یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام موسوی
سید منصور موسوی

حجت‌الاسلام موسوی، خط اصلی مقابله با اسلام انقلابی را جریان انحرافی اسلام سکولار دانست و گفت: ریشه این انحراف، عدم فهم درست از فلسفه نبوت و جامعیت دین، می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید منصور موسوی، استاد حوزه علمیه قم، در شانزدهمین نشست تدریس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن که در مسجد الغدیر اهواز برگزار شد، ضمن بازخوانی بیانات و اندیشه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون مسئله نبوت، مبحث اول از فصل نبوت کتاب تدریس شد.

حجت‌الاسلام موسوی در ابتدای درس، با اشاره به اهمیت این موضوع، تأکید کرد: مؤلف محترم، برخلاف روال معمول سیر کلامی در این مباحث، اولویت و ترتیب جدیدی را ابداع نمودند، که حاصل زاویه نگاه جدید ایشان به مباحث فلسفه نبوت و دین، می‌باشد.

وی در شرح این نگاه نو در منظر امام خامنه‌ای، بیان کرد: علم کلام، متولی دفاع از حقانیت دین و پاسخ به شبهات وارده به آن بوده و در طول تاریخ این علم، متکلمین با توجه به نوع مسائل و اقتضائات جامعه، به تولید نظریه می‌پرداختند.

این استاد حوزه، با بیان اینکه کمتر کسی بوده که جریان نبوت و دین را به‌مثابه یک «پدیده اجتماعی» موردمطالعه و موضوع مباحثه قرار دهد، افزود: امام خامنه‌ای، در صدر این نوآوری بوده و هستند؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از این مباحثی که ایشان در آغاز دهه پنجاه مطرح نمودند، هنوز توسط اندیشمندان این حوزه به‌درستی واکاوی و بسط داده نشده و متأسفانه حوزه علمیه این معارف اولویت‌دار را در لیست مباحث درسی خود، در جایگاه درخور شأنی قرار نداده است.

حجت‌الاسلام موسوی، خاطرنشان کرد: خط اصلی مقابله با اسلام انقلابی، جریان انحرافی اسلام سکولار است و ریشه این انحراف، عدم فهم درست از فلسفه نبوت و جامعیت دین، می‌باشد.

وی با بیان اینکه اسلام سکولار، مدعی است که دین برنامه‌ای برای اداره جامعه و زندگی بشری ندارد، گفت: امروزه بسیاری از روشنفکران اجتماعی و حتی برخی از مدعیان دین‌داری نیز، هم در حوزه نظری و هم در حوزه عملی به این شبهه گرفتار هستند.

مدرس کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، تأکید کرد: مسأله اصلی پیامبران در برخورد با منکرین و مخالفین نه اثبات وجود خدا و نه حتی اثبات ربوبیت تکوینی پروردگار، نبوده است؛ بلکه تلاش اصلی بر اثبات ربوبیت تشریعی و ضرورت پذیرش قوانین الهی در تدبیر امور جوامع انسانی می‌باشد.

حجت‌الاسلام موسوی در پایان با قرائت بخش‌هایی از کتاب، پاسخ‌هایی را که مؤلف محترم به شبهه وارده در ضرورت نبوت داده‌اند را مورد بحث قرار داد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha