دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ مدرس و پژوهشگر سواد رسانه تصریح کرد: اُمیدآفرینی در جامعه، رسالت مهم جبهه فرهنگی و رسانه های انقلابی در گام دوم است.

دکتر معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن دهه مبارک فجر با اشاره به این که در گام دوم انقلاب، امیدآفرینی و تلاش برای بکارگیری استعدادها و شکوفایی شاخص های توانستن در جامعه، دارای اهمیت بسیاری است، اظهار داشت: مسأله‌ی «اُمید» به علت حجم گسترده تبلیغات سوء و مأیوس‌کننده ی رسانه­ های معارض جمهوری اسلامی و سیاه‌نمایی ­های گسترده نسبت به مسائل داخلی بسیار مورد اهمیت قرار گرفته، چه آن که اساساً شاخصه اصلی بیانیه گام دوم انقلاب نیز امیدآفرینی است.

وی افزود: در شرایطی که به موازات جنگ اقتصادی، راهبرد دشمن و پروپاگاندای رسانه‌ای جبهه ی معاند، القای یأس و ناامیدی در میان مردم و حتی مسؤولان است، وظیفه دلسوزان و فعالان جبهه انقلاب اسلامی، ایجاد امید نسب به آینده و امیدوارکردن مردم است.

اهمیت اُمیدآفرینی در کلام سکاندار انقلاب

وی تصریح کرد: در نگاه رهبر معظم انقلاب «امید، بزرگترین قوّه محرّکه انسان است و امید به پیروزی، امید به پیشرفت و امید به موفقیّت، هر انسانی را به حرکت وادار می کند» و در نقطه‌ی مقابل، «امروز دشمنان ما که از برخورد چهره‌به‌چهره با این ملت مأیوس‌اند و از طرق گوناگون می خواهند روی این ملت اثر بگذارند؛ سعی می کنند افق را تیره و تار نشان دهند» و «جوان را ناامید کنند»؛ توطئه‌ای که میدان اصلی ظهورش «جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی» است.

این تحلیلگر مسایل رسانه ای همچنین تاکید کرد: همچنان که رسانه در تغییر ادراک و رفتار جامعه هدف و ایجاد یاس و ناامیدی، نقش اول را ایفا می‌کند، محرک اصلی اثرگذاری بر حوزه‌های شناختی و نگرشی در امیدآفرینی، رشد و پیشبرد آن نیز رسانه است.

اهمیت توجه به عناصر و مؤلفه های ایجاد و تقویت امید

وی با بیان این که آن چه باید در موضوع امیدآفرینی مورد توجه قرار بگیرد، عناصر سازنده امید، یعنی منابع (عاملیت)، مولفه‌های موثر بر ایجاد و ارتقاء امیدواری اجتماعی، مسیرها و نحوه بسط و گسترش نگاه امیدوارانه در جامعه است، خاطرنشان کرد: در حقیقت باید ببینیم چه عواملی در جامعه امیدآفرین هستند و چه مسیری را باید طی کرد تا با استفاده از ابزار نوین ارتباطی، برای ترویج و تزریق امید به جامعه اقدام کنیم.

نصیری، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و حمایت اجتماعی که مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی را تشکیل می‌دهند را از متغیرهای مؤثر بر امیدواری اجتماعی دانست و افزود: در این میان، رسانه‌ها با تقویت این مؤلفه‌ها می‌توانند نقش مؤثری بر ارتقاء سطح امیدواری اجتماعی در جامعه ایفا کنند. از سوی دیگر بیان واقعیت‌ها، تبیین ظرفیت‌ها و دستاوردها و پیشرفت‌های کشور برای نسل جوان و مردم ضروری و از عوامل امیدآفرینی در جامعه به شمار می رود.

وی ادامه داد: به جهت حضور پررنگ شبکه‌های اجتماعی و وابستگی رسانه‌ای در زندگی امروز، آنچه از رسانه‌ها درباره وضعیت جامعه بازتاب می‌یابد، مخاطب نیز جامعه را همان طور تلقی خواهد کرد و بدین سبب ارتباط معناداری میان رسانه و امید و امیدآفرینی برقرار می‌شود.

از ظرفیت ها غافل نشویم

این مدرس سواد رسانه ای افزود: با در نظر گرفتن نظریه «حباب فیلتر» این یک واقعیت است که بخشی از مردم ما فقط مخاطب رسانه‌های معاند فارسی‌زبان قرار گرفته‌اند و طبیعی است که سهمی از اخبار و اطلاعات امیدآفرین، موفقیت‌ها و دستاوردهای کشورمان را ندارند و همواره به سبب بهره‌گیری این رسانه‌ها از تکنیک‌های مختلف عملیات روانی در معرض القاء ناامیدی و سیاه‌نمایی قرار دارند و نظام سیاسی و حاکمیت را از دریچه دوربین آنها می‌بینند اما واقعیت این است که به سبب دستاوردهای شگرف و استعدادهای بالقوه و بالفعلی که وجود دارد، ظرفیت‌های سرشاری برای امید و امیدآفرینی در جامعه وجود دارد.

وی همچنین یادآور شد: رسانه‌های جمعی نیز برای انعکاس این موفقیت‌ها و عمل به رسالت امیدآفرینی در میان مردم، با انبوهی از اطلاعات مواجه هستند. اما برای نحوه بیان آن ها شاید به چگونگی انعکاس این موضوعات توجه بیشتری داشته باشیم و علاوه بر خبر، از قالب‌های مختلفی همچون فیلم، سریال و انیمیشن با گرایش سنی مختلف بهره ببریم.

قوی شدن در عرصه رسانه؛ لازمه مقابله با یأس پراکنی دشمن

وی با بیان اینکه در برابر هجمه ی جبهه معارض و القاء ناامیدی آنها، رسانه‌های داخلی علاوه بر ایجاد امید در جامعه، نیازمند بازتعریفی در اثرگذاری رسانه‌ای و ارائه نقش موثر در یأس‌افکنی در جبهه دشمن هستند، گفت: یکی از عوامل یأس‌افکنی در دشمنان، «قوی شدن» و پیشرفت‌های عینی و ملموس و کارآمدسازی نظام جمهوری اسلامی در همه‌ی ‌ابعاد است و در به منصه ظهور رسیدن این مهم و عاملیت آن، علاوه بر دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی و عموم مردم، رسانه نیز در خط مقدم قرار دارد.

این مدرس سواد رسانه ای یادآور شد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب «عناد دشمنان تا زمانی ادامه خواهد داشت که از ما مأیوس‌ شوند» و قوی شدن امری است که دشمن را از ایجاد ناامیدی در مردم مایوس خواهد کرد.

برخی از مهم ترین مؤلفه های امیدآفرینی در جامعه

وی همچنین گفت: وحدت میان مردم، مردم و مسئولان، همراهی مردم با مسئولان، مطالبه‌گری درست از مسئولان از سوی مردم، استقامت در برابر تهدیدها و تحریم‌ها، انجام صحیح وظایف و مسئولیت‌ها، پاسخگویی صریح و شفاف در برابر ضعف‌ها، موضع‌گیری‌های صحیح و به‌موقع در رخدادها و پرهیز از ابراز ضعف یا ناامیدی از مولفه‌های ایجاد امید در جامعه و مردم و همچنین مقابله با رویکرد یاس افکنی دشمنان است که رسانه‌ها نقش اساسی را در به ثمر نشستن تک تک آنها دارند.

وی در خاتمه تاکید کرد: هم مردم، هم رسانه‌ها و مهم تر از آنها مسئولان و کارگزاران نظام در هر سه بُعد یأس‌آفرینی، نقش‌آفرینی و امیدآفرینی اثرگذار هستند و این عناصر وقتی جامعه را امیدوارانه به سوی چشم‌انداز روشن پیش ببرند و فضای مایوس کننده جامعه را اصلاح و روح امید را در زنده نگه دارند، آن جامعه دارای عزت نفس ملی و برای ادامه مسیر سرشار از خلاقیت خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha