دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دکتر سید بشیر حسینی

حوزه/ رئیس شورای سیاست‌گذاری المپیاد سواد رسانه ای گفت: آموزش سواد رسانه ای در کشور نباید به عنوان یک مسأله فرعی و فانتزی قلمداد شود.

به گزارش  خبرگزاری حوزه،‌ دکتر سید بشیر حسینی طی سخنانی در سمینار دانشگاهی با عنوان "سواد رسانه ای، مهارت تکنیکی، فهم انتقادی و ارتباطی" که به همت معاونت پژوهشی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به این که تفکر انتقادی تنها یکی از رویکردهای سواد رسانه ای قلمداد می شود و این حوزه شامل رویکردهای بسیار زیاد و متنوعی است، ابراز داشت: به دلیل رویکرد انتقادی کانادایی ها در برابر هژمونی فرهنگ آمریکایی که این جهت گیری انتقادی به یک رویکرد جنجالی در حوزه هویت ملی تبدیل شد، بسیاری از کتاب های ترجمه شده در ایران نیز کتاب های کانادایی است، ضمن آن که به همین خاطر تصور شد که رویکرد انتقادی مهمترین و یا تنها رویکرد مهم سواد رسانه ای است.

وی افزود: از سویی برخی رسانه را ذیل فضای مجازی دانسته یا سواد فضای مجازی را مطرح می کنند، در حالی که مفهوم رسانه شامل همه موارد از جمله فضای مجازی است، لذا اصطلاح سواد رسانه ای یک اصطلاح و مفهوم جامع است که در همه مجامع عملی جهان مورد تأیید است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما همچنین گفت: از سوی دیگر، بعضی نیز واژه های دیگری را به دلیل برخی منافع به جای سواد رسانه ای مطرح می کنند که نه درست است و نه علمی و نه قابل فهم. این گونه برخورد کردن به معنای ایجاد ابهام بیشتر در رابطه با این حوزه مهم علمی است.

عضو شورای تألیف کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم در ادامه با ابزار تأسف از اینکه سواد رسانه ای در کشور ما یک مسأله فرعی و فانتزی بوده و هنوز به یکی از مسائل مهم و اصلی تبدیل نشده است، خواستار توجه به این مهم شد.

وی همچنین بیان داشت: یکی از استادان در دوره دکتری به من گفت که شما یک دانشجوی با استعدادی هستید که آینده درخشانی دارید و نباید به دنبال سواد رسانه ای بروید که نه دنیا دارد و نه آخرت.

حسینی تأکید کرد: ما نیازمند برخورد ارگانیک و جامع با سواد رسانه ای هستیم و باید براساس نیازها و فرهنگ خودمان در این زمینه اقدام کنیم و وام گیری از رویکردهای دیگران بدون توجه به فرهنگ و اعتقادات خودمان اشتباهی بزرگ است.

وی در خاتمه صحبت های خود از آماده شدن کتاب "مکاتب سواد رسانه ای" برای انتشار خبرداد که محصول چندین سال کار در این حوزه بوده و به شکل جامع تهیه شده است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha