یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام نقی مهدوی خواه

حوزه/ مدیر دفتر موقوفات و امور پایدار مدیریت حوزه علمیه استان تهران با بیان این که وقف در نهاد بشر و همزاد انسان است، گفت: با توجه به این که حوزه علمیه در ساختار بوجه ای کشور ردیف بودجه ای خاصی ندارد، به همین دلیل مرکز مدیریت حوزه های علمیه اقدام به تشکیل دفتر موقوفات و منابع پایدار کرده است.

خبرگزاری حوزه/ وقف یکی از برترین مصادیق احسان و نیکوکاری است که در سامان دهی زندگی فردی و اجتماعی، نقش فراوانی دارد. این سنت حسنه که از پیامبر و ائمه(ع) برای ما به یادگار مانده است، از عوامل اثرگذار شکوفایی تمدن و پیشرفت در عرصه های گوناگون جوامع اسلامی به شمار می رود. ازاین رو، وقف می تواند در جنبه های گوناگون حیات اجتماعی و فردی انسان، مانند فرهنگ، اقتصاد و دیگر عرصه ها، نقش سازنده ای داشته باشد.

 بیست‌وهفتم ماه صفر در تقویم رسمی‌کشور به نام روز وقف نامیده شده است. اشاره به سابقه این نامگذاری علاوه بر اینکه کمک به اطلاعات تاریخی است، گامی‌نیز در جهت آشنایی مردم با این سنّت حسنه است. همان سنتی که به رغم ظرفیت وسیع و قابلیت ذاتی آن برای رفع مشکلات رفاهی و اقتصادی جامعه و کمک به گسترش دانش و توسعة فرهنگ دین متأسفانه کارآیی لازم را چنانکه باید نداشته است. البته تلاش‌های بی‌شائبه کارگزاران وقف و متولیان قابل تقدیر است ولی به هر دلیل وضعیت موجود فاصلة زیادی با اهداف متعالی وقف و امور خیریه دارد که بررسی علل و عوامل آن فرصت دیگر و فضای دیگری را می‌طلبد و خبرگزاری حوزه نیز به مناسبت این روز گفت و گوی کوتاهی را با حجت الاسلام نقی مهدوی خواه، مدیر دفتر موقوفات و امور پایدار مدیریت حوزه علمیه استان تهران ترتیب داده است.

حجت الاسلام نقی مهدوی خواه اظهار کرد: وقف یکی از مظاهر دین داری و انسانیت است که نه تنها در اسلام بلکه در ادیان دیگر نیز اصل وقف وجود دارد. حتی افرادی در سراسر جهان مواردی را با عنوان های مختلف برای امور خیریه و عام المنفعه اهداء می کنند که همین اقدام ثمرات بسیاری را در جامعه به جای می گذارد.

وی ادامه داد: وقف اگرچه یک نهاد بشری و همزاد انسان است و سابقه آن به لحاظ وجود حسّ خیرخواهی و نوع دوستی در ذات انسان به درازای تاریخ زندگی و قدمت بشر است، ولی «وقف اسلامی» در قالب جدید خود که توأم با تنوع، پایداری، هدفمندی و آرمانگرایی دینی است توسط پیامبر گرامی‌ اسلام پایه‌گذاری شده است. روزی که مخیریق یهودی بدون آن که مسلمان شود اموال خود را به پیامبر اسلام هبه کرد و پیامبر اکرم(ص) بعد از کشته شدن مخیریق اموال او و حیطان سبعه را در قالب صدقة جاریه در خدمت به نیازمندان قرار داد، هسته اولیه «وقف اسلامی» تشکیل شد که در تاریخ اسلام به عنوان اولین واقف بیان شد.

مدیر دفتر موقوفات و امور پایدار  مدیریت حوزه علمیه استان تهران با بیان ساختار تشکیلاتی جدید در مدیریت حوزه های علمیه کشور بیان داشت: مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور نیز با توجه به پتانسیل امر وقف در مسائل اجتماعی در ساختار و تشکیلات جدید خود اقدام به ایجاد طرحی جدید در معاونت های خود کرده است که دفتر موقوفات و امور پایدار یکی از آن طرح های برنامه ریزی شده است.

حجت الاسلام مهدوی خواه در خصوص فعالیت های این دفتر توضیح داد: دفتر موقوفات و امور پایدار حوزه های علمیه تمام استان ها تشکیل شده است و هدف آن نیز احیاء وقف در سطح جامعه است تا به توانیم از این پتانسیل به نفع احسن در خدمت رسانی در سطح جامعه استفاده کرد.

وی افزود: با توجه به این که حوزه علمیه در ساختار بوجه ای کشور ردیف بودجه ای خاصی ندارد، به همین دلیل مرکز مدیریت حوزه های علمیه اقدام به تشکیل دفتر موقوفات و منابع پایدار کرده است تا بتواند منابع پایداری را در جهت ارتقاء منابع خود شناسایی و احیاء کند. حوزه های علمیه در گذشته با کمک های مردم دیندار اداره می شدند و با همین منابع پایدار توانسته است خدمات قابل توجهی در نشر معارف الهی ارائه دهد.

حجت الاسلام مهدوی خواه بیان داشت: مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور با ایجاد دفتر موقوفات و امور پایدار در صدد انسجام منابع پایدار است تا بتواند با ساختار جدید، این منابع را با رفع ضعف ها و کاستی ها در مسیر درست هدایت کند تا فعالیت های علمی و پژوهشی به نفع احسن به ثمر برسد.

مدیر دفتر موقوفات و امور پایدار مدیریت حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: این دفتر از اوایل امسال تشکیل شده تا بتوانیم از واقفین و خیرین محترم در احیای امور وقف و خیریه کمک بگیریم و اگر افرادی تمایل دارند در امور وقف و خیریه اقدامی انجام بدهند به نفع احسن مدیریت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha