سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
لکزایی

حوزه/ معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در کنار رصد تمدنی، به مرور باید به حکمرانی تمدنی و خوانشی تمدنی از دین در علم، تعلیم و تربیت، فرهنگ، رسانه، سیاست، اقتصاد و... برسیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در آیین رونمایی از آثار پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: می بایست تلقی ما از این پژوهشکده آن باشد که در طول دیگر پژوهشکده های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قرار دارد، نه در عرض آنها.

وی گفت: این پژوهشکده دو سطح کار می تواند داشته باشد، یکی این که با اعضای هیئت علمی و محققان خود به مطالعات مستقیم بپردازد و کار دوم این است که تمامی فعالیت های پژوهشی، آموزشی و تبلیغی را در سطح دفتر تبلیغات اسلامی و به ویژه در سطح پژوهشگاه رصد و کمک کند تا رویکرد تمدنی شان تقویت شود.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: اگر پیوند علمی میان پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شکل بگیرد، به سمتی خواهیم رفت که حکمرانی ما تمدنی خواهد شد و این حکمرانی را محور کار خود قرار دهند؛ یا در پژوهشکده فقه و حقوق، فقه تمدنی دنبال شود و در پژوهشکده اخلاق و معنویت، مباحث مربوط به اخلاق با رویکرد تمدنی پیگیری شود و همینطور در دیگر پژوهشکده ها این روند پیگیری شود.

وی افزود: زمانی می توانیم به تمدن نوین اسلامی نائل شویم که در برخی از ارکان تغییراتی حاصل شود و اخلاق، کلام، تفسیر قرآن، تاریخ اسلام و... را تمدنی درک و ارائه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که باید نهاد علم در ایران رویکردش تمدنی شود، اظهار داشت: دولت و حکمرانی در ایران و در مرحله بعد در سطح جهان اسلام، باید رویکرد، سیاستگذاری ها و اجرائیاتشان تمدنی شود.

وی گفت: همچنین کارگزاران در عرصه های مختلف رویکرد و بینشان تمدنی شود؛ مرحله بعد این است که علاوه بر خوانش تمدنی، از علم و دین، می بایست از وضعیت آموزش و پرورش، علم و تعلیم و تربیت یک خوانش تمدنی داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: محور بعدی که باید فعال شویم، این است که باید دارای بینش تمدنی و واجد یک امت تمدنی شویم؛ برای تحقق این مسائل پیشنهاد می شود که این پژوهشکده رصد راهبردی وضعیت تمدنی در سطح ایران و جهان اسلام را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: می بایست رصد تمدنی داشته باشیم و نشست های راهبردی در موضوعات راهبردی در دستور کار، به رصد راهبردی و تمدنی منتهی شود و سالانه و دوسال یک بار یک گزارش تمدنی از وضعیت موجود ایران و جهان اسلام ارائه شود، مثلاً گفته شود که چه مقدار از فهم ما در حوزه ها تمدنی بوده و چه مقدار از رویکردهایمان در نهاد علم تمدنی است و چه مقدار از بینش تمدنی مردم و رسانه ها و نماز جمعه و همه ارکان جامعه، تقویت شده است؟

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی خاطرنشان کرد: در کنار رصد تمدنی، به مرور باید به حکمرانی تمدنی و خوانشی تمدنی از دین در علم، تعلیم و تربیت، فرهنگ، رسانه، سیاست، اقتصاد و... برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha