دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شاه

حوزه/ "پدرخوانده" سریالی است که وقایع و رخدادهای دهه ۵۰ و اتفاقات منجر به وقوع انقلاب اسلامی را از نگاه "شاپور ریپورتر" با بازی خوب "احمد نجفی" روایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بی شک یکی از نشانه هایی که هر ساله به خصوص در ایام الله دهه مبارک فجر و البته گاه در طول سال، یادآور روزهای خاطره انگیز انقلاب اسلامی و ماجراهای پیش و پس از پیروزی الهی ملت ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ است، سریال هایی است که با موضوع انقلاب اسلامی ساخته شده و یا در آن ها به نحوی مشخص به مساله انقلاب پرداخته می شود.

در این روزهای خاطره انگیز، مناسب دیدیم نگاهی گذرا و اجمالی داشته باشیم به مهم ترین و به یادماندنی ترین این سریال ها که البته برخی از آن ها بارها بازپخش شده اند و انصافاً همچنان تماشایی و جذاب هستند.

"پدرخوانده" سریالی است به کارگردانی" محمد رضا ورزی" که رخدادهای دهه ۵۰ و اتفاقات منجر به وقوع انقلاب اسلامی ایران را از نگاه "شاپور ریپورتر" با بازی خوب "احمد نجفی" روایت می‌کند.

در این سریال که بهمن ماه سال ۸۵ در ده قسمت از شبکه اول سیما به روی آنتن رفت، علاوه بر احمد نجفی، بازیگران دیگری همچون سعید امیر سلیمانی، خسرو فرخزادی، اتابک نادری، سعید امیرسلیمانی، امیر مهدی کیا، حبیب ثامنیه، حسن رضیانی، سپند امیرسلیمانی، سیامک اطلسی، عبدالرضا زهره کرمانی، فریده دریامج، لیلا بلوکات، محسن صادقی نسب، محمد ابهری، مریم کاویانی و میرطاهر مظلومی به ایفای نقش پرداخته اند.

در این محصول تلویزیونی، برخی وقایع دوران سلطنت محمدرضا پهلوی از زمان ازدواج شاه با ثریا که شاپور ریپورتر در سفارت آمریکا مشغول به کار بوده و برای تعلیم زبان انگلیسی به ثریا به قصر شاه می‌رفته تا پیروزی انقلاب اسلامی روایت می شود که با وجود برخی ضعف های غیر قابل انکار، جذابیت های خاصی برای مخاطب در سال های میانی دهه هشتاد داشته است.

البته در این سریال، کارگردان عمدتاً بر وقایع و رخدادهای تاریخی تمرکز داشته و در این بین، چنانچه قصه یا روایتی نیز در سریال می‌گنجاند، به بهانه ایجاد محملی است برای تورق کتاب تاریخ و بازنمایی اتفاقات و ماجراها، خصوصاً این که از مدت ها پیش این اثر برای پخش در دهه فجر انتخاب شده بود.

همان طور که اشاره شد، سریال "پدرخوانده" گرچه ضعف هایی نیز وجود داشت اما بعدها محمد رضا ورزی در سریال "معمای شاه"، عملکرد بهتری داشت، هر چند هر سریال یا فیلمی که تاکنون از او تولید داشته و در قاب تلویزیون برای میلیون ها ایرانی پخش شده، همواره محل بحث جدی موافقان و مخالفان بوده است، با این حال نمی توان منکر شد که ورزی، تخصص و مهارت ویژه ای در روایت تاریخ معاصر پیدا کرده و پرداختن به این مسایل جهت روشنگری در جامعه و آشنا نمودن نسل جدید با تحولات دست کم یک صد سال گذشته این مرز و بوم از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha