یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین ملکی معاون تهذیب حوزه های علمیه

حوزه/ باید این توقع ایجاد نشود که اگر بعد از چله نشینی، فلان چیز اتفاق نیفتد، شروع به اما و چرا کنند، و نهایتا مسئله به جایی برسد که انسان را نسبت به همه اعتقادات و ارزشها بدبین کند؛ این کار بسیار خطرناکی است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به علائم و شواهد ظهور امام زمان(عج)، گفت: براساس اعتقاد شیعه، ظهور به دست خدا است. هر زمانی ذات اقدس اله بخواهد، حضرت ظهور خواهد کرد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: اما ما هم در ارتباط با حضرت حجت(عج) و مسئله ظهور رسالتی داریم و آن این است که همواره خود را در ارتباط، همسویی، سبک زندگی، علاقه با امام و حتی ایشان را ناظر بر اعمال خود بدانیم. این امر مهمی است و لازم است در زندگی هر فرد مسلمان و آزاده ای اتفاق بیافتد وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ؛ و اگر اهل شهرها و آبادی ها ایمان می آوردند و پرهیزکاری پیشه می کردند، یقیناً [درهایِ] برکاتی از آسمان و زمین را بر آنان می گشودیم، ولی [آیات الهی و پیامبران را] تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالی که همواره مرتکب می شدند [به عذابی سخت] گرفتیم.

این کارشناس رادیو معارف ادامه داد: اگر انسانها اهل ایمان و تقوا شوند، خداوند برکاتش را شامل حالشان خواهد کرد. نزول برکت و رحمت به انسان و اهل زمین به واسطه امام عصر(ع) است. اگر کسی می خواهد جامعه و خانواده اش شامل رحمت خاص امام شود، باید در مسیر رضایت امام حرکت کند.

رجعت امام حسین(ع)

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به موضوع رجعت امام حسین(ع) در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) و شبهات وارد شده در این باب گفت: شیعه معتقد است که ائمه معصومین(ع) برکت برای مردم هستند و می باشند و همه همّ و غم شان هدایت بشر است ولی در این میان بدخواهان، منحرفان و معاندین دین، مذهب و شریعت نگذاشته اند مردم از این وجودهای با برکت و مهر و محبت استفاده کنند  و بهره ببرند، در مسیر هدایت انحراف ایجاد کردند و نهایتا ۱۱ نور هدایت را به صورت های مختلف به شهادت رسانیدند.

وی افزود: خدا برای  این که بشریت از هدایت، وجود حکمت و علم لدنی آنها استفاده کند آن عمر باقیمانده که اگر شهید نمی شدند و مردم استفاده می کردند، خدای متعال آنها را در زمان ظهور آخرین منجی دوباره به این عالم برمی گرداند تا بشریت از وجود آنها به صورت کامل استفاده کند.

مهمترین شبهه

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهارداشت: معمولا یکی از شبهه های فراوانی که ایجاد می شود در باب علت و دلایل غیبت است. چرا آن حضرت با وجود این همه ظلم و فساد که الان در کره خاکی اتفاق افتاده، ظهور نمی کند. در پاسخ باید گفته شود قضیه مانند مسئله قیامت است. کفار و مشرکان به پیامبر اعتراض می کردند شما که می گویید عذاب و قیامت نازل و برپا می شود؛ بگو برپا شود. در این رابطه باید بدانیم نزول نعمت و رحمت به دستور بشر نیست بلکه از قدرت بشر خارج و به ید الهی است. وقتی پیامبر دعا می کند استجابت دعا باید به اذن الهی باشد و غیر از این نیست.

معاون تهذیب حوزه های علمیه با بیان این که مسئله ظهور قیامت صغری، مقدمه ورود به قیامت کبری است عنوان داشت: زمان قیامت صغری و کبری در دست خدا است. در این رابطه هم وظیفه ما عمل به دستور دین است و مسئله ظهور از آنچیزی هایی است که با درخواست بشر محقق نمی شود بلکه این مسئله به ید الهی است، اما اگر انسان در اعمال و رفتار خود نسبت به مبانی دین و سیره عملی اهل بیت(ع) صادق و همراه باشد، قطعا این عمل او در بحث ظهور اثرگذار خواهد بود و ظهور هم به اذن الله اتفاق خواهد افتاد.

چله قرن

این کارشناس رادیو معارف با اشاره به بحث چله نشینی افزود: اصل چله در روایت است و در روایت آمده اگر کسی۴۰ روز برای خدا کار کند، برکاتی هم ایجاد می شود و این عدد معتبر و از باب تکامل عقول است. اما مشکل این است در این قضیه۴۰ سخنان انحرافی و بدعت هایی هم وجود دارد که جای بسیار دقت و تأمل است. مثلا به عنوان نمونه عدد ۴۰ در مسائل زیادی مطرح است گفته شده رسول خدا در۴۰ سالگی به پیامبری رسیدند و حتی عدد ۴۰ در قرآن کریم کاملترین مرحله رشد بشر عنوان می شود.

وی ادامه داد: قرآن می فرماید وَوَاعَدْنَا مُوسَی ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً. و ما با موسی سی شب وعده قرار دادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا آنکه زمان وعده پروردگارش به چهل شب تکمیل شد. پس مسئله چله نشینی این چنینی که گفته شده، معتبر است اما از این قضیه از سوی افراد و منحرف و... سوء استفاده هایی شده و خرافه هایی را وارد مسئله چله نشینی کردند.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: وجه خوب و مثبت این داستان این است که همه متوجه امام زمان و خدا شوند اما این که۴۰ روز همه مردم توجه به منجی و موعود داشته باشند که حتما فلان اتفاق می افتد یا بیافتد، این چنین چیزی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اضافه کرد: باید این توقع ایجاد شود که اگر بعد از چله نشینی فلان چیز اتفاق نیفتد، شروع به اما و چرا نکند و نهایتا مسئله به جایی برسد که انسان را نسبت به همه اعتقادات و ارزشها بدبین کند؛ این کار بسیار خطرناکی است. باید توقع به سمت واقعیت برد یعنی این که همه به سمت خدا توجه کنند این خوب است اما اگر کسی چله نشینی کرد منتظر باشد روز ۴۰ اتفاق بیافتد این خطرناک است و سندی برای آن نیست.

کرونا و فرصت های تبلیغی

معاون تهذیب حوزه های علمیه با اشاره به کرونا و فرصت های تبلیغی گفت: کرونا فرصت و تهدید است، تهدید از این جهت که جلوی بسیاری از فعالیت اجتماعی و اقتصادی گرفته شده است و فرصت است از این لحاظ همه درخانه هستند و می توان از این موقیت برای تعالی ارزشهای دینی و معرفت به نفس استفاده کرد.

وی ادامه داد: در روایت آمده که شخص باید دنبال خصلت های زیادی باشد که یکی علم است، اگر عالم، عامل باشد، اثر گذاری آن دو چندان خواهد بود. پس کرونا تهدید است و انسان می تواند تبدیل فرصت کند به تفکر و خودسازی و علم آموزی بپردازد.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: نکته دیگر در مورد مبلغین است، اگر می خواهیم در ایام کرونایی بهتر و موثرتر کار کنیم، گروه تبلیغی تشکل دهیم و از این طریق دین را تبلیغ و منتشر کنیم.

معاون تبلیغ حوزهای علمیه در پایان گفت: وظیفه مبلغین نسبت به مردم مشخص است، در این زمان حساس که سیره اهل بیت(ع) مواجه با کرونا شده و شبهاتی پیش آمده، هر روحانی از هر طریقی که می تواند، رسانه ملی، فضای مجازی و... برای  ترویج و نشر مباحث دینی استفاده کند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha