دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه صبوری و ایمان، درک و فداکاری بالا، ادب در گفتار، رفتار و کردار به‌عنوان خصلت‌های بارز حضرت خدیجه(س) بوده است، ولایتمداری و مؤمن پروری را از وظایف امروز بانوان عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد نشست علمی- پژوهشی با عنوان «بررسی مقام و عظمت حضرت خدیجه (س) در پیشگاه خدا و پیامبر اکرم(ص)» به مناسبت وفات این بانوی گرانقدر اسلام با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم، به‌صورت مجازی و از طریق سامانه LMS برگزار کرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در این نشست بابیان اینکه اگر قرار باشد شخصیت حضرت خدیجه (س) را در قرآن بررسی کنیم، آیاتی که خطاب به مؤمنات و مؤمنین است را می توان بیان کرد زیرا مظهر یکی از شخصیت‌های با ایمان حضرت خدیجه(س) می باشد، تصریح کرد: ایشان بزرگ‌ترین کمک‌کار در اسلام است. اگر اسلام یک مدیر توانمند داشته باشد وزیرش این بانوست؛ همان‌طور که در روایات آمده، حضرت رسول مکرم وزیری دارد که به‌وسیله‌ آن وزیر آرامش پیدا می‌کند.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) در صدر اسلام خدمتی به رسول مکرم اسلام ص کردند که هیچ‌کس این خدمت را نکرد، از این رو، بارها حضرت رسول‌الله بعد از رحلت حضرت رسول مکرم اسلام در مورد ایشان می‌فرمودند: «حضرت خدیجه وقتی مرا درک کرد که هیچ‌کسی مرا درک نکرد، حضرت خدیجه وقتی من را یاری کرد که هیچ‌کسی مرا یاری نکرد».

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی در ادامه به خدمات حضرت خدیجه(س) به اسلام اشاره کرد و گفت: اسلام آسان رشد نکرده و به راحتی به دست ما نرسیده‌ است. یکی از خدمت‌های بسیار سخت و تلاش‌های بسیار باعظمت، درباره حضرت خدیجه(س) بود.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از خصلت‌های زندگی و خانواده موفق این است که زن و شوهر یکدیگر را درک کنند، ابراز کرد: صبوری و ایمان، درک و فداکاری بالا، ادب در گفتار، رفتار و کردار به‌عنوان خصلت‌های بارز حضرت خدیجه(س) بوده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: خصلت دیگر حضرت خدیجه(س)، مادری ایشان است؛ مادرِ شخصیتی که او، هم مادرِ پدر و هم مادر ائمه(ع) است. این بانوی بزرگوار نه‌ تنها مادر حضرت زهرا(س)، بلکه ام‌المؤمنین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی به مقام و عظمت حضرت خدیجه(س) در پیشگاه خداوند متعال اشاره کرد و افزود: ایشان به مقامی در پیشگاه الهی رسیدند ‌که حضرت حق برایشان سلام فرستاد.

نقش زن مسلمان در ولایتمداری

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در بخش پایانی با طرح این پرسش که «وظیفه زن امروز درباره ولایتمداری طبق سیره حضرت خدیجه(س) چیست؟»، ابراز کرد: ضمن اینکه مسئولیت همه ما این است که پیامبر، امام و رهبر خود را بشناسیم، مؤمن پروری توسط بانوان، کمک شایان و رسالت آنان برای اسلام است و در یک تعبیر، دامن آنان است که می‌تواند انسان‌های ولایتمدار را پرورش دهد که این امر به ولایتمداری خودشان نیز نیاز دارد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha