دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از بخش بانوان در سایت خبرگزاری حوزه

حوزه/ بخش بانوان سایت خبرگزاری حوزه با حضور معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران و معاون پژوهشی جامعة الزهرا(س) و مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه امروز در قم رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بخش بانوان سایت خبرگزاری حوزه با حضور معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران و معاون پژوهشی جامعة الزهرا(س) و مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه امروز در قم رونمایی شد.

در این مراسم که با حضور جمعی از فعالین عرصه فرهنگ و فضای مجازی و مسئولان نهادی‌های حوزوی بانوان برگزار شد، ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه الزهرا(س)، معصومه ظهیری معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران، حجت‌الاسلام محمدرضا برته مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه و حسن صدرایی عارف سردبیر خبرگزاری حوزه به ایراد سخن پرداختند.

در این مراسم همچنین پیام تصویری بانوان فعال در عرصه رسانه در جهان اسلام ازجمله سرکار خانم مرضیه هاشمی، دختر دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان،عضو پارلمان ایالتی پاکستان و  مدیر جامعه‌الزهراء هندوستان به مناسبت رونمایی صفحه بانوان خبرگزاری حوزه منتشر شد.

پخش کلیپ فعالیت‌های یک‌ساله صفحه بانوان خبرگزاری حوزه از جمله برگزاری نشست‌های اختصاصی بانوان و بازنمایی فعالیت‌های بانوان جهادگر در دوره کرونا از دیگر بخش‌های این آیین بود.

ببینید:

گزارش تصویری مراسم


فیلم | آئین راه‌اندازی صفحه بانوان خبرگزاری حوزه چگونه برگزار شد؟

اختصاص بخش ویژه به بانوان در خبرگزاری حوزه راهی برای نمایش پیشرفت‌های بانوان است

ریحانه حقانی با گرامیداشت یاد و نام شهدا و یوم‌الله ۲۲ بهمن به جایگاه بانوان در انقلاب اسلامی پرداخت و اظهارداشت: چیزی که باید موردتوجه بیشتر قرار بگیرد، شناخت این جایگاه است که به  این شناخت می‌توان با رویکردهای متفاوتی نگاه کرد.

معاون پژوهشی جامعة الزهرا(س) بابیان اینکه از یک‌سو می‌توان به نگاه رهبر کبیر انقلاب به این جایگاه پرداخت، تأکید کرد: رهبر انقلاب در رابطه با این موضوع یک بیان کلیدی دارند که در عرصه‌هایی به زنان ظلم شده است و نگاه ایشان به بانوان یک نگاه متعالی و بینش بزرگوارانه‌ای مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه عرصه‌ای که در اسلام برای زنان محقق می‌شود دقیقا از زبان امام معرفی می‌شود، تصریح کرد: عرصه‌های شناختی که نسبت به زنان اتفاق می‌افتد دقیقا در انقلاب پیاده شده است و رشد و تعالی که امروز زنان در انقلاب اسلامی دارند پیش از آن اتفاق نیفتاده بود.

حقانی یکی از کلیدواژه‌های شناخت جایگاه بانوان  را منویات امامین انقلاب دانست و تأکید کرد: در طول زمان حیات امام و در آموزه‌های مقام معظم رهبری در هرسال چندین گذرواژه نسبت به جایگاه بانوان مطرح شد که برای دریافت میزان رشدی که اتفاق افتاده است این کلیدواژه‌ها می‌تواند محور قرار بگیرد.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) با اشاره به اهمیت رصد و پایش جایگاه پیشرفت زنان بعد از انقلاب، تأکید کرد: باید بر اساس سنجه‌های امامین انقلاب پایش شود که چقدر به جایگاه مطلوب رسیده‌ایم.

وی با اشاره به پژوهشی در رابطه با میزان رشد جایگاه بانوان بعد از انقلاب تأکید کرد: در پژوهش‌هایی که در رابطه با رشد جایگاه بانوان انجام‌شده درصد رشد بانوان در جایگاه‌هایی که مبتنی بر آموزه‌های دینی است، بسیار ارزشمند ارزیابی‌شده است.

حقانی با اشاره به اهمیت تعریف دقیق سنجه‌های پیشرفت زنان تأکید کرد: مثلاً اگر می‌گوییم که زن باید در جایگاه برابر باشد باید عنوان برابری را مشخص کنیم که مبتنی بر چه آموزه‌هایی است.

معاون پژوهشی جامعة الزهرا(س) افزود: تا پیش از انقلاب جایگاه زن مبتنی بر نگاه جنسیتی و هویت ظاهری بانو بوده است؛ اما در انقلاب جایگاه بانو بر اساس عفت و حیا و الگوی حجاب و بر اساس شان و جایگاه انسانی انسان معنا پیدا می‌کند.

وی همایش کتاب سال بانوان را یکی از این جلوه‌های نمایش پیشرفت بانوان در عرصه تألیف و علم دانست و تأکید کرد:مراجع تقلید بزرگوار آیت‌الله العظمی نوری همدانی و آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی  پیشرفت بانوان مؤلف  را تحسین نموده و از وجود چنین بانوان دانشمندی ابراز خوشحالی کردند.

حقانی با تأکید بر اهمیت تولیدات علمی بانوان افزود: جایگاه علمی بانوان فرهیخته لازم است حتماً تبیین و به جامعه معرفی شود، بانوان فرهیخته حوزوی و دانشگاهی علاوه بر اینکه درشان خانوادگی خودشان مؤثر هستند در جامعه اسلامی هم مؤثر هستند و باید این زنان و تولیدات علمی آن‌ها به جامعه معرفی و الگوسازی شود.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) با تأکید بر اهمیت تلاش زنانی که در عین عفت و حیا و آزادگی و توجه به کیان خانواده به این رشدها رسیده‌اند تصریح کرد: محور اول ما آموزه‌های اسلامی و منویات امامین انقلاب است که بر اساس جایگاه بانوان تراز اسلامی تعریف‌شده است.

وی با تأکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی پیشرفت‌های موجود تصریح کرد: انقلاب اسلامی و به برکت خون شهدا نظام اسلامی برای رشد و ترقی جایگاه بانوان اقدامات بسیار مهمی را انجام داده است و امر مهم‌تر این است که این موارد معرفی و اطلاع‌رسانی شود.

حقانی بابیان اینکه امروز فضای مجازی و عرصه اطلاع‌رسانی حرف اول را می‌زند تصریح کرد: مؤلفان بانوی بسیاری زیادی وجود دارد که تأثیرگذار هستند و کتاب‌های وزین نوشته‌اند.

معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه ۲۲ هزار طلبه مشغول تحصیل در جامعة الزهرا(س) حضور دارند افزود:  هیچ زمانی قبل از انقلاب این ظرفیت وجود نداشته است، امروز بانوانی هستند که دانش‌آموخته حوزوی هستند و در کشورهای دیگر مفید و مؤثر بوده‌اند و اختصاص بخش ویژه به خبرگزاری حوزه اقدام سنجیده و ارزشمندی است که می‌تواند نمایشگر این پیشرفت‌ها باشد.

وی ادامه داد: یک ضلع جایگاه نظام اسلامی  است که این موقعیت را به بانوان داده است و از سوی دیگر تلاش بانوان است که مؤثر بوده و به این جایگاه رسیده‌اند و از سوی دیگر باید اطلاع‌رسانی این مثلث را کامل کند.

 پرداختن به سهم زنان متعهد انقلاب بر خبرگزاری حوزه فرض است

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا برته نیز در این مراسم با بیان اینکه پرداختن به مسئله زنان بعد از انقلاب اسلامی وزن جدیدی پیدا کرده است اظهار داشت: مرور مختصری بر تاریخ تحولات اجتماعی که بر زن از گذشته تا به امروز روا داشته شده است نشان می دهد که زن مانند برخی دیگر  از گروه های زیردست دانسته شده تاریخی، مورد تبعیض بوده است.

مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه  افزود: همچنان که رنگین پوست ها و شرقی ها به واسطه غربی ها مورد تبعیض قرار گرفته اند، زنان هم گروهی بوده اند که طعم تلخ تبعیض را در طول تاریخ چشیده اند البته این در همه جوامع یکسان نبوده و در بعضی جوامع عمیق تر و لایه مند تر بوده است و در برخی جوامع به گونه دیگری رقم خورده است.

وی ادامه داد: به ویژه وقتی به حوالی قرن ششم میلادی که می رسیم و تا حدود قرن شانزدهم، اسلام همیشه متهم به جانب داری از زن و زن سالاری بوده است و اتفاقا شواهد تاریخی مختلفی هم داریم که نشان می دهد متفکرین غرب و مستشرقان از همان گذشته، اسلام را از این منظر مورد ارزیابی قرار داده اند.

نگاه پدیدارشناسانه به مقوله زن

حجت الاسلام والمسلمین برته با بیان اینکه اگر یک نگاه پدیدارشناسانه به مقوله زن داشته باشیم به این سه جریان می رسیم، خاطرنشان کرد: یک جریان جریانی است که نفی هویت زنانگی و انکار زن را به عنوان یک عنصر فعال تاثیرگذار اجتماعی رد گیری می کند و به دنبال این است که با شکستن همه مرزها و انکار همه تفاوت ها از زن یک مرد بسازد و او را به یک بزن بهادر اسلحه به کمر بسته با ساختاری عضلانی تبدیل کند که  هدف نهایی زیست او مرد شدن است.

مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه با اشاره به اینکه ساختار فمینیستم خواسته یا ناخواسته در این مسیر قدم بر میدارد، تصریح کرد: رویکرد سرکوب و انزوا رویکرد دیگری در مواجه با زن است که می کوشد زن را به عنوان یک عنصر نادیده و یک حقیقت منفی در ساختار اجتماعی معرفی کند و  زن خوب از نظر این رویکرد زن مرده است.

وی به رویکرد سوم نیز اشاره کرد و گفت: این رویکرد با نگاهی عقلانی و اصلاحی و پذیرش هویت زنانگی و مردانگی زن را به عنوان یک ایدئولوگ و جامعه ساز و جامعه پرداز می داند و برای او سهمی قائل است و بر این باور است که زن در عین زن بودن باید تاثیرگذاری اجتماعی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین برته تصریح کرد: زن و مرد بر اساس این جریان دو ستاره و سیاره ای هستند که در مدار خودشان در گردشند و هرگز قرار نیست یکی دور دیگری بچرخد، اما در عین حال نسبت به یکدیگر قوام و پیوستگی نیز دارند، در ادبیات اسلامی از کلید واژه حقوق انسان استفاده می کنیم و عمیقا انسان را شامل هر دو گروه می دانیم.

وی ادامه داد: هرگز نمی خواهیم تفاوت را انکار بکنیم و بر یک تساوی غیرعاقلانه تاکید بکنیم و هرگز نمیخواهیم تبعیض ناروا نهادینه باشد، اگر مسئله زن را از منظر انسان شناسی تحلیل بکنیم احتمالا به این جمع بندی می رسیم که در اسلام برای هویت انسان دو ساحت قائلیم ساخت مادی و ساحت روحانی که اتفاقا اصالت و اولویت از آن ساحت روحانی او است.

حجت الاسلام والمسلمین برته با اشاره به اینکه در روح و نفس اثری از زنانگی و مردانگی نیست، عنوان کرد: جنسیت مقوله ای روحانی نیست و مقوله ای جسمی، بدنی و مادی است، و این در حالی است که وقتی به ارزش داوری انسانی می رسیم با مقوله های روحانی مواجهیم، همانطور که ازدیاد یا کاهش وزن را عامل برتری و نقصان در مقایسه دو انسان نمی دانیم زن و مرد بودن هم عامل برتری هیچ  انسانی نیست.

مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه افزود: کاملا می توانیم در این زمینه  از ادبیات قرآنی دفاع کنیم که در آن زن و مرد هر دو به یک میزان مخاطب خدای متعال و مسئول و مختار و در مسیر تکامل و رشد دانسته شده اند.

وی با ارائه مقایسه ای از ادیان دیگر و اسلام در مواجه با مقوله زن، تصریح کرد: زن نخستین یا حوا در برخی از ادیان قرین شیطان است و فریب دهنده مرد، در حالی که در ادبیات قرآن کریم تصریح می شود که مواجهه شیطان با هر دو بوده است و اتفاقا ضمیر مثنی استفاده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین برته ادامه داد: اگر چنین ادبیاتی را می پذیریم باید پاسخگو باشیم که در قبال این وزن گذاری و ارج گذاری جایگاه زن به میدان آمده ایم و به همین میزان رفتار کرده ایم یا خیر. وضعیت موجود اگرچه رو به تعالی و پیشرفت است ولی قطعا کافی و مطلوب نیست، البته هرگز قرار نیست تنها مردان در ارتقای جایگاه زنان بکوشند و بایدباورمندی در خود جامعه زنان ایجاد بشود و این تعاملی دو طرفی است.

مسئول رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه افزود: رسانه حوزه بر خودش این فرض را پذیرفته و بر همین منوال هم به حرکت در آمده است و تلاش می کند تا سهم واقعی در بازنمایی هویت، جایگاه و دستاورد زن متعهد انقلابی و جریان ساز و جامعه پرداز قائل باشد.

غفلت از پردازش به امور زنان خسران است

معصومه ظهیری نیزدر این آیین رونمایی  با گرامیداشت ایام الله دهه فجر اظهار داشت: اینگونه نبود که حوزه و خبرگزاری حوزه به بحث بانوان تا به امروز بی توجه بوده باشد، با توجه به بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموخته حوزه و به همین مقدار در حال تحصیل و نقش آفرینی ها ویژه زنان نپرداختن به آن خسران است و این مسئله قبلا هم مورد توجه قرار گرفته است.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران با تاکید بر توجه امام خمینی(ره) به زنان افزود:امام به طور اختصاصی در سخنرانی های خود از بانوان چهارمردان اسم بردند و گفتند در انقلاب اسلامی و زمینه سازی برای قیام پیشگام بودند.

وی افزود: خلف صالح امام، مقام معظم رهبری نیز در سفرشان به قم از بانوان چهارمردان و آذر یاد کردند و به نقش موثر زنان پرداختند.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه های علمیه خواهران، با تاکید بر اهمیت زنان در تاثیرگذاری و پرورش نسل مفید و موثر، خاطرنشان کرد: در عصر غیبت به سر می بریم و هر کسی در زمینه توان و وسع خودش باید برای ظهور زمینه سازی بکند و ایجاد دولتی که بتواند مسئله انتظار را به پایان دوران غیبت و تمدن بزرگ اسلامی اتصال بدهد هدف اصلی نظام اسلامی است.

ظهیری با اشاره به اینکه هرکسی که آخرالزمانی است باید مقدمات ظهور را فراهم کند، تصریح کرد: این آخرالزمان از زمان غیب کبری شروع شده است و تا زمان حکومت حجت بن الحسن ادامه دارد و زمینه سازی برای ظهور اختصاص به جنس و جغرافیا و طبقه خاصی ندارد.

وی با تاکید بر پیشگاهی در این زمینه سازی افزود: یکی از این قدم ها در رسالت خبرنگاری است، خبرنگاری تنها وقایع نگاری و ارسال خبرها نیست، خبرنگار کسی است که برای جامعه فرهنگ سازی و ایجاد حساسیت میکند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران با تاکید بر وفاق به عنوان یکی از رسالت های خبرنگاری عنوان کرد: کار دوم اطلاع رسانی  شفاف سازی نسبت به آمار هاست، در جهانی که بسیاری از بنیان های خبری بر اساس غیرواقعیت است و پروپاگاندای تبلیغات غرب بر اساس زیبانگاری و زیبا جلوه کردن یا مخدوش کردن حقیقت است رسالت اطلاع رسانی شفاف بسیار اهمیت دارد.

وی به وارونه نگاری برخی مسائل توسط رسانه های غربی اشاره کرد و گفت: تربیت خبرنگار حاضر در صحنه بسیار اهمیت دارد، بسیاری از کشورهای توسعه یافته از بحران ها به عنوان فرصت استفاده میکنند و کاری که بسیار مهم است این است که خبرنگار بتواند در این عرصه حضور پیدا کند.

ظهیری با تاکید بر اهمیت حضور بانوان خبرنگار در عمق خانه ها افزود: بسیاری از زنان در پستوی خانه های خودشان رسالت های بزرگی را ایفا میکنند، برای مثال از یک جانباز بدون هیچ چشمداشتی مراقبت میکنند و این نیاز به حضور یک خبرنگار بانو در عمق خانه ها دارد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه شکار لحظه و صید واقعه از فعالیت خبرنگاری است که باید در همه عرصه‌ها و صحنه‌ها حضور داشته باشید، گفت: پیام‌رسانی، حساسیت‌زایی، فرهنگ‌سازی و ایجاد تشکل از مواردی است که باید به آن توجه داشت.

 وی خاطرنشان کرد: بانوان مهیج و حاضر در صحنه و محرک در واقعه کربلا نقش داشتند بنابراین باید تهدیدات مجازی به فرصت تبدیل شود و در انحصار اقتداری یاران انقلاب قرار گیرد.

ظهیری با بیان اینکه حضرت زینب(س) در واقعه کربلا خبرنگاری کردند، گفت: پیام رسانی صادقانه حضرت سبب شد که واقعه کربلا به همت بانوان استمرار داشته باشد. اگر ایشان نبودند دست تحریف و خفقان دشمن واقعه کربلا را به سمت دیگری هدایت می‌کرد.

وی با بیان اینکه بانوان نخ تسبیح و پیوست مهره‌های مردان هستند و نسل صالح پرور محسوب می‌شوند، گفت: کسانی را پرورش می دهیم که حماسه‌آفرین هستند. به این دلیل دشمن نشانه گیری کرده و نوک تیز پیکان خود را به قلب خانواده و بانوان نشانه گرفته است.

تلاش خبرگزاری حوزه برای کادرسازی رسانه‌ای طلاب در سراسر کشور

حسن صدرایی عارف نیز در آیین رونمایی از صفحه بانوان خبرگزاری حوزه با تاکید بر اهمیت نقش‌آفرینی بانوان در اداره و تولید محتوای این صفحه اظهار داشت: رسانه حوزه یک رسانه فرانهادی، فرازبانی، فراملیتی و فراجنسیتی است.

سردبیر خبرگزاری حوزه با بیان اینکه بانوان متدین و فرهیخته در خارج و داخل کشور دارای یک مظلومیت رسانه‌ای هستند، افزود: باید سعی کنیم از  این مظلومیت بکاهیم و خوشوقتیم که حوزه نیوز در حد توان خودش تلاش خواهد کرد تا  پوشش رسانه‌ای بیشتری به بانوان فرهیخته کشور و جهان اسلام داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت خبرگزاری حوزه در ۵ زبان گفت: در ۳ سال اخیر شاهد رشد ۶۳ درصدی تعداد  اخبار، رشد ۵۴ درصدی صفحات استانی و رشد ۴ برابری مخاطبان سایت حوزه‌نیوز بوده‌ایم و این اتفاق در حالی رخ داده است که به دلیل تغییر رژیم مصرف رسانه‌ای مردم و هجرت از سایت به شبکه‌های اجتماعی، مخاطب بسیاری از سایتهای خبری کاهش پیدا کرده است.

صدرایی عارف با بیان اینکه  همزمان رشد ۱۲ برابری در شبکه‌های اجتماعی را در سه سال گذشته تجربه کرده‌ایم افزود: بر اساس گزارش سایت‌های بین‌المللی رتبه‌بندی همچون الکسا، رتبه حوزه‌نیوز در عرصه ملی و بین‌المللی نسبت به سه سال قبل نصف شده است.
 
صدرایی عارف به  فعالیت صفحه یادداشت‌ در خبرگزاری حوزه اشاره کرد و  گفت: این صفحه  میزبان یادداشت‌های نوقلمان، طلاب جوان و نیز نویسندگان حوزوی است.

وی با بیان اینکه ۱۲ پویش نقد و مطالبه‌گری در خبرگزاری حوزه انجام شده است، گفت: بازنشر اخبار حوزه و روحانیت در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی از طریق ارتباط زنده با صدا و سیما و نیز همیاری و همراهی با رسانه‌ها برای پوشش اخبار حوزوی از اتفاقاتی بوده که در خبرگزاری حوزه دنبال شده است.

صدرایی عارف با بیان اینکه بازنشر مطالب خبرگزاری حوزه در سایر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها بدون ذکر منبع آزاد است تاکید کرد: گاهی سایت‌هایی با زبان غیرفارسی ایجاد می‌شود اما جامعه مخاطب آن به خارج از مرزها نمی رود، اما در سایت اردوی خبرگزاری حوزه بیشترین «آی‌پی» هایی که این سایت را مشاهده می‌کنند مربوط به هند و پاکستان است و در سایت عربی مربوط به عراق، عربستان، بحرین و لبنان و در سایت فرانسوی مربوط به فرانسه، ساحل عاج، مراکش، بنین و الجزایر است و این نشان می دهد که بخش بین‌الملل خبرگزاری توانسته با مخاطب اصلی ارتباط برقرار کند و البته باید برای افزایش کمی مخاطبان و توسعه جغرافیایی‌اش تلاش نماییم.

وی با بیان اینکه علیرغم تمام این پیشرفت‌ها با نقطه مطلوب، فاصله عمیق و جدی داریم، افزود: به زودی صفحه ادب و هنر راه اندازی می شود  تا عرصه‌های نوین رسانه‌ای برای طلبه‌هایی که در حوزه ادبیات تلاش ویژه ای کرده‌اند یا ورود در حوزه هنر اسلامی داشته‌اند ایجاد شود.

صدرایی عارف از راه اندازی زبان هندی سایت حوزه‌نیوز در آینده‌ای نه چندان دور نیز خبر داد و افزود: همزمان گام‌هایی برای ارتقاء سواد رسانه‌ای و نیز کادرسازی رسانه‌ای طلاب در سراسر کشور برداشته‌ایم که این کار را با قوت بیشتر ادامه خواهیم داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شیما DE ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    2 1
    خوبه
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 1
    چه عجب
  • فاطمه سادات IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 1
    خب ادرس صفحه رو هم بگذارید
  • جعفری IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 1
    هم کلیپ منتخب رو که گذاشته بودید دیدم هم متن منتشره رو مطالعه کردم. مطالب خانم حقانی، یک سر و گردن بالاتر و قابل استفاده بود. جسارتا یه سوال ایشان با شهید حقانی نسبتی دارند؟
  • مریم فعالی IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    4 1
    این ابتکار رو تبریک عرض میکنم
  • م.س CA ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    3 2
    زودتر از اینها باید راه میفتاد