شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تظاهرات علیه ترامپ در پایتخت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بادیگارد مخصوص نتانیاهو دست به افشاگری زد

محافظ مخصوص سابق بنیامین نتانیاهو ابعاد جدیدی از زندگی و رفتارهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی را افشا کرد. پایگاه اطلاع رسانی روزنامه یدیعوت احارانوت در گزارشی در این رابطه خبر داد : "نایر عادن" مامور واحد حفاظت از شخصیت های عالی رتبه که مدتی به عنوان محافظ شخصی بنیامین نتانیاهو فعالیت داشت به شدت از رفتارهای وی انتقاد کرد. وی در نوشتاری که به شدت در شبکه های اجتماعی رژیم صهیونیستی بازتاب داشت خطاب به نتانیاهو خواستار استعفای وی شد. وی در نوشتار خود خطاب به نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشت : من یکی از کسانی هستم که تو مرا نمک زمین توصیف کردی ، من کسی هستم که به خاطر تو بقیه دوستانم را به گور سپردم ، من جزو کسانی هستم که چشم بسته پشت سر تو حرکت کردم ، هر کسی که می خواست به تو نزدیک بشود را متوقف می کردم و ساعت های متمادی در مقابل محل سکونتت در زمستان و تابستان کشیک می دادم. اما دیروز من هم همانند بقیه معترضین در آن سوی مقر اقامتت از سوی نیروهای پلیس کتک خوردم من فقط می خواستم حقم را بگیرم اما من را مضروب کردند من هم جزو کسانی بودند که با آب فشار قوی متفرق شدم چون پلیس پاسخ دیگری نداشت. او خطاب به نتانیاهو افزود : من تو را خوب می شناسم ، از این رو خوب می دانم که نمی توانی جایی بروی به تو سلام می رسانم و می گویم دیروز برای دیدنت آمده بودم!! به نوشته این روزنامه عبری زبان اعتراض این افسر سابق ارتش صهیونیستی با واکنش و همراهی بسیاری از جامعه صهیونیستی از جمله واحد ۷۰۳ مامور حفاظت از شخصیت های عالیرتبه مواجه شد. به اعتقاد کارشناسان اعتراضات علیه نتانیاهو به عنوان نماد ساختار رژیم صهیونیستی روز به روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد.‎

فوق سری‌ترین پهپاد جهان به دست ارتش سوریه رسید

ارتش سوریه یک پهپاد شناسایی بسیار کوچک را با نام " Black Hornet ۳s" در اختیار دارد که جزئی از سلاح‌های نیروهای تفنگداران دریایی آمریکاست. به نوشته روزنامه "درایو" آمریکا، ارتش سوریه در نزدیکی شهر تل تمر واقع در منطقه مرزی با ترکیه و عراق این پهپاد را به دست آورده است. طول این پهپاد ۱۵ سانتی‌متر و وزن آن کمتر از ۴۵ گرم است. این پهپاد به واسطه سیستم مانیتور و سیستم کنترل قابل حمل کنترل می‌شود. همچنین می‌تواند در محدوده دید مرکز کنترل و پرواز از طریق مسیر مشخص با استفاده از سیستم " GPS" و بازگشت خود به خود به نقطه شروع پرواز می‌کند. به رغم حجم بسیار کوچک، آن به دو دوربین ویدیو با امکان تغییر وضوح و نیز امکان تصویربرداری حرارتی مجهز است. همچنین قابلیت کار کردن در شب را دارد، به طوری‌که تمام ویدیوهای گرفته شده را ذخیره و در آن واحد میکس می‌کند. این پهپاد فوق‌سری‌ترین پهپاد موجود در جهان است که قیمت آن به حدود ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد.

سناتور آمریکایی برای افشای اسناد ترور سردار سلیمانی پیش قدم شد

یک سناتور دموکرات آمریکایی می‌گوید وقت آن رسیده که کنگره با افشای انگیزه اصلی ترامپ از ترور سردار سلیمانی، مانع از سوء استفاده وی از روند طبقه‌بندی اسناد محرمانه شود. «کریس مورفی» عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا، با مراجعه به تشکلی در دولت فدرال که مسئولیت بررسی درخواست‌ها برای انتشار علنی اسناد را به عهده دارد؛ خواستار آن شد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور، توجیه قانونی خود برای حمله علیه سردار حاج قاسم سلیمانی- فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران ایران- را از رده‌بندی محرمانه خارج کند. البته، هر شهروند آمریکایی می‌تواند درخواست خود مبنی بر انتشار علنی اسناد را به «هیئت بین‌سازمانی بررسی درخواست‌های اسناد محرمانه امنیتی» ارائه کند حال آنکه این نخستین بار است که یک عضو کنگره، برای مجاب کردن دولت به انتشار یک سند طبقه‌بندی شده؛ به این هیئت مراجعه کرده است. سناتور مورفی که عضو کمیته خاورمیانه مجلس سنای آمریکا است؛ در توضیح دلایل اقدام خود گفت: بارها شاهد آن بوده‌ایم که دولت ترامپ اسنادی را فقط به این دلیل که علیه منافع سیاسی رئیس‌جمهور هستند؛ در رده‌بندی محرمانه قرار می‌دهد و این وظیفه کنگره است که مانع از تداوم چنین روندی شود. مورفی با بیان این مطلب که نتیجه درخواستش تا فصل پاییز مشخص خواهد شد؛ ادامه داد که مردم آمریکا حق دارند دلیل اقدام ترامپ علیه سردار سلیمانی را بدانند چراکه این تصمیم تبعات امنیتی را برای آمریکا در پی داشته است. ترامپ مدعی است که سردار شهید سلیمانی در تدارک حملات قریب‌الوقوع علیه نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه بوده- ادعایی که هیچگاه ثابت نشد حال آنکه استدلال‌های ترامپ، اعضای کنگره به ویژه آنها که عضو حزب دموکرات هستند را نیز قانع نکرد. البته ترامپ بعدها از ادعای قریب‌الوقوع بودن حملات عقب نشست همچنان با استناد به ماده ۲ قانون اساسی آمریکا، بر حق خود برای اتخاذ چنین تصمیم خصمانه‌ای پافشاری می‌کند. این در حالی است که جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در بخشی از افشاگری‌های خود علیه دولت ترامپ گفت که نقشه ترور سردار سلیمانی، از مدت‌ها قبل از اجرای آن، برنامه‌ریزی شده بود.

 

اعتراضات علیه ترامپ به پایتخت رسید

در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا علیه «دونالد ترامپ» اعتراضات گسترده‌ای برگزار شد و معترضان خواستار توقف اقدامات ترامپ در برابر جنبش ضدنژادپرستی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، شهروندان شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا در اعتراض به طرح ترامپ برای اعزام گارد ویژه در برابر جنبش ضدنژادپرستی دست به تظاهرات زدند. اعتراضات در واشنگتن علیه ترامپ پس از آن آغاز شد که رئیس جمهور آمریکا، دستور اعزام نیروهای گارد ملی آمریکا به برخی شهرها را صادر کرد. گفته شده در مرحله اول قرار است این نیروها در شهر سیاتل واشنگتن مستقر شوند، اما شهردار سیاتل اعلام کرده استقرار نیروهای گارد مرزی آمریکا در این شهر، نظم عمومی آن را به هم می‌زند. اعتراضات علیه نژادپرستی در شهر پورتلند پس از کشته شدن «جورج فلوید» توسط یکی از مأموران پلیس آغاز شد و از آن زمان تا کنون در این شهر و برخی از دیگر شهرهای آمریکا همچنان ادامه دارد. گزارش‌های تصویری منتشر شده از پورتلند حکایت از گستردگی دامنه این اعتراضات و همچنین ادامه خشونت پلیس علیه معترضان دارد که طی دو ماه گذشته تا کنون همچنان ادامه یافته است.

رژیم صهیونیستی، سوریه و لبنان را تهدید کرد

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به دنبال برگزاری نشست ویژه با مقامات رده بالای نظامی، سوریه و لبنان را تهدید کرد. به دنبال گمانه زنی‌ها نسبت به حملات تلافی جویانه رزمندگان حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی، وزیر جنگ این رژیم سوریه و لبنان را تهدید کرد. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» «بنی گانتز» وزیر جنگ اسرائیل به دنبال برگزاری نشستی ویژه با مقامات رده بلای ارتش از جمله آویو کوچاوی» رئیس ستاد مشترک و همچنین «تامیر هیمن» فرمانده رکن اطلاعات ارتش گفت که لبنان و سوریه مسئولیت مستقیم هرگونه اقدام از قلمروهای خود علیه اسرائیل را بر عهده خواهند داشت. گانتز به ارتش رژیم اسرائیل دستور داده برای مقابله محتمل با نیروهای حزب الله لبنان آمادگی خود را حفظ کنند. این در حالی است که خبرنگار روزنامه «جروزالم پست» شنبه شب در توییتی نوشت که آویو کوچاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل جمعه را در مقر فرماندهی خود در تل‌آویو سپری کرد و امروز شنبه عازم مرزهای شمالی و لشگر ۹۱ ارتش این رژیم شد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته از قول ارتش رژیم صهیونیستی نوشتند که حزب الله لبنان خود را برای «انتقام» از این رژیم آماده کرده است. شبکه تلویزیونی ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش داد: «ارزیابی در ارتش این است که حزب الله برای عملیات انتقامی در مرز با لبنان علیه نظامیان خود آماده می‌شود.» سایر رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز گزارش دادند که فرماندهی ارتش تصمیم گرفته با این عملیات مقابله کند. به دنبال شهادت یکی از رزمنده‌های حزب الله لبنان و رسانه‌ای شدن شهادت این رزمنده، ارتش رژیم صهیونیستی برخی از تمرین‌های نظامی خود را لغو کرده و تدابیر امنیتی و پیشگیرانه را در مرز لبنان افزایش داده است.

حشد الشعبی حمله سنگین داعش را دفع کرد

نیروهای حشد الشعبی عراق حمله عناصر باقیمانده داعش در استان دیالی را دفع کردند. شبکه خبری المیادین لبنان از «حمله شدید» عناصر گروه تروریستی داعش به استان دیالی خبر داد. این شبکه به نقل از خبرنگار مستقر خود در عراق شنبه‌شب گزارش داد که نیروهای حشد العشبی این کشور حمله شدید داعش به این استان را دفع کرده‌اند. حمله امشب عناصر باقیمانده داعش در منطقه «العظیم» واقع در شمال غرب دیالی رخ داده است. استان دیالی عراق جزو استان‌هایی است که به رغم شکست داعش، همچنان مناطق آلوده به تروریسم دارد. ماه گذشته بعد از حملات جسته و گریخته برخی عناصر داعش در استان دیالی ، نیروهای حشد الشعبی عراق در پنج منطقه از این استان مستقر شدند.

شبه نظامیان در «دارفور» قتل عام به راه انداختند

یک رهبر قبیله‌ای امروز اعلام کرد، افراد مسلح دست‌کم ۲۰ تن را که برای اولین باز پس از سال‌ها در حال بازدید از کشتزارها و مزارع‌شان در اقلیم ناآرام دافور در سودان بودند، به قتل رساندند.ابراهیم احمد، یک رهبر قبیله‌ای اظهار کرد، دو ماه پیش دولت نشستی را با صاحبان اصلی زمین‌ها و کسانی که در طول جنگ طولانی مدت دارفور بر کشتزارهای آنها مسلط شده‌ بودند، برگزار کرد. او اضافه کرد: توافق شد صاحبان اصلی زمین‌ها به کشتزارهایشان در جنوب دارفور برسند اما افراد مسلح روز جمعه آمدند و آتش گشودند، این تیراندازی‌ها منجر به کشته شدن ۲۰ تن از جمله دو زن و یک کودک شد. دارفور از سال ۲۰۰۳ شاهد درگیری‌های شدید بین شورشیان اقلیت‌های نژادی و نیروهای حامی عمر البشیر، رئیس‌جمهوری مخلوع سودان بوده است؛ شورشیانی که از به حاشیه رانده‌ شدن‌شان شکایت دارند. براساس بیانیه سازمان ملل، این درگیری‌ها منجر به کشته شدن ۳۰۰ هزار تن و آوارگی ۲.۵ میلیون تن دیگر شده‌اند.

رزمایش دریایی مشترک فرانسه و مصر آغاز شد

نیروی دریایی مصر و فرانسه رزمایش دریایی مشترکی را با هدف افزایش آمادگی و ارتقای تجربه در پهنه دریای مدیترانه برگزار کردند. سخنگوی نیروهای مسلح مصر اعلام کرد نیروی دریایی مصر و فرانسه رزمایش دریایی در گسترده دریای مدیترانه برگزار کردند. سخنگوی نیروهای مسلح مصر در بیانیه‌ای گفت: «در چارچوب دستور فرماندهی نیروهای مسلح درباره ارتقای سطح آموزش‌ها و مبادله تجربه‌ها میان نیروهای مسلح کشورهای دوست، نیروی دریایی مصر و فرانسه آموزش دریایی در عرصه شمالی دریای مدیترانه و با مشارکت یک ناو مصری و یک ناو فرانسوی برگزار کردند.» بر اساس گفته این مقام مصری، این رزمایش شامل فعالیت‌هایی با تمرکز بر همکاری در انجام جنگ در دریا علیه تاسیسات متخاصم دریایی با استفاده از اسلحه در درگیری با اهداف زمینی و هوایی است. این رزمایش میان مصر و فرانسه در حالی برگزار می‌شود که این دو کشور از حامیان «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی هستند. ۹ سال پیش در ۱۹ مارس سال ۲۰۱۱ نیروهای ناتو به سرکردگی ایالات متحده با اسم رمز «طلوع ادیسه» عملیات سرنگونی دولت «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی را بر اساس قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز کردند. اما پس از ۹ سال این کشور همچنان روی آرامش را ندیده و صف‌آرایی ارتش ملی لیبی به رهبری «خلیفه حفتر» ژنرال سابقاً فراری این کشور در زمان قذافی (مستقر در شرق لیبی) و دولت وفاق ملی (مستقر در غرب لیبی) به نقطه سرنوشت‌سازی رسیده و دو قدرت نظامی بزرگ دنیای اسلام یعنی مصر و ترکیه برای حمایت از هر دو طرف به مرحله یک رویارویی نیابتی تمام عیار رسیده‌اند. صرفنظر از مصر که با داشتن ۱۳۰۰ کیلومتر مرز خاکی مشترک با لیبی این کشور را عمق راهبردی خود در آفریقا می‌داند، ترکیه هم به دنبال احیای روزهای اوج امپراطوری عثمانی این بار در شمال آفریقا است. علاوه بر این دو، نبرد احتمالی لیبی بازیگران دیگری هم دارد. روسیه با نیروهای شرکت «واگنر»، ایتالیا با حمایت نظامی مستقیم از دولت وفاق ملی، فرانسه با استقرار نیروهای خود در مرزهای لیبی و الجزایر و آمریکا یا حمایت مستقیم از دولت مصر بازیگران دیگر این میدان هستند.

رژیم صهیونیستی سوریه را بمباران کرد

روی هوایی رژیم صهیونیستی بامداد امروز مواضع ارتش سوریه در حومه قنیطره را هدف قرار داد. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دقایق اولیه بامداد امروز مواضع ارتش سوریه در حومه قنیطره (جنوب سوریه) را بمباران کردند. منابع رسانه‎ای همزمان با این حمله هوایی اسرائیل گزارش دادند که در نزدیکی نوار مرزی سوریه با سرزمین اشغالی در منطقه «مجدل شمس»، انفجار مهیبی به وقوع پیوست. منابع خبری سوریه گزارش دادند که در این حمله هوایی رژیم صهیونیستی، مواضع ارتش سوریه در دو شهرک «الحضر» و «القحطانیه» در حومه قنیطره هدف قرار گرفتند. از سوی دیگر، خبرگزاری سانا گزارش داد که جنگنده‌ های اسرائیلی سه منطقه استان قنیطره واقع در جنوب سوریه را هدف قرار دادند که در پی آن، دو نفر زخمی شدند. ر همین راستا، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این حمله هوایی در واکنش به اصابت چند گلوله خمپاره ای بود که بعد از ظهر جمعه از خاک سوریه خاک به سمت جولان اشغالی صورت گرفت. ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که ارتش سوریه چند گلوله خمپاره به سمت جولان اشغالی شلیک کرد که در نتیجه آن، به یک خودرو و یک ساختمان صهیونیست‌ها خسارت وارد شد. در همین ارتباط، کانال ۱۲ رژم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که گلوله‌های شلیک شده در واقع موشک‌های ضد هوایی سوریه بودند که به سمت یک پرنده در حال پرواز اسرائیل شلیک شده بودند.

آمریکا یک گام دیگر از عراق عقب نشست

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد که نیروهای آمریکایی در عراق٬ پایگاه نظامی "بسمایه" را تحویل نیروهای امنیتی عراق دادند. این پایگاه نظامی در جنوب بغداد قرار دارد و نیروهای آمریکایی از آن برای آموزش نظامیان عراقی استفاده می کردند. منابع رسانه ای طی روزهای گذشته از حمله راکتی به پایگاه بسمایه خبر داده بودند که این حمله خسارت مادی به دنبال داشت. جانشین فرمانده نیروهای ائتلاف آمریکایی نیز پیشتر با اشاره به کاهش تدریجی شمار نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه از تحویل پایگاه نظامی بسمایه به دولت عراق خبر داده بود.

سناتورهای آمریکایی کمک مالی به اسرائیل را امضا کردند

مجلس سنای آمریکا، قانون بودجه دفاع ملی این کشور برای سال ۲۰۲۱ را تصویب کرد که در این قانون بر ادامه کمک‌های آمریکا به برنامه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی و دیگر فعالیت‌های نظامی این رژیم تاکید شد. تصویب این قانون با ۸۶ رای موافق و ۱۴ رای مخالف صورت گرفت. وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) براساس قانون بودجه دفاع مالی این کشور در سال ۲۰۲۱ میلادی می تواند که ۳.۸ میلیارد دلار کمک مالی را به رژیم صهیونیستی داشته باشد. آمریکا براساس تفاهم نامه ای با رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۶ متعهد شد که طی ۱۰ سال ۳۸ میلیارد دلار به برنامه های موشکی و امنیتی رژیم صهیونیستی کمک کند.

اتحادیه اروپا به رژیم آل خلیفه هشدار داد

۵۳ تن از اعضای پارلمان اروپا در پیامی به پادشاه بحرین خواستار تخفیف احکام اعدام صادره در حق ۱۲ شهروند بحرینی شدند. دادگاه فرجام بحرین حکم اعدام این شهروندان را تایید کرده است و تنها پادشاه اختیار تایید مجازات یا تخفیف یا عفو را دارد. اعضای پارلمان اروپا در پیام خود به صدور بیانیه مشترک از سوی رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا و رئیس هیئت روابط پارلمان با شبه جزیره عربی پیرامون ناکامی دستگاه قضایی بحرین در عدم جمع آوری ادله و شواهد اجباری از طریق شکنجه اشاره کردند. در این پیام به فشارهای روزافزون بین المللی علیه بحرین برای توقف استفاده از شکنجه در دو سیستم قضایی و کیفری پرداخته شده است. پیش از این هم اعضای ۱۶ سازمان بین‌المللی و بحرینی در نامه مشترک خود به حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین خواستار لغو حکم اعدام «محمد رمضان» و «حسین علی موسی» شدند و اعلام کردند که این دو جوان به صورت عادلانه محاکمه نشده‌اند و اعترافات آن‌ها تحت شکنجه بوده است. اخیرا «باقر درویش» رئیس انجمن حقوق بشر بحرین گفته بود: با احتساب این دو جوان تعداد جوانان بحرینی محکوم به اعدام در پرونده‌های سیاسی که در انتظار امضای پادشاه هستند به ۱۲ تن رسید.

پیاده نظام‌های ترامپ به حزب دموکرات پیوستند

نظرسنجی های اخیر در آمریکا نشان می دهد که جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال(۲۰۲۰) ، وضعیت به مراتب بهتری نسبت به ترامپ در بین رای دهندگان "حومه شهرهای بزرگ" دارد. لازم به ذکر است که "رای افراد حاشیه نشین" یا افرادی که در حومه شهر های بزرگ ایالات مختلف آمریکا ساکن هستند، نقش به سزایی در رقم خوردن پیروزی یا شکست نامزدهای انتخاباتی دارد. یکی از نقاط ضعف هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ، عدم اقناع رای دهندگانی بود که در حومه شهرها سکونت داشتند. حتی در جریان برگزاری رقابت انتخاباتی مقدماتی دموکراتها در سال ۲۰۰۸ میلادی ( که به برتری اوباما بر هیلاری کلینتون انجامید)، رای دهندگان حومه شهرها، به اصلی ترین فاکتور برتری تعیین کننده اوباما تبدیل شدند. ترامپ فعلا بر خلاف آنچه در سال ۲۰۱۶ رخ داد، رای ساکنان حومه شهرهای بزرگ را از دست رفته می بیند! این ماجرا، خود را در ایالات خاکستری و تعیین کننده نیز نشان داده است. نظرسنجی اخیر واشنگنتن پست نشان می دهد که بایدن در حومه شهرها، با اختلاف ۱۵ درصد از ترامپ پیشی گرفته است. این موضوع می تواند مترادف با زدن تیر خلاص به رئیس جمهور فعلی آمریکا باشد! در این نظرسنجی، ترامپ ۵۵ درصد و بایدن ۴۰ درصد آرای ساکنان حومه شهرهای بزرگ را کسب کرده اند. در نظرسنجی های وال استریت ژورنال، کوئینیپیاک و حتی فاکس نیوز نیز برتری بایدن بر ترامپ کاملا محرز است. کارشناسان موسسات نظرسنجی معتقدند که یکی از دلایل افزایش فاصله بایدن و ترامپ در نظرسنجی های عمومی و ایالتی( به سود بایدن) ، گردش آرای افراد ساکن در حاشیه شهرها به سود نامزد حزب دموکرات می باشد. شبکه سی ان ان، در یکی از گزارش های خود، از پشتیبانی تاریخی و بی سابقه ساکنان حومه شهرهای بزرگ از بایدن خبر می دهد. این شبکه مدعی است که حمایتهای صورت گرفته از بایدن، در قبال هیچ یک از نامزدهای دیگر حزب دموکرات طی دهه های اخیر وجود نداشته است. کار به جایی رسیده است که در نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک، بایدن توانسته است ۵۶ درصد آرای حاشیه نشینان شهرهای بزرگ را ( در مقابل ۳۸ درصدی که ترامپ کسب کرده است ) به خود اختصاص دهد. این برتری ۱۸ درصدی، وضعیت سختی را برای جمهوریخواهان به وجود آورده است. وضعیتی که به اذعان برخی چهره های سرشناس این حزب، حداقل تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر امسال ، قابل جبران نیست! ماجرا به این نقطه ختم نمی شود! در نظرسنجی مشترک" ماریست-ان.پی.آر" ، بایدن ۶۰ درصد آرای ساکنان حومه شهرهای بزرگ را کسب کرده و با اختلافی ۲۵ درصدی از ترامپ که ۳۵ درصد آرای را کسب کرده است ، سبقت گرفته است. لباس زنونه تابستونی با این قیمت مگه داریم؟؟ آموزش بورس بجای خرید از بیرون ،در منزل بنشینید و کت شلوار بخرید! نخبه ایرانی با کشف درمان ریزش مو همه را متحیر کرد؟!سی ان ان در این خصوص می نویسد: "این واقعیت که کمپین انتخاباتی بایدن در حومه شهرها به خوبی عمل کرده است، جای تعجب ندارد. حومه شهرها صدای مردم از انواع محیطهای مختلف سیاسی فعلی ما است. یعنی رأی حومه ، آرای ملی را بهتر از آرای شهری منعکس می کند.پیشتازی بایدن در حومه نشان دهنده این است که وی عملکرد به مراتب بهتری از هیلاری کلینتون داشته است." ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، توانست با ااختلاف حدود ۵ درصد، آرای ساکنان حومه شهرها را به خود اختصاص دهد. در طول ۵ دهه اخیر، سابقه نداشته است که یک نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، بتواند با اختلاف بیش از ۵ درصد در حومه شهرها، بر نامزد حزب جمهوریخواه غلبه پیدا کند. اما گویا این بار معادله با قبل متفاوت است! حتی در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ میلادی، اوباما توانست با اختلافی ۲ درصدی، رای ساکنان حومه شهرهای بزرگ آمریکا را به دست آورد و به ترتیب بر "جان مک کین" و " میت رامنی" غلبه کند.این بار، اگر بایدن حتی با اختلاف ۱۰ درصدی بتواند آرای حومه شهرها را به سبد حزب دموکرات واریز کند، شکست سخت و بی سابقه ای را به ترامپ و جمهوریخواهان تحمیل خواهد کرد. ضمن آنکه رای دهندگان حومه شهرها، به صورت سنتی مشارکت بیشتری در انتخابات مجلس نمایندگان و سنا دارند. همین مسئله می تواند برتری جمهوریخواهان بر دموکراتها را در کنگره از بین برده و "اکثریت دموکرات" را جایگزین" اکثریت جمهوریخواه" سازد. این موضوع به معنای تحقق شکست بزرگ جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس نمایندگان ، مجلس سنا و فرماناری هاستدر سال ۱۹۶۴ میلادی، لیندون جانسون تنها نامزد حزب دموکرات بود که توانست با اختلاف دو رقمی در حومه شهرها بر نامزد حزب جمهوریخواه غلبه پیدا کند. او در آن سال، توانست با اختلافی ۲۳ درصدی، رقیب جمهوریخواهان خود را در حومه شهرها شکست دهد و به راحتی وارد کاخ سفید شود! پس از جانسون، کسی تا به امروز نتوانسته است این پیروزی بزرگ را تکرار کند. در هر حال، ترامپ این بار بر خلاف سال ۲۰۱۶ میلادی، نگاه امیدوارکننده ای نسبت به آرای ساکنان حومه شهرها ندارد! بسیاری از این افراد نسبت به رای خود به ترامپ در انتخابات گذشته پشیمان شده اند!

هواپیمای رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اسرائیل نشست

«مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سفری سرزده وارد فلسطین اشغالی شد. روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد، میلی در پایگاهی در جنوب فلسطین اشغالی با مقام‌های ارشد اطلاعاتی و ارتش رژیم صهیونیستی دیدار کرده است. این سفر در شرایطی انجام شده که رژیم صهیونیستی پس از شهادت یکی از رزمنده‌های حزب‌الله لبنان در دمشق توسط این رژیم در شرایط آماده‌باش قرار گرفته است.

جنگ کنسولگری‌ها میان واشنگتن و پکن آغاز شد

تنش میان آمریکا و چین وارد مرحله جدیدی شده، به گونه‌ای که بسیاری از ناظران بین المللی از آغاز جنگ سرد بین دو کشور سخن می‌گویند. اقدام رئیس جمهوری آمریکا برای تعطیلی کنسولگری چین در هوستون، تازه‌ترین تنش میان واشنگتن و پکن است که روابطشان از ماه مارس که پاندمی ویروس کرونا در آمریکا شدت گرفته، تیره‌تر شده است. در حالی که این اقدام تنش ها را افزایش می دهد، کارشناسان معتقدند که وقوع درگیری آشکار بعید است، چون چین سنتی به تدابیر تلافی‌جویانه متقابل اقدام می کند. با درخواست ناگهانی آمریکا از چین برای بستن کنسولگری این کشور در هیوستون به بهانه حراست از امنیت و اطلاعات در آمریکا و رویارویی تازه دو کشور در عرصه دیپلماسی و مراکز دیپلماتیک با پاسخ متقابل چین، شائبه آغاز جنگ سرد بین دو کشور بیش از هر زمانی قوت گرفته است. تازه ترین اقدام این دولت، ساعاتی پس از آن انجام شد که وزارت دادگستری آمریکا روز سه شنبه دو شهروند چینی را به اتهام آنچه یک دهه کمپین هکری جهانی خواند، تحت پیگرد قرار داد و گفت آنها ارتباطاتی با اطلاعات چین دارند. وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، از آمریکا خواسته است در واکنش به دستور این کشور برای تعطیلی کنسولگری چین در «هوستون» آمریکا، کنسولگری خود در «چنگدو» واقع در جنوب غرب چین را ببندد. وزارت خارجه چین همچنین از آمریکا خواسته است تمام فعالیت ها و عملیات خود را در این کنسولگری تعطیل کند.  چین صبح امروز جمعه این تصمیم خود را به سفارت آمریکا در پکن اطلاع داده است. آمریکا دارای پنج کنسولگری در شهرهای گوانگجو، شانگهای، شن یانگ، چنگدو و ووهان است و یک کنسولگری در هنگ کنگ است؛ کنسولگری چنگدو، تنها کنسولگری آمریکا در جنوب غرب چین است. در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است، ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه با درخواست ناگهانی خود مبنی بر بستن کنسولگری چین در هوستون، اقدامات تحریک آمیز یک جانبه ای را علیه چین آغاز کرد، این اقدام ایالات متحده به طور جدی ناقض قوانین بین المللی، هنجارهای اساسی روابط بین الملل و شرایط کنوانسیون کنسولی چین و آمریکاست و به شدت به روابط چین و آمریکا آسیب می رساند. چین تاکید کرده است، اقدامی که توسط پکن صورت گرفته، پاسخی مشروع و ضروری به اقدام ناعادلانه ایالات متحده است. این اقدام مطابق با حقوق بین الملل، هنجارهای اساسی روابط بین الملل و شیوه های دیپلماتیک عادی است. در ادامه این بیانیه آمده است: اوضاع فعلی در روابط چین و آمریکا آن چیزی نیست که چین خواستار آن باشد ایالات متحده مسئول همه این مشکلات است.

«اصحاب کهف» پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرد

گروه "مقاومت اسلامی اصحاب کهف" عراق اعلام کرد که یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده است. طبق بیانیه این گروه، پهپاد آمریکایی مذکور برای جاسوسی در عراق و به ویژه در آسمان صلاح‌الدین از یکی از پایگاه‌های نظامی واشنگتن در عراق به پرواز درآمده بود. گروه اصحاب کهف در این بیانیه خطاب به آمریکا تأکید کرد: "این آخرین بار نخواهد بود و پهپادهایتان چیزی جز آهن پاره نیستند."

«راهزنی هوایی» آمریکا تحت پیگرد قضایی قرار گرفت

علی باقری کنی معاون رئیس قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، تهدید اخیر هواپیمای ماهان از سوی جنگنده‌های آمریکایی را «گستاخی نظام‌مند (سیستماتیک) رژیم آمریکا در نقض آشکار قواعد و مقررات بین‌المللی» توصیف کرد و افزود: تعرض فرماندهی تروریستی ارتش آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران بر فراز سوریه، نقض امنیت هوانوردی و نیز نقض آزادی پرواز هواپیماهای غیرنظامی و نیز نقض قواعد و اصول بنیادین و اساسی حقوق بین‌الملل بشر است. دبیر ستاد حقوق بشر با تأکید بر اینکه تعرض دیشب جنگنده‌های فرماندهی تروریستی ارتش آمریکا به هواپیمای ایرانی، نخستین تجاوز این رژیم به حقوق ملت ایران نیست، تصریح کرد: حمله موشکی پهپادهای آمریکایی به کاروان خودروهای حامل سردار شهید سلیمانی در بغداد در دی ۱۳۹۸، حمله موشکی ناو جنگی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس در تیر ۱۳۶۷ و نیز رهگیری و ایجاد مزاحمت برای هواپیمای شرکت آسمان در اردیبهشت ۱۳۹۶، بیانگر آن است که "نقض نظام‌مند" آزادی پرواز و امنیت هوانوردی به رویه عادی رژیم جنایتکار آمریکا در قبال قواعد و مقررات بین‌المللی تبدیل شده است. باقری کنی با بیان اینکه "تعرض دیشب فرماندهی تروریستی ارتش آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران مصداق بارز و انکارناپذیر نقض اصول مسلم حقوق بین‌الملل است"، تاکید کرد: مراجع بین‌المللی به ویژه مدعیان حفاظت از صلح و امنیت بین‌المللی در برابر آزمونی سرنوشت‌ساز قرار گرفته‌اند؛ چراکه سکوت و انفعال در برابر تجاوز به جان انسان‌ها و حقوق آن‌ها و نیز نقض آشکار موازین بین‌المللی، نه‌تن‌ها آمریکایی‌های خودبرتربین را گستاخ‌تر خواهد کرد، بلکه ماهیت وجودی این سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی را نیز زیر سؤال خواهد برد. معاون رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های حقوقی و قضایی بین‌المللی برای مقابله با نقض نظام‌مند آزادی و امنیت پرواز هواپیماهای غیرنظامی، تصریح کرد: دستگاه قضایی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی داخلی از جمله «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه»، آمران، عاملان، مباشران و معاونان تعرض به هواپیمای مسافربری ایران و نیز تهدید به نقض حق حیات مسافران این هواپیما از جمله آسیب‌های جسمی و روحی آن‌ها را در مراجع ذی‌صلاح داخلی با جدیت پیگیری خواهد کرد و تعقیب متجاوزان به حقوق عامه در سطح بین‌المللی را طبق قانون در دستور کار خود قرار خواهد داد.

سایه انتقام حزب‌الله اسرائیل را به حالت آماده باش کامل درآورد

پس از حملات موشکی دوشنبه شب (سی ام تیرماه) صهیونیست ها به پایتخت سوریه که منجر به شهادت یکی از رزمندگان جبهه مقاومت شد، ارتش رژیم صهیونیستی از بیم پاسخ احتمالی حزب الله در آماده باش کامل قرار گرفته است. به گفته یک منبع میدانی، ترس از واکنش جبهه مقاومت حزب الله باعث شده تعداد گشت زنی خودروهای نظامی صهیونیست ها از سه شنبه هفته گذشته (سی و یکم تیرماه) در نوار مرزی مشترک به صورت محسوس افزایش یابد. براساس اطلاعاتی که این منبع میدانی در اختیار مشرق گذاشته، در روزهای گذشته شماری از خودروهای نظامی صهیونیست ها نیز از مناطق مرزی به سمت مثلث شهرک های اشغالی (میروم هاگولان، آلونی هبشان و اورطال) در جولان اشغالی در تردد بوده‌اند. این منبع میدانی که تحولات را در مناطق مرزی مشترک با جولان اشغالی از نزدیک دنبال می کند، افزود: هدف صهیونیست ها از این جابه جایی های گسترده، انتقال تجهیزات نظامی و نیروهای ویژه گردان ۱۳ به سمت مناطق امن تر است. وی با بیان این که نیروهای ویژه گردان ۱۳ زیر نظر تیپ ویژه گولانی هستند، تصریح کرد: ارتش رژیم صهیونیستی بافراری دادن نیروهای گردان ۱۳ به منطقه الجلیل تلاش می کند آنان را از آسیب در امان نگه دارد چرا که از انتقام در هراس است و این در حالی است که حزب الله تاکنون موضع رسمی خود را در این خصوص اعلام نکرده است که صهیونیست ها تا این حد دچار اضطراب و سردرگمی شده اند. تحرکات صهیونیست ها برای فرار از واکنش جبهه مقاومت و به حداقل رساندن تلفات و خسارت ها فقط به عقب کشاندن نیروها خلاصه نشده است و پهپادهای جاسوسی آنان در روزهای گذشته به صورت مستمر در مناطق مرزی مشترک با شمال استان قنیطره سوریه به پرواز درآمده اند. ماموریت پهپادهای جاسوسی صهیونیست ها رصد و شناسایی نیروهای سوری و رزمندگان مقاومت در نواری مرزی است اما این تلاش ها با آمادگی تمامی یگان ها از جمله پدافند هوایی ارتش سوریه به نتیجه ای نرسیده است. یکی از این تلاش های ناکام پنج شنبه شب (دوم مردادماه) بود که پهپاد جاسوسی در نزدیکی خط مرزی شمال استان قنیطره برای انجام عملیات شناسایی در پرواز بود که سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه این پهپاد را رصد و با واکنش به موقع مجبور کرد به سمت عمق جنوبی جولان اشغالی عقب نشینی کند.

دروغ بی‌بی‌سی فارسی برملا شد

بی بی سی فارسی ادعا کرده است که ملاقات رهبرانقلاب با نخست وزیر عراق در اتاقی غیر معمول بوده است. درحالی که بررسی تصاویر دیدارهای قبلی رهبرانقلاب نشان می دهد که محل دیدار الکاظمی با رهبرانقلاب یکی از سالن های دفتر رهبری است که پیش از این نیز بارها مورد استفاده قرار گرفته است. به دلیل رعایت فاصله اجتماعی در شرایط کرونا چینش صندلی ها در این سالن به نسبت دیدارهای قبل فرق کرده است.

سومالی نخست وزیر را برکنار کرد

"محمد مرسل شیخ عبدالرحمن" رییس مجلس سومالی اعلام کرد که پس از رأی به عدم کفایت، وی از مقام نخست وزیری برکنار شده است. شیخ عبدالرحمن در این باره گفت که در رأی گیری که برای استیضاح صورت گرفت، از مجموع ۲۷۵ نماینده، ۱۷۰ تن مثبت، هشت تن منفی و بقیه ممتنع رای دادند. بدنبال تصمیم پارلمان سومالی به عدم کفایت خیری، محمد علی فرماجو رییس جمهوری این کشور نیز با نظر نمایندگان مجلس سومالی برای برکناری خیری موافقت کرد. در بیانیه‌ای که از کاخ ریاست جمهوری سومالی منتشر شد، آمده است: فاصله میان دولت و دستگاه قانون‌گذاری مانعی در راه پیشرفت خواهد بود، به همین خاطر تصمیم بر آن شد که با رأی مجلس که اساس حاکمیت سومالی است، موافقت کنم. رسانه‌های سومالیایی به فرد احتمالی احراز مقام نخست وزیری و دلیل برکناری خیری هیچ اشاره‌ای نکرده‌اند. علی خیری ۲۳ فوریه سال ۲۰۱۷ (۵ اسفندماه ۹۵ ) توسط فرماجو رییس جمهوری سومالی منصوب شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha