دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
بیکاری فارغ التحصیلان

حوزه/ تنی چند از اساتید حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که تحقق همه جانبه اقتصاد مقاومتی، نسخه علاج معضل بیکاری نسل جوان است، تصریح کردند: افزایش آمار فارغ التحصیلان بیکار در کشور، هشداری جدی برای مسئولان است که باید برای متوقف کردن آن، چاره اندیشی کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همین چند وقت پیش بود که مدیرکل دفتر سیاست گذاری و اشتغال وزارت کار با بیان این که۴۰ درصد جمعیت بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می دهند، اعلام داشت: بر اساس آمار، سالانه حدود ۵ درصد به جمعیت بیکاران فارغ‌التحصیل اضافه می‌شود.

آن چه ورای این آمارها باید مورد توجه قرار گیرد، ضرورت افزایش حساسیت و پیگیری مسئولان و نیز نهادهای آموزشی و دانشگاه ها برای چاره اندیشی در خصوص این معضل رو به تصاعد است.

در همین رابطه با تنی چند از اساتید حوزه و دانشگاه گفتگویی انجام داده و نظرات و دیدگاه های آنان را در خصوص راهکارهای پیشنهادی شان برای کاهش آمار بیکاری فارغ التحصیلان بیکار جویا شده ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

لزوم توجه به مهارت افزایی دانشجویان

حجت الاسلام و المسلمین سعید فراهانی فرد، عضو هیئت علمی دانشگاه قم با تأکید بر این که باید قبل از هر چیز اهتمام خاصی نسبت به تقویت آموزش های کارآفرینی و مهارت افزایی در سطح دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی صورت گیرد، اظهار داشت: متاسفانه در وضعیت فعلی و بنابر آمارهای موجود، بخش قابل توجهی از دانش آموختگان در کشور ما با معضل پیدا نکردن شغل مناسب روبرو هستند و همین مساله نیز البته بر آمار بیکاران کشور افزوده است.

وی گفت: به عقیده بنده هر چند که دولت می بایست بسترهای ایجاد شغل برای این افراد را مهیا کند، اما در عین حال خود دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی نیز باید شرایطی را فراهم کنند که وقتی یک نفر از دانشگاه فارغ التحصیل می شود، در یافتن شغل مناسب با تحصیلات خود به مشکل جدی برنخورد که اگر این کار صورت بگیرد، ان شاءالله زمینه رضایتمندی و افزایش نشاط نسل جوان تا حدود زیادی فراهم می گردد.

شاخصه مهمی برای توفیق در اقتصاد مقاومتی

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم همچنین افزود: اساساً یکی از شاخصه های مهم موفقیت کشور در عرصه اقتصاد مقاومتی، بهره گیری حداکثری از توان و ظرفیت نیروهای تحصیل کرده و دانش آموخته است و البته این مهم در سایه توجه به ارتقای سطح مهارت آن ها میسر خواهد بود.

وی بیان داشت: موتور محرکه اقتصاد کشور و حرکت در مسیر رشد و پیشرفت، بدون شک نسل جوانی هستند که در عین برخورداری از تحصیلات مورد نظر، خلاق و ایده پرداز و کارآفرین باشند و صرفاً متکی به دولت برای یافتن شغل و کسب و کار نباشند.

جذب دانشجو باید متناسب با نیازهای کشور باشد

دکتر قدرت الله باقری، عضو هیئت علمی پردیس دانشگاه تهران با بیان این که عدم تناسب در جذب دانشجو بر اساس نیازهای روز جامعه، زمینه تشدید معضل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را باعث شده است، گفت: در وضعیت فعلی شاهد هستیم که در بسیاری از رشته های تحصیلی حتی در شهرهای کوچک، اقدام به جذب دانشجو می شود و متأسفانه در خیلی از موارد، آن طور که باید و شاید پذیرش دانشجو متناسب با نیازها و اولویت های کشور نیست و لذا بسیاری از این دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل نمی توانند شغل مناسب با تحصیلات خود را پیدا کنند.

وی افزود: مشکل بعدی این است که خیلی از فارغ التحصیلان، هدفشان پذیرش در نهادها و ارگان های دولتی است و حال آن که ما باید تلاش کنیم که به تدریج این نگاه و رویکرد تغییر پیدا کند و کار کسی ارزشمند باشد که خودش کارآفرین باشد نه این که نگاهش به جذب در بدنه دولت باشد.

وی گفت: به هر حال نمی توان منکر شد که جمع قابل توجهی از نسل جوان پس از تحصیلات متوسطه با سختی های فراوان و عبور از کنکور و سایر سختی ها و مشکلات دوران تحصیل در دانشگاه، توقع دارند که پس از فارغ التحصیلی دارای شغل مناسب آن هم با حقوق بالا باشند و حال آن که واقعیت های اقتصادی و اجتماعی کشور، چیز دیگری می گوید.

آماری که حقیقتاً نگران کننده است

دکتر مهدی اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) با اشاره به این که رشد سالانه ۵ درصدی جمعیت فارغ التحصیلان بیکار کشور، حقیقتا نگران کننده است، ابراز داشت: ما به لطف الهی در مسیر رشد و توسعه کشور، ظرفیت بسیار خوبی چون نخبگان جوان و مستعد را داریم اما باید بتوانیم از این توان و قابلیت، حداکثر استفاده را در مسیر اهداف نظام و انقلاب بکنیم و لازمه این کار هم این است که کسب و کارهای بخش خصوصی و تعاونی و به خصوص شرکت های دانش بنیان را توسعه دهیم تا همه متکی به دولت نباشند.

وی همچنین بر لزوم تقویت زیرساخت های تولید و اشتغال در کشور به منظور کاهش آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی تأکید کرد و گفت: حقیقتاً اگر در پیِ رهایی اقتصاد کشور از شرایط فعلی و به ویژه عبور از معضل بیکاری نسل جوان هستیم، چاره ای نداریم جز تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی و این که در این راستا از ظرفیت بالای نسل جوان دانش آموخته و مستعد و کاربلد استفاده کنیم.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر لازم است که ارتباط صنعت و دانشگاه را قوی کرده و موانع موجود در این خصوص را رفع کنیم چرا که با تقویت ارتباط علم و صنعت می توانیم گام های استواری در جهت رشد و پیشرفت کشورمان برداریم.

تحقق اقتصاد مقاومتی؛ نسخه علاج معضل بیکاری

وی گفت: اقتصاد مقاومتی اگر محقق گردد، در سایه آن کشور با استفاده صحیح از همه ظرفیت های انسانی و طبیعی به بالاترین نرخ رشد دست یافته و در این مسیر کمترین آسیب را از اقتصاد جهانی می بیند؛ البته این مساله به صرف شعار و حرف محقق نمی شود بلکه نیازمند این است که مسئولان و مدیران در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری، مرد عمل باشند.

اسلامی همچنین در خاتمه افزود: البته بی شک تحقق اهداف مدنظر در اقتصاد مقاومتی چه در بین مردم و چه مسئولان مستلزم جدیت، پیگیری، مجاهدت و نیز فرهنگ سازی است و این که در برابر مشکلات و سختی ها، خسته و نااُمید نشده و در رفع مشکلات، ضمن داشتن عزم و اراده و پشتکار عالی به فضل الهی همواره امیدوار باشیم و بدانیم که اگر تلاش و استقامت داشته باشیم، خدای متعال نیز ما را یاری خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha