سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمدیان

حوزه/ نظرات علمی رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های مختلف، جایگاه فاخری دارد؛ ضرورت دارد بیانات و نظرات علمی ایشان در اختیار محققان جهان اسلام قرار بگیرد. البته جایگاه سیاسی ایشان بخاطر منسب رهبری، بر دیگر ابعادشان غلبه کرده که طبیعی هم هست. اما همین امر باعث شده کمتر به جنبه‌های علمی و معنوی ایشان توجه شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محمدیان، معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در مراسم رونمایی از نسخه جدید نرم‌افزار حدیث ولایت، ضمن تشکر از دفتر نشر انقلاب اسلامی و مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، اشاره کرد: عنوان (مرکز نور) بسیار زیبنده این مجموعه است و حقیقتاً اینجا مرکز نور است که نورش موجب بهره خیلی از علاقه‌مندان به معارف اسلامی بوده است.

وی افزود: باید اعتراف کنم که برای تولید نرم‌افزاری کامل جهت ارائه آثار مقام معظم رهبری، خیلی زودتر باید به فکر می‌افتادیم ولی به همین مقدار هم قدردان همه دست اندرکاران هستیم. این کار قدم اول است و ظرفیت مقام معظم رهبری در بُعد علمی و استفاده از بیانات ایشان، خیلی بیشتر از آنی است که امروز از آن بهره‌برداری می‌شود. امیدوارم در به‌روزرسانی‌های این نرم‌افزار، همواره شاهد پیشرفت و گامی بلندتر در این مسیر باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان گفت: در مورد نظرات و بیانات حضرت آقا از ابعاد مختلفی می‌توان صحبت کرد و در یک جلسه حتی فهرست آن را هم نمی‌توان برشمرد. 

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری افزود: در قرآن کریم در کنار تعبیر (کتاب) حدود ۱۰ بار از تعبیر (حکمت) استفاده فرموده. این حکمت چیست که این گونه مورد تأکید است؟ ۶ مورد هم به‌صورت مستقل به حکمت پرداخته است.

وی در ادامه ضمن اشاره با آیات مربوط به (حکمت)، آن را از نعمت‌های ویژه الهی دانست که به بندگان خاص خود عنایت می‌فرماید. سپس به دو روایت از معصومین اشاره کرد و گفت: یکی روایتی از ثامن الحجج، امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام در کتاب (عیون اخبار الرضا) که سند آن به وجود مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می‌رسد که فرمودند: مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً إِلاَّ جَرَتْ یَنَابِیعُ اَلْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِهِ. اگر چهل شبانه روز برای خدا کار را خالص نماید، دو اتفاق برایش رقم می خورد: یکی آنکه قلبش از حکمت پر می‌شود و دوم آنکه حکمت از قلب بر زبانش جاری خواهد شد. بخش اول به صراحت در روایت بیان نشده ولی لازمه جریان حکمت از قلب به زبان این است که قلب مملو از حکمت باشد. 

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان به بیان روایت دوم در موضوع حکمت پرداخت و افزود: از امام صادق علیه السلام در کتاب (المحاسن) آورده شده که فرمودند: مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ اَلْبَیْتِ وَ حَقَّقَ حُبَّنَا فِی قَلْبِهِ جَرَی یَنَابِیعُ اَلْحِکْمَةِ عَلَی لِسَانِهِ. یعنی هر کسی که محبت اهل بیت را داشته باشد و آن را در قلب خود نهادینه کرده باشد، سر تا سر وجودش محبت اهل بیت داشته باشد، چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری خواهد شد. 
وی خاطر نشان ساخت: اگر بخواهیم نمادی از اخلاص و برای خدا بودن را معرفی کنیم، حتما باید حضرت آقا را معرفی کنیم و اگر بنا است (حَقَّقَ حُبَّنَا فِی قَلْبِهِ) را مثال و الگویی بیاوریم، باز هم ایشان را معرفی می‌کنیم. نتیجه این اخلاص و محبت عمیق را در بیانات ایشان می‌بینیم. اگر حکمت را به معنی (بیان محکم) بدانیم، الحق و انصاف، محکم‌ترین حرف‌ها را دارند. اگر حکمت را به معنی (وجود پشتوانه معرفتی کامل) بدانیم، مطالب ایشان این خصوصیت را دارا است. اگر با این نگاه به بیانات حضرت آقا توجه کنیم، بهره بیشتری خواهیم برد. 
معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه سخنان خود به اعتراف صاحب‌نظران عرصه دینی، به خبره بودن رهبری معظم انقلاب در کارشناسی اسلام، در ردیف حضرت امام خمینی، شهید مطهری و شهید بهشتی اشاره کرد. در ردیف بزرگانی که کلام آنها دارای مبنا است به گونه‌ای که روح دین را درک کرده اند.

وی گفت: کسانی که اسلام را از یک جهت نمی‌بینند بلکه جامع نگرند و کل دین را می‌بینند بلکه بالاتر باطن و روح دین را می‌بینند، مصلحان جامعه و تحول‌آفرین هستند. مقام معظم رهبری فرزند حوزه علمیه هستند و نظرات علمی ایشان در حوزه‌های مختلف، جایگاه فاخری دارد؛ ضرورت دارد بیانات و نظرات علمی ایشان در اختیار محققان جهان اسلام قرار بگیرد. البته جایگاه سیاسی ایشان بخاطر منسب رهبری، بر دیگر ابعادشان غلبه کرده که طبیعی هم هست. اما همین امر باعث شده کمتر به جنبه‌های علمی و معنوی ایشان توجه شود. 

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان به ابعاد جذاب مقام معظم رهبری در بیاناتشان پرداخت و گفت: در بیانات ایشان نکات جدید و نظریات نو و دقیق وجود دارد و از این زاویه باید توجه بیشتری به بیاناتشان شود. اگر منصف باشیم در فضای نظریه‌پردازی، توجه به این نظریات بسیار راه‌گشا خواهد بود. به عنوان مثال در نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، یکی از موضوعات مهم ما بحث دروس معارف اسلامی است و یکی از دغدغه‌های مهم، این دروس و محتوای آن است. در این زمینه از آثار اندیشمندان و بزرگان معاصر مانند شهید مطهری یا شهید صدر خیلی بهره بردیم اما باید اعتراف کنم که توجهی به آثار مقام معظم رهبری نداشتیم. وقتی کتاب (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) به دستمان رسید و آن را بررسی کردیم، متوجه شدیم که این کتاب می‌تواند بهترین منبع برای این درس در دانشگاه‌ها باشد که ما غفلت کرده بودیم. نکته جالب آنکه به اساتید دانشگاه، این کتاب به عنوان منبع درسی معرفی شد. بازخورد و استقبال خوبی از آن شد و احساس کردیم نیاز فکری نسل جوان ما را بهتر تأمین می‌کند و نسبت به دیگر آثار خیلی به‌روزتر است. امیدوارم در این توجه به آثار حضرت آقا همچنان در نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها و حتی در حوزه‌های علمیه برای طلاب جوان ادامه یابد. 

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان در مورد جذابیت نظرات مقام معظم رهبری به تحلیل‌های تاریخی ایشان اشاره کرد و گفت: نکات و تحلیل‌های ایشان حقیقتا بدیع است. البته بزرگان زیادی در این زمینه داریم و آثار فاخری عرضه شده ولی نگاه حضرت آقا، عمق دیدشان و مراجعه به منابع اصلی و مرجع، باعث شده که نظراتشان بسیار حرف نو داشته باشد و پیشنهاد می‌دهم در کرسی‌های نظریه‌پردازی مورد توجه قرار گیرد. 

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری پیشنهاد داد که در نسخه‌های بعدی نرم‌افزار حدیث ولایت، دروس خارج حضرت آقا هم آورده شود.  ایشان قریب به ۲۷ سال تدریس داشته‌اند که ذخیره بزرگی است. بنده سال گذشته از ایشان اجازه گرفتم تا درس ایشان را در پیام‌رسان‌های داخلی منتشر نماییم و ایشان موافقت کردند. هیچ تبلیغی نکردیم ولی سینه به سینه منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت. باید این درس‌ها در دسترس قرار گیرد و ان شاءالله در نسخه‌های بعدی مورد توجه قرار گیرد. دیدگاه‌ها و نظراتشان دیده شود. ایشان جزء قلیل افرادی هستند که دیدگاه‌های اسلامی را با ابعاد حاکمیتی ببینند و این حالت برای کمتر کسی رخ داده است. اگر بشود که ترجمه به زبان‌های مختلف انجام بگیرد خیلی بجا و جزو وظایف ما است. 

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان در پایان سخنان خود اظهار داشت: کار بزرگی انجام گرفته و ان شاء الله طبق آیه شریفۀ (وَٱلَّذِینَ جَٰهَدُواْ فِینَا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا) خداوند هدایت فرماید تا بهتر معارف و حکمت‌های جاری شده بر زبان رهبری معظم انقلاب، در دل‌ها بنشیند و جای بگیرد. هم خودمان بهره ببریم و دل‌هایمان را آباد کنیم و هم در اختیار دیگران قرار دهیم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha