دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
زهرا روح اللهی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: با عنایت به رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب به خوبی در می یابیم که صبر و استقامت در مواجهه با سختی ها و ناملایمتی ها، رمز پیروزی نهایی ملت ایران است.

دکتر زهرا روح اللهی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه،با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب، بر لزوم توجه به صبر در جامعه به عنوان یکی از دلایل موفقیت هر جامعه ای سخن گفتند و این مساله تا آن جا مهم است که در حکمت ۱۵۳ نهج البلاغه، امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند "انسان صبور، پیروزی را از دست نمی دهد، هر چند زمان آن طولانی شود. "

وی افزود: با دقت در این عبارت متوجه می شویم که حضرت به نکته بسیار مهمی ما را توجه می دهند و آن هم این که ممکن است انسان در طول زندگی به عوارض و سختی ها و ابتلائاتی دچار شود و موانعی بر سر راه او در مسیر رسیدن به اهداف و آرمان هایش وجود داشته باشد و در چنین حالتی اگر صبوری خویش را از دست داده و امیدش را به خدای متعال از دست بدهد، آن نتیجه دلخواه برایش هرگز محقق نخواهد شد.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم همچنین گفت: رشته امید بین انسان با خدا باعث می شود که آدمی در مسایل و سختی ها صبور باشد و در نهایت هم به نتیجه مطلوب برسد.

وی بیان داشت: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در کتاب شریف المیزان نیز تأکید می کنند که صبر حالت روحی و درونی است و ایشان آن را امری اکتسابی تلقی می کنند که طبعاً انسان باید خود را در این زمینه بسازد تا در مواقع سختی و بلا و مصیبت، آماده مواجهه با آن باشد و راه غلبه بر این سختی ها و مصیبت ها نیز همانا صبر و تحمل است و این که قرآن کریم بر اهمیت تواصی به حق و صبر تأکید می کند به همین خاطر است.

وی با بیان این که توکل بر خدای متعال و صبر پیشه کردن در برابر سختی ها و ناملایمتی ها، عامل موفقیت انسان است، ابراز داشت: باید در این زمینه کار تربیتی روی انسان صورت گیرد و از سویی دیدگاه و جهان بینی فرد به گونه ای باشد که حقیقتاً خدا را قدرت مطلق دانسته و باور داشته باشد که سررشته همه امور به دست پروردگار است.

روح اللهی همچنین افزود: وقتی در این صورت در دنیا با مشکل و مصیبتی دچار می شود، در سایه اتکال به خدا می تواند راه برون رفت از مشکلات و سختی ها را پیدا کند، اما اگر عدم اتکای به خدا مطرح باشد، صبر تبدیل به تشویش می شود و این نگرانی و اضطراب، مانعی می شود که فرد به خاطر آن نتواند به آرمان ها و آرزوهایش نائل شود.

وی در ادامه با اشاره به کلام گهرباری از امام علی (ع) مبنی بر این که صبر، ثمره یقین و ایمان است، گفت: ما باید این آموزه های ناب دینی را به شکل صحیح در جامعه تبیین کنیم تا مردم و به خصوص نسل جوان در سایه نهادینه شدن این مباحث در مواجهه با سختی ها و مشکلات، بهترین رفتار را داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات حکیمانه خویش تأکید می فرمایند که اگر ملت ما می خواهد از گردنه های سخت عبور کرده و در برابر نظام استکباری سربلند باشد و به پیروزی نهایی برسد، تنها چاره اش اتکای به خدا و صبر و استقامت است.

وی افزود: ایشان در سخنرانی عید مبعث فرمودند که دشمن در جنگ نرم می خواهد زنجیره تواصی به حق و صبر را در بین مردم ما قطع کند و لذا ما نباید بگذاریم که این هدف شوم محقق گردد.

وی تأکید کرد: بی شک تحقق وعده الهی برای کسانی است که ثابت قدم باشند و در دفاع از حق کوتاه نیایند، کما این که تجربه سال های صدر اسلام نشان می دهد که در سایه صبر و مقاومت و ایمان به خدای متعال، نصرت الهی نصیب مؤمنین و مسلمین می شود و این وعده تخلف ناپذیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha