دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
نصاری

حوزه/ کارگاه آشنایی با کاربرد فن‌آوری اطلاعات در تحقیق و پژوهش(Search engine hacking)  به صورت مجازی در سامانه سیما به میزبانی مدرسه علمیه الزهرا(س) فریدن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، محمد نصاری، مدیر پایگاه پویش حوزه های علمیه خواهران در کارگاه آشنایی با کاربرد فن‌آوری اطلاعات در تحقیق و پژوهش، گفت: تحقیق به دو نوع انجام می شود: دستی و ماشینی، عمیق بودن در تحلیل و نتیجه‌گیری، ریزبینی و توجه به نکات و جزییات، معتبر بودن محتوای مورد تحقیق از جمله مزایای تحقیق به صورت دستی است و محدود بودن منابع و عدم دسترسی به منابع بیشتر، کم بودن تعداد تحقیقات و خروجی‌های علمی از معایب آن است.

وی ادامه داد: تحقیقات ماشینی نیز در کنار انبوه بودن منابع، داشتن خروجی‌های بیشتر، تعدد موضوعات(وسعت استنتاج) دارای معایبی مانند سطحی بودن و عدم توجه به نکات و ریزبینی‌های علمی را به همراه دارد.

نصاری گفت: پژوهش مطلوب بایدجامع، عمیق، معتبر، مدون و تربیت محور باشد، برای نوشتن چنین تحقیقاتی نیاز به ابزارهای فناورانه است که در دو نوع نرم افزارهای محتوایی و نرم افزارهای ابزاری تقسیم می شود.

وی در توضیح نرم افزارهای محتوایی و ابزاری، گفت: در نرم افزارهای محتوایی اگر هدف از تولید نرم‌افزار، ارائه محتوای مورد نیاز محققان باشد و این محتوا با امکانات فناورانه همراه شود، یک «نرم‌افزار محتوایی»است. مانند نرم افزار جامع مهدویت و اگر هدف از تولید نرم‌افزار ارائه ابزار مورد نیاز پژوهشگر در تحقیق بدون داشتن محتوا باشد، یک «نرم‌افزار ابزاری» است، مانند نرم افزارهای ابری، نرم‌افزارهای ابزاری اپلیکیشن، نرم‌افزارهای ابزاری دسکتاپی.

نصاری در ادامه به توضیح و کاربرد هر کدام از نرم افزارها از نوع محتوایی و ابزاری پرداخت.

گفتنی است، این کارگاه به صورت برخط ویژه طلاب مدارس علمیه الزهرا (س ا) فریدن، زهراییه نجف آباد، الزهرا(س) نجف آباد، حضرت نرجس (س) نجف آباد، حضرت حکیمه سپاهانشهر، زینب کبری(س) اردستان، فاطمة الزهرا(س) نجف آباد،فاطمیه خمینی شهر برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha