دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) بهاباد

حوزه/استاد حوزه در سخنرانی آنلاین مدرسه علمیه حضرت خدیجه کبری(س) بهاباد گفت: نباید در باره الگوهای اسلامی و قرآنی به جنسیت زن یا مرد بودن نگاه کنیم و سبک زندگی حضرت خدیجه(س) و پیامبر اسلام(ص) برای همه زنان و مردان الگوست.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه» دریزد، حجت اسلام علی کارگر، عصر امروز به مناسبت وفات حضرت خدیجه(س) در سخنرانی مجازی و آنلاین که به همت مدرسه علمیه خواهران شهرستان بهاباد در یکی از پیام رسان  های ایرانی برگزار شد با تسلیت این روز جانسوز به گوشه ای از الگوی شخصیتی و زندگانی این بانوی نمونه بزرگ اسلام پرداخت.

وی اظهار کرد: تک تک لحظات زندگی حضرت خدیجه (س) همسر شایسته  پیامبر گرامی اسلام (ص) دارای اتفاقات دقیق و اسرارآمیز است که  می تواند برای همه درس آموز باشد.

وی افزود: قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) افرادی را به عنوان الگو برای من و شما معرفی می کنند که یکی از حکمت های بیان داستان های متفاوت در قرآن همین بحث الگو و اسوه است.

حجت الاسلام کارگر گفت: برای مسیر حق و صراط مستقیم فرقی بین زن و مرد وجود ندارد، در حالی که تفاوت ها در فرعیات است و در اصول نیست.

وی خاطر نشان کرد: در اصول نمی توان فرقی قائل شد، لذا خدای متعال و ائمه (ع) درصدد بیان الگو برای من و شما برآمدند.

مبلغ حوزوی افزود: شاید مهم ترین نکات و مباحثه در مورد الگوها و سبک الگوهای قرآنی و اسلامی همین باشد که اولا فرق نگذاریم و خود را کنار نکشیم، چون اگر در مورد پیامبر(ص) سخن گفته شده، نگوییم پس ما مرد هستیم و او زن است.

حجت الاسلام کارگر تصریح کرد: آن قدر نکات قابل تأمل و تفکر در زندگی حضرت خدیجه(س) وجود دارد که اگر هر کس بخواهد کتابی در این باره بنویسد مطلب برای نوشتن و سخن گفتن وجود دارد.

وی گفت: برای رسیدن به سعادت مقدماتی لازم است تا انسان به یک نتیجه و عاقبت بخیری برسد، به طور مثال شما به عنوان طلبه حتما یک دعای خیر در حق شما بوده که وارد بحث طلبگی شده اید.

استاد حوزه با اشاره به درجات معنوی حضرت خدیجه کبری(س) اظهار کرد: این بانوی بزرگ و عظیم الشان به درجات عالیه رسیده بود که جبرئیل به پیامبر اکرم (ص) فرمود یا رسول الله خدا سلام می رساند و می گوید سلام من را به خدیجه (س) برسان.

حجت الاسلام کارگر خاطر نشان کرد: مقام کمی نیست که خداوند به کسی سلام می رساند و این سؤال مطرح می شود که این بانو چه سیره و عملی داشته است که عاقبتش به خیر شده است؟ حتی در تاریخ و زمانی که همسر پیامبر هم  نبود، آمده است که در معاملات و رفت و آمدشان با تجار و کاسبان رفتار شایسته ای داشته است.

وی ادامه داد: در صورتی که در آن زمان با کارگران رفتار خوبی نمی شد و کارگران را با کتک و اسارت وادار به کار کردن می کردند، اما این بانوی بزرگوار هرگز این اعمال را انجام نمی داد و حتی قبل از اسلام و مسلمان شدن هم معاملات خود را بسیار دقیق همراه با انصاف و بدون ربا انجام می داد.

استاد حوزه یکی از دلایل هم کفو بودن حضرت خدیجه(س) با پیامبر(ص) و توفیق همسری او با حضرت محمد(ص) را همین رفتارهای شایسته این بانوی بزرگ در دوران زندگی دانست و گفت: انسان بدون زحمت به چنین نتیجه ای نمی رسد گرچه عنایت از سوی خداوند لازمه کار است اما زحمت و قدم برداشتن هم باید باشد و خداوند در سوره نجم تأکید می کند ما از انسان بیشتر از سعی او نمی خواهیم.

حجت الاسلام کارگر، بانوان طلبه و همگان را به مطالعه زندگی حضرت خدیجه(س) و تأسی به سیره حضرت فراخواند و تأکید کرد: قدم گذاشتن در سبک زندگی الگوهای قرآنی و اسلامی عاقبت بخیری به همراه می آورد و ماه رمضان فرصت خوبی برای استفاده و مطالعه از آیات وروایات در این خصوص است.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha