دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کلاس

حوزه/ اگر شاگردی واقعا خوب درس بخواند برای او قطعا سؤال پیش می آید، در این حال دستوری که قرآن کریم به شاگرد می دهد این است که اگر اعتراضی به استاد دارید، در قالب سؤال بیان کنید.

حجت الاسلام سید فتاح حکمت منش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان؛ با اشاره به نکات اصلی و کلیدی در خصوص آداب کلاس داری، اظهار کرد: در آیه ۳۰ سوره مبارکه بقره  خداوند متعال می فرماید "من می خواهم برای خود جانشین قرار دهم" یکی از نکات آموزشی این است که استاد باید برای خود در کلاس یک نماینده داشته باشد.

وی با بیان نکته دیگری در خصوص نکات آموزشی تحصیل و تدریس از منظر قرآن کریم، رعایت ادب شاگرد و استادی را مهم دانست و ادامه داد: اگر شاگردی واقعا خوب درس بخواند برای او قطعا سؤال پیش می آید، در این حال دستوری که قرآن کریم به شاگرد می دهد این است که اگر اعتراضی به استاد دارید، در قالب سؤال بیان کنید.

استاد حوزه با تاکید بر رعایت ادب بین شاگرد و استاد، تصریح کرد: شاگرد اگر چیزی را نیز یاد گرفته باید بگوید لطف خدا بوده است و نباید منیت داشته باشد، این همان اشتباهی است که شیطان کرد و در محضر الهی گفت: "خَلَقْتَنِی مِنْ نارٍ"، لذا باید این نکته را یاد بگیریم که معلم اصلی خداوند رحمان است.

وی خاطر نشان کرد: نکته بعدی آموزشی این است که "الرحمن"، یعنی شدت بارش محبت؛ یعنی اگر پیامبر این مقدار مهربان نبودند مردم در اطراف ایشان جمع نمی شدند، لذا افرادی که دروس قرآنی و معارفی یاد می دهند باید این نکته را مدنظر داشته باشند و از این امر بهره ببرند.

حجت الاسلام حکمت منش با اشاره به آیه ۳۱ سوره بقره و حکمت و فلسفه آزمون، عنوان کرد: نباید برای ترساندن شاگرد امتحان گرفت؛ استاد نکاتی را که در کلاس نمی شود تفهیم کرد، در امتحان برای شاگرد جا می اندازند، لذا امتحان باید یکی از کارهای بدون استرس باشد.

وی افزود: فلسفه بعدی امتحان این است که در امتحان، لیاقت هر فرد مشخص می شود و آنچه برای جانشین شدن معلم نیاز است، سابقه نیست، بلکه لیاقت است.

استاد حوزه، نکته بعدی آموزش را اولویت و اثر بیشتر امتحان شفاهی نسبت به آزمون کتبی عنوان کرد و ادامه داد: در آیه شریفه ۳۱ سوره بقره خطاب به ملائکه می فرماید: "فَقالَ أَنْبِئُونی بِأَسْمَاءِ" ، کلماتی که به آدم آموختم، بگویید، اما ملائکه اظهار عجز کرده و سپس ۷ مرتبه عذرخواهی کردند.

وی، نکته بعدی آموزش را تفاوت های فردی دانش آموزان با یکدیگر بیان کرد و گفت: به قول روانشناسان، دانش آموزان تفاوت های فردی دارند و معلم نمی تواند همه را با یک روش آموزش دهد و وظیفه استاد آن است که هر فردی در هر سطحی که باشد را باید از این سطح  بالاتر آورد و این هنر معلمی است.

حجت الاسلام حکمت منش تاکید کرد: استاد باید در رشته خود اعلم باشد؛ اگر دانش آموزی از معلم چیزی پرسید که معلم نمی دانست، این ایراد به مدیر مدرسه برای انتخاب معلم گرفته می شود.

استاد حوزه خلوص در علم آموزی و علم اندوزی را از دیگر نکات طلایی کلاس داری دانست و گفت: برخی می گویند معلم وقتی خالص باشد، جواب اموری را که در دل شاگرد است نیز می گوید و اگر دانش آموز هم برای خدا درس بخواند آن اموری که باید بشنود را می شنود.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha