پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
حضرت زهرا

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران گفت: سیره نورانی حضرت زهرا(س) برترین الگوی زن مسلمان در ابعاد مختلف از جمله در عرصه های فرهنگی و اجتماعی است.

سمیه مقیمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تاکید بر لزوم الگوپذیری زنان مسلمان و شیعه از سبک زندگی و سیره نورانی حضرت فاطمه (س) در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و نیز مسایل خانوادگی ابراز داشت: انسان هر چند به طور فطری حق و باطل را می شناسد و توانایی تشخیص آن را دارد، ولی یکی از ویژگی های آدمی این است که از رفتارهای دیگران تقلید کند.

وی افزود: خاستگاه این تقلیدگری را باید در حس قوی کمال جویی انسان جستجو کرد که کسانی را که به نظرش به کمال رسیده اند را شایسته پیروی قرار می دهد.

مقیمی گفت: در این میان، اُسوه ها و سرمشق های کاملی که انسان بتواند در سبک زندگی از آنان تقلید کند، انگشت شمار هستند، زیرا هر انسانی هر چند دارای کمالات باشد، اما ممکن است در برخی زمینه ها، گرفتار نقص باشد، لذا بهره گیری از الگوهایی که خداوند معرفی می کند، بهترین انتخاب برای بشر است.

این محقق و نویسنده حوزوی همچنین با بیان این که حضرت زهرا(س) به عنوان یکی از الگوهای قرآنی، از کاملترین مصادیق انسان های کاملی است که در کمال انسانی به تمامیت رسیده و به عنوان اسوه انسان ها معرفی شده است، اظهار داشت: زندگی ایشان حاوی نکاتی لطیف و مسائلی ظریف می باشد که برای هر کسی به ویژه زنان مسلمان از زوایای مختلف قابل الگوگیری است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) دارای شخصیت جامع و تجلی دهنده همه ی تعالیم و قوانین و فضایل و ارزش های والای دین مبین اسلام بود و همین جامعیت، موجب شد که آن بانوی مطهر، به صورت اُسوه و الگویی کامل، در همه اعصار و زمان ها و برای تربیت و پرورش زنان در همۀ ابعاد وجودی و دارای همۀ شاخصهه ای تعیین شده در اسلام معرفی شود.

مقیمی همچنین بیان داشت: یکی از نقش آفرینی های حضرت زهرا (س) بالا بردن فرهنگ جامعه از طریق ترویج و تبلیغ دین اسلام و رفع شبهات مردم با خوشرویی و روابط صمیمانه بوده است. زنی به خدمت حضرت فاطمه (س) رسید و گفت مادر پیری دارم که در نماز بسیار اشتباه می کند، مرا فرستاده تا از شما بپرسم که چگونه نماز بخواند و سوالات خود را پرسید تا به ده سوال رسید و حضرت با روی گشاده پاسخ داد. زن ابراز شرمندگی کرد، ولی حضرت فرمود که باز هم از من بپرس، من از خداوند متعال در برابر پاسخی که به سوالات می دهم، پاداش زیادی دریافت می کنم و هرگز خسته نمی شوم.

وی افزود: همچنین حضرت فاطمه (س) در نقش همسری و مادری نیز سرمشق بسیار خوبی بوده اند. ایشان به مدت نُه سال با حضرت علی(ع) زندگی کردند و این در حالی بود که آن بزرگوار در بیشتر اوقات در جنگ بودند، ولی بعد از هر بازگشت از جنگ، با روی گشاده و مهربان خانم فاطمه(س) روبرو می شدند که باعث تقویت روحیه ایشان بود، ضمن آن که ایشان در زمان غیبت امام(ع)، وظیفه تربیت فرزندان را نیز به نحو احسن انجام می داده اند که این نمونه همسرداری و فرزند داری، می تواند بهترین الگو برای زنان ما در زمان جنگ و ... باشد.

وی یادآور شد: این مصادیق، نمونه ای از بیکران رفتارهای خداپسندانه ای است که می تواند برای بانوان در بعد فرهنگی و اجتماعی الگو باشد. در واقع هر یک از رفتارهای حضرت زهرا(س)، دارای حقیقتی است که زنان می توانند در همه زمان ها و مکان ها و در همه ی ابعاد فردی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... از آن الگوگیری کنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha