شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حضرت محمد(ص)

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) با اشاره به اینکه پیامبر اسلام الگوی واقعی در استکبار ستیزی است گفت: اگر مسلمانان امروز پیامبر را در تمام ابعاد الگو قرار دهند از دست استکبار و دشمنان که کاری جز فساد ندارند، رهایی می یابند.

انسیه یوسفیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تبریک عید بزرگ مبعث اظهار داشت: پیامبر در سیره و زندگانی شخصی و اجتماعی خود به شدت با کفر و استکبار به مبارزه و آزادی خواهی برخاست ولی در عوض با مسلمانان به مودت و رحمت رفتار می کرد.
وی افزود: در آیه ۲۱ سوره احزاب خداوند می فرماید: البته شما را به رسول خدا (چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه دیگر اوصاف و افعال نیکو) اقتدایی نیکوست، برای آن کس که به (ثواب) خدا و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند. بر اساس تفسیر المیزان (اسوه ) یعنی اقتداء و پیروی است و  یکی از احکام رسالت پیامبر (ص) و ایمان آوردن این است که به او تأسی کنید، هم در گفتار و هم در اعمال و او بهترین رهبر و مقتدایی است که باید به او اقتداء کنید و شما می بینید که او در راه خدا چه رنجهایی تحمل می کند و چگونه ثبات می ورزد، البته این اقتداء صفت نیکویی است که فقط مؤمنانی به آن متصف می شوند که حقیقت ایمان را دریافته اند و همه امیدشان به خداست و هدف وهم و غمشان خانه آخرت و دیدار پروردگار است و در نتیجه عمل صالح می کنند و همیشه بیاد خدا هستندو هرگز از پروردگار خود غافل نیستند.
این استاد حوزوی، ادامه داد: خداوند در سوره احزاب که سخت ترین جنگ اسلام در مقابل کفر است اول به ویژگی های منافقان می پردازد و سپس به اقتدا و پیروی از رسولش تاکید می کند و ایشان را به عنوان اسوه معرفی می کند.
وی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) در تمام ابعاد الگوی کامل و جامعی برای زنان و مردان است گفت: علامه طباطبایی می فرماید: پیامبر اسلام در رفتار، کردار و گفتار برای همه چیز الگو است در واقع الگو بودن ایشان در جهاد و پایداری است.
یوسفیان اضافه کرد: امروزه باید مسلمانان رسول خدا(ص) را بیش از قبل بشناسند و زندگی ایشان را مورد مطالعه قرار دهند تا توفیق عمل و الگوبرداری را به دست بیاورند.
وی با اشاره به آیه ۱۰۷ سوره انبیا گفت:خداوند در این آیه می فرماید: وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ: و (ای رسول) ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: خداوند در آیه ای از قرآن به شدت رحمت پیامبر و در آیه ای دیگر به مبارزه ها و ایستادگی اش در مقابل کفار اشاره می کند از این رو باید همه آیات قرآن را با هم در نظر بگیریم و با تفسیر یک آیه و توجه نداشتن به آیات دیگر انحراف در انسان ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه اسلام دین رهایی از استکبار است گفت: رحمت خداوند همه را فرا می گیرد ولی کسانی که از این رحمت الهی و رسولش موجود مهربانی که خداوند برای آنها فرستاده است، استفاده نکنند در معرض رحمت قرار نخواهند گرفت و این افراد نمی توانند نسبت به دین اسلام و رحمت رسول خدا(ص) اظهار نظر کنند.
یوسفیان خاطر نشان کرد: همچنین خداوند در سوره‌ انفال ( آیات ۵۶ تا ۶۰ ) به پیمان پیامبر اکرم(ص) با یهودیان پرداخته است که آنها عهد کردند که به مشرکان کمک نکنند و در صدد آزار مسلمانان برنیایند، ولی یهودیان پیمان را شکستند و در جنگ خندق به مشرکان اسلحه فروخته و آنان را یاری کردند. این قوم عهد شکنی کردند امروز نیز بعضی از کشورها در صلح و مذاکره با ایران، زیرش زدند و یک طرفه عهدشان مذاکره شان را لغو می کنند در حالی که نباید اینگونه کنند و یک طرفه و بر اساس منافع خود تصمیم بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه دشمن چیزی جز استکبار، غارت و خونریزی بلد نیست گفت: خداوند موارد نمونه را در قرآن اشاره کرده است و به ویژگی های رسولش پرداخته است از این رو باید برای رهایی از استکبار از پیامبر اسلام درس گرفته و الگو برداری کنیم.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha