش‌پژوه علاقه‌مند به فهم دین، آموزش هزاران علاقه‌مند در قالب دوره‌های کوتاه‌مدت و مهارتی و تعلیم زبان فارسی به ده‌ها هزار نفر، که بدون تردید، المصطفی از نظر کمی و کیفی در این عرصه حرف اول را می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ جزایری طراحی صدها رشته و گرایش تحصیلی در المصطفی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: در طرح تحول نظام آموزشی، برخی از این رشته‌ها برای نخستین بار در جهان طراحی و عملیاتی شده و برنامه‌های ویژه‌ای برای ساحت‌های مختلف فعالیتی طراحی گردیده است.

 وی جذب و سامان‌دهی هزاران استاد و عضو هیئت علمی و شکل‌گیری دویست گروه علمی را در المصطفی افتخارآمیز دانست و ابراز داشت: به‌روز کردن فرایندهای آموزشی، ساختاردهی مجتمع‌های آموزشی، ایجاد پیوند بین مراکز داخلی و خارجی، تعامل و همکاری با مراکز علمی، عقد تفاهم‌نامه با مراکز علمی بین‌المللی، گسترش فکر تقریبی و تزریق آن در جهان اسلام، توجه ویژه به آموزش مجازی، تأسیس و راه‌اندازی صدها واحد آموزشی در ایران و خارج کشور، حضور تأثیرگذار جمعی از دانش‌آموختگان المصطفی در کشورهای خود همچون شمعی درخشان، طراحی نظام آموزشی با محوریت تربیت و توجه به پژوهش به صورت هم‌افزا، از دیگر ویژگی‌های این طرح فاخر است.

معاون آموزش جامعةالمصطفی، در پایان، خاطرنشان کرد: تمام خدمات، مرهون تلاش جهادی استادان، اعضای گروه‌های علمی و همکاران اداری و اجرایی است. امیدواریم خداوند توفیق دهد تا در راه فهم و نشر معارف الهی موفقیت روزافزونی داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha