دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جوامع مسلمان و یهودی ممنوعیت ذبح حلال در بلژیک را محکوم کردند

حوزه/ در حالی که دادگاه اروپایی، ممنوعیت ذبح حلال و کوشر را بدون استفاده از بیهوشی تایید کرده است، جمعیت های مسلمان و یهودی مخالفت‌شان را در این رابطه ابراز داشتند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از eurasiareview، تصمیم اخیر دیوان عدالت اروپا، عالی‌ترین دادگاه اتحادیه اروپا پیرامون قانون «ذبح حلال» محکومیت‌هایی را از سوی جوامع مسلمان و یهودی به دنبال داشته است.

این دادگاه عالی اروپایی حقوق مسلمانان و  یهودیان را در رابطه با ذبح حلال محدود کرده و بر حکم بلژیک پیرامون ممنوعیت ذبح بدون استفاده از بیهوشی، مهر تایید زد.   

این ممنوعیت در ژانویه ۲۰۱۹ در منطقه فلاندر بلژیک اجرا شد و قانون مشابهی نیز در والونیا در همان سال اجرا شد.

رهبران گروه های متأثر از این حکم ابراز تأسف کردند. گروه‌های یهودی و مسلمان بارها این قانون را به چالش کشیده بودند. یهودیان و مسلمانان نگران بودند که از این قانون در راستای التهاب احساسات ضدمهاجرتی استفاده شود. گروه یهودیان بلژیک گفتند که آنها پرونده را به دادگاه حقوق بشر اروپا می رسانند.

دکتر موشه کانتور ، رئیس کنگره یهودیان اروپا ، ۱۷ دسامبر گفت: حق اعمال ایمان و آداب و رسوم ما، که طبق قانون اروپا سال‌ها به ما داده شده بود، به شدت تضعیف شده است.  وی گفت:  این حکم ضربه سنگینی به زندگی یهودیان در اروپا وارد می‌کند و در اصل به یهودیان می‌گوید که دیگر طرز زندگی‌شان موردپسند نیست.  

مقامات مذهبی می‌گویند برخی از این اقدامات ، مانند بیهوش کردن حیوان، شرایط ذبح آن‌ها را نقض می‌کند. برخی از حامیان کشتار حلال می‌گویند حیوانات در طی چند ثانیه ذبح شده و حتی ممکن است کمتر رنج می‌کشند.

لازم به ذکر است بیش از ۵۰۰ هزار مسلمان و حدود ۳ هزار یهودی در بلژیک با جمعیت ۱۱ میلیون نفر زندگی می‌کنند.

به این ترتیب کسانی که به قوانین ذبح پایبند هستند باید گوشت را از کشورهای دیگر سفارش دهند. این به معنای پرداخت بیشتر و احتمالاً مواجه شدن با کمبود غذا است.

در سپتامبر ۲۰۱۳ کنفرانس اسقفان لهستان علیه قانون ملی منع کشتار کوشر و حلال صحبت کرد و دلیل آن را به رسمیت شناختن دیرینه آزادی مذهبی لهستان و «حق حفظ سنت‌ها و آداب و رسوم خود» دانست. اسقف‌ها گفتند که مسلمانان و یهودیان حق دارند «آداب و رسوم خود را از جمله کشتار آیینی حیوانات حفظ کنند».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha