یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والملسمن مهدی اقبالی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه علوی قم با اشاره به اینکه رفتار محبت آمیز، محور سیره اخلاقی پیامبر اکرم(ص) است، گفت: اهتمام در جهت حل مشکلات مردم، تأسی به سیره نبوی و علوی است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی اقبالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت فرارسیدن ۲۸ صفر، سالروز ارتحال جانسوز پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) ابراز داشت: ما اگر می خواهیم که حقیقتاً راه درست زندگی کردن را بیاموزیم و به سعادت دنیا و آخرت نائل شویم، راهش پیروی از سیره و سبک زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) است و این که به خصوص به اخلاق نبوی و علوی تمسک بجوییم.

وی افزود: دنیایی که در آن زندگی می کنیم با همه زیبایی های ظاهری و جاذبه هایی که دارد، در نهایت محکوم به تباهی و نابودی است و ما برای کسب سعادت و عاقبت به خیری ناگزیر از این هستیم که به قرآن و اهل بیت(ع) پناه برده و از ثقلین الگو بگیریم.

اُسوه بودن پیامبر(ص) در عرصه های فردی و اجتماعی

وی با بیان این که ابعاد زندگانی پیامبر اکرم(ص) در عرصه های فردی و اجتماعی، برای همه بشریت و از جمله مسلمین عالم، بهترین و کامل ترین الگوست، گفت: به تعبیر قرآن مجید، ایشان اُسوه حسنه است و در دنیایی که هر کسی به دنبال الگویی است و یکی به بازیگران و هنرمندان دل می بندد و دیگری به ورزشکاران و فوتبالیست ها، از نگاه قرآن و بر اساس کلام خدای متعال، پیامبر اکرم(ص) اُسوه حسنه است که الگوگیری از ایشان ضامن سعادت دنیا و آخرت ماست.

کارشناس مسایل مذهبی همچنین افزود: پیامبر اکرم(ص) امور زندگی خویش را به چند بخش تقسیم کرده بودند؛ بخشی را به خانواده اختصاص داده و بخش دیگری را به رابطه خود با خداوند و مسایل عبادی و مناجات اختصاص داده بودند و بخش دیگری را نیز به رسیدگی به کار مردم و تدبیر امور.

لزوم تقسیم مناسب اوقات زندگی و توجه به همه ابعاد

وی بیان داشت: این مساله نشان می دهد برخلاف عده ای که به بهانه مسئولیت های اجتماعی و کاری از امور خانوادگی و بحث عبادات و مناجات با خدا تا حدودی غافل می شوند، پیامبر(ص) با همه مشغولیت هایی که داشتند به هیچ وجه از رسیدگی به امور فردی و عبادی و خانوادگی غافل نمی شدند.

وی گفت: امیرالمومنین (ع) در نامه ۵۳ نهج البلاغه نیز در توصیه های خویش به مالک اشتر بر همین موضوع تأکید کرده و می فرماید مبادا که اشتغال به امر حکومت‌داری تو را از یاد و ارتباط با خدا بازبدارد، چرا که از نگاه اهل (ع)، ارتباط با خدا و دعا و مناجات لازمه کسب سعادت و خدمت بهتر و خالصانه تر به خلق خداست.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی افزود: امام علی(ع) حتی تأکید می فرمایند که در زمینه ارتباط با پروردگار سعی کن که کامل عبادات را انجام داده و حتی به مستحبات و نوافل نیز حتی الامکان بپردازی و این نگاه امیرالمومنین(ع) و توصیه ایشان به کسانی است که حتی مسئولیت های سنگین سیاسی و اجتماعی برعهده دارند.

رسیدگی به خانواده و محبت به آن ها در سیره پیامبر(ص)

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) همچنین بخشی از اوقات شریف روزانه خویش را به رسیدگی به امور خانه و خانواده اختصاص می دادند و این مهم نیز نشان می دهد که ما نباید از امور مربوط به خانواده غافل بمانیم، چرا که بر اساس آموزه های الهی و تعالیم نبوی، خانواده رکن رکین جامعه است.

وی اضافه کرد: حقیقتاً اگر از حیث عاطفی و رفتاری به خانواده رسیدگی نشده و به مشکلات آن توجه نشود، چه بسا این کانون محوری از هم بپاشد، کما این که یکی از معضلات امروز جهان غرب این است که بنیان مرصوص خانواده ندارند و در آن جا تقریباً از هم پاشیده شده است.

چرا پیامبر اکرم (ص) دارای خُلق عظیم است؟

مدیر مدرسه علمیه علوی همچنین گفت: در بُعد اجتماعی حضرت رسول(ص) در برخورد با مردم نیز با اخلاق والا و کریمانه رفتار می کرد تا آن جا که قرآن درباره ایشان می فرماید که دارای خُلق عظیم است. این همه اذیت و آزار و توهین هایی که به پیامبر شد اما ایشان نسبت به همه این ها واکنشی که نشان داد، همه اش نشان از گذشت و ایثار و بزرگواری بوده است تا آن جا که وقتی مطلع شد که پیرمرد غیرمسلمانی که به ایشان توهین کرده، مریض احوال است به خانه اش رفت و آن فرد خجالت زده شد و به پیامبر ایمان آورد.

وی افزود: در ابعاد اجتماعی آن چه می تواند دانه های تسبیح جامعه را به هم متصل کند، ارتباط خوب و با محبت و لطف افراد به یکدیگر است، چنان که امیرالمومنین(ع) خطاب به مالک اشتر می فرماید که با مردم با لطف و محبت و رأفت عمل کن تا با محبت دل های آنان را به سوی خود و خدایت جلب کنی.

وی اضافه کرد: در حکومت شیطانی و حیوانی، بداخلاقی و زشت کرداری وجود دارد و حال آن که در حکومت رحمانی و الهی، اخلاق حسنه و رحمت و  رأفت و محبت، مطرح است و پروردگار متعال خطاب به پیامبر نیز می فرماید که اگر تو، انسان خشن و تندی بودی، انسان ها اطرافت جمع نمی شدند.

رفتار محبت آمیز؛ سیره اخلاقی نبی اکرم(ص)

این استاد و محقق حوزوی همچنین ابراز داشت: پیامبر وقتی با مردم و در میان مردم بود برای ایشان فرقی نمی کرد که کجای مجلس قرار بگیرد و لذا افراد غریبه وقتی وارد جلسه می شدند، حضرت را نمی شناختند، کما اینکه در سلام کردن نیز بر همه سبقت می گرفت و با همه اقشار و سنین جامعه بر اساس لطف و محبت رفتار می کردند.

وی افزود: اساساً برپایه آیات نورانی قرآن مجید، از ویژگی های جامعه دینی و اسلامی این است که مؤمنان با یکدیگر با لطف و مهربانی رفتار کرده و با کفار و دشمنان شدید و قاطع هستند و سیره امام و رهبری و بزرگان ما نیز این گونه بوده که در برابر ابرقدرت های شرق و غرب قاطع بوده اما در بین خودی ها با لطف و مهربانی عمل می نمودند، کما این که جذب حداکثری در داخل سیره مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

تشکیل امت واحده؛ محصول تلاش های پیامبر اکرم(ص)

وی با بیان این که تشکیل امت واحده ای که در سایه ولایتمداری آماده ایثار و جان فشانی در راه خدا بودند، از ثمرات تلاش های ۲۳ ساله پیامبر اکرم(ص) در دوران رسالت ایشان بوده است، گفت: وقتی ایشان رحلت فرمودند همه در سوگ بودند و عزای ایشان بر مردم بسیار سخت بود، چرا که بیشترین تأثیر را بر جامعه داشتند و لذا همه عزادار پیامبر (ص) در روزهای پایانی ماه صفر بودند.

حجت الاسلام و المسلمین اقبالی بیان داشت: مدیران و مسئولان جامعه ما نیز اگر می خواهند به معنای واقعی کلمه به سیره پیامبر(ص) تأسی کنند باید نقطه قوت کارشان ارتباط محبت آمیز با مردم باشد و این که با آن ها تندی و پرخاشگری نکرده و همیشه حوصله شنیدن مشکلات و درد دل های آن ها را داشته باشند و در ضمن همه سعی و تلاششان را بر حل این مشکلات و گرفتاری ها متمرکز کنند.

وی افزود: مسئولان باید در بین مردم باشند، کما این که در عهدنامه مالک اشتر، امیرالمومنین علی(ع) می فرماید که بین تو و مردم نباید حجاب و حائل باشد و مراقب باش که به خاطر مشکلات و گرفتاری های حاکمیتی از مردم فاصله نگیری.

تلاش برای حل مشکلات مردم؛ تأسی به سیره نبوی و علوی

استاد حوزه علمیه قم همچنین گفت: پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) هم از جنس مردم بودند و هم در بین مردم زندگی می کردند و هم این که برای مردم بودند و لذا ما اگر می خواهیم که به معنای حقیقی کلمه، جامعه ایده آل را در مسیر تمدن نوین اسلامی شکل بدهیم، باید به سیره نبوی و علوی تأسی بجوییم و نه صرفاً در کلام، بلکه در عمل این گونه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به خصوص در شرایط سخت اقتصادی فعلی لازم است که مسئولان اولاً مردم را درک کنند و درد آن ها را بشناسند و ثانیاً خالصانه و مجاهدانه و البته صادقانه در مسیر حل مشکلات آن ها گام بردارند.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم همچنین اظهار داشت: مسئولان به جای آن که به دنبال زندگی تجملاتی و اشرافی باشند باید خدمت به مردم و محرومان را سرلوحه کار خویش قرار دهند و در این راه از تعالیم و آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) بهره مند شوند تا به این وسیله زمینه سعادت و عاقبت به خیری خود در دنیا و آخرت را فراهم کنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha