دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
لبنان

حوزه/ روزهای جنگ را پشت سر می گذاشتیم، ولی تا کنون که ۱۴ سال از اتمام جنگ می گذرد، نمی توانم بگویم آن روزها چگونه گذشتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، اسرائیل در سال ۲۰۰۴ میلادی بر خلاف توافق با حزب الله سه اسیر لبنانی را آزاد نکرد .حزب الله برای آزادی آنها در جولای ۲۰۰۶م در عملیات "الوعد الصادق" دو نظامی اسرائیل را اسیر گرفت. اسرائیل به خاطر این عملیات به لبنان اعلام جنگ کرد، کارشناسان معتقدند اسرائیل قصد حمله به لبنان را از مدت ها پیش داشته و از این عملیات به عنوان یک بهانه بهره برد.

 جنگ ۳۳ روزه لبنان یا همان "حرب تموز "جنگ تمام عیار رژیم صهیونیستی علیه لبنان بود که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در سالگرد پیروزی مقاومت بر رژیم صهیونیستی آن را این چنین توصیف می کند:

"آنچه در جنگ ماه تموز رخ داد یک جنگ واقعی بود. در این جنگ به لحاظ نظامی لبنان به تنهایی به نبرد پرداخت و به لحاظ نظامی به تنهایی سی و سه روز با رژیم اشغالگر صهیونیستی که ارتشش یکی از قوی‌ترین ارتش‌های خاورمیانه محسوب می‌شود مبارزه کرد. مقاومت لبنان و هواداران آن و لبنان صبر و پایداری به خرج دادند و جنگیدند و پیروزی رقم زدند و نهایتاً اسرائیل را وادار کردند که به تجاوز خود پایان دهد و از شروطی که از همان روز اول جنگ وضع کرده بود عقب بنشیند.

از نتایج جنگ ژوئیه، شکست طرح خاورمیانه جدید بود که جنگ علیه لبنان بخشی از این طرح بود. طرح خاورمیانه جدید که از افغانستان شروع شد و به عراق رسید، در لبنان سقوط کرد و ناکام ماند."

در همین راستا "بتول برکات" دانشجوی لبنانی دانشگاه امیر کبیر رشته مهندسی نفت که در ایام جنگ ۳۳ روزه  ساکن منطقه جنوب لبنان بوده و به همراه خانواده اش در این منطقه زندگی می کردند خاطرات خود را از آن روزها این چنین بیان کرده است:

روز ۱۲ تموز سال ۲۰۰۶م بعد از نماز صبح ناگهان یک صدای خیلی قوی و ترسناک شنیدیم؛ صدای موشک بود. بر اثر اصابت این موشک اعضای یک خانواده لبنانی شامل (پدر،مادر،پسر ودختر) شهید شدند.ما از آن‌ لحظه فهمیدیم  که جنگ و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه لبنان آغاز شده است، در آن زمان مردم خیلی ترسیده بودند وجنوب لبنان  لباس غم و حزن بر تن نمود.

بعد از اتمام مراسم تشییع پیکر شهدا مردم شروع به ترک خانه هایشان به سمت مناطق امن تر کردند.من و خانواده ام روز ۱۵ تموز بعد از نماز ظهر با پدرم خداحافظی کرده و منزلمان را ترک کردیم. پدرم ترجیح داد همان جا بماند وجنوب لبنان محل زندگیمان را ترک نکند.

در آرزوی شهادت...

ما ساعت پنج‌ بعد از ظهر به بیروت رسیدیم. وقتی نزدیک ساختمان شبکه "المنار" که قبلا در حارت حریک -ضاحیه بود شدیم ،یک موشک پشت سرمان به زمین اصابت کرد. مادرم همه ی ما را در آغوش کشید، در این لحظه من فکرکردم این آخرین باری است که می توانیم همدیگر را در آغوش بگیریم، ولی متاسفانه شهید نشدیم.

بالاخره بعد از مدتی به خانه خاله ام رسیدیم. خانه آنها در منطقه "بشاره الخوری"  بود که اغلب ساکنین آنجا اهل سنت بودند. آنجا وضع خیلی خوب بود، انگار که جنگ نیست. ولی فقط صدای بمباران را می شنیدیم.

روزهای فراموش ناشدنی جنگ سخت ۳۳ روزه

روزهای جنگ را پشت سر می گذاشتیم، ولی تا کنون که ۱۴ سال از اتمام جنگ می گذرد، نمی توانم بگویم آن روزها چگونه گذشتند. ولی یادم هست که هر موشک که به ضاحیه برخورد می کرد، صدایش را می شنیدیم، آن دوران من کودک بودم و با بچه های همسایه بازی می کردم.

وعده سید مقاومت تحقق یافت" حزب الله هم الغالبون"

بالاخره پس از ۳۳ روز اضطراب و پس از ۳۳ روز نگرانی  و پس از ۳۳ روز دلهره، روزی که سید مقاومت؛ سید حسن نصرالله  قولش را داده بود فرا رسید "یوم الانتصار الالهی"؛ روز پیروزی الهی.  سید حسن نصر الله پیروزی را اعلام کردند و با کلمه ها و عبارات زیبایی که به دلمان آرامش وخوشبختی وشادی می داد، فرمود: " بسم الله الرحمن الرحیم إِن یَنصُرْکُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَکُمْ صدق الله العلی العظیم".

خداوند نیز در قرآن فرموده است: ”حزب الله هم الغالبون"

بازگشت به خانه ها و مناطق و یران شده در جنوب لبنان

روز ۱۴ آب  لحظه ای که اعلام کردند؛ جنوب آزاد شده و جنگ تمام شده مردم خیلی سریع به سمت خانه هایشان برگشتند. ما بعد از ۳ روز به جنوب برگشتیم و در طی مسیرمان خسارت هایی که در اثر حملات وحشیانه  اسرائیل وارد شده بود را دیدیم خیلی از ساختمان ها و خانه ها خراب شده بودند، ولی مردم از پیروزی لبنان شاد بودند.

طعم شیرین پیروزی نتیجه مقاومت و همدلی ملت لبنان با یکدیگر بود

لبنان ۳۳ روز جنگ و سختی را پشت سر گذاشت، آن هم  با اتحاد و همدلی نیروهایش  اعم از مقاومت اسلامی حزب الله، ارتش و مردم لبنان که توانستند محکم روی پای خود بایستند و طعم شیرین این پیروزی را تا ابد در ذهن های همگان به یادگار بگذارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha