دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام شفیعی ، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های خوزستان

حوزه/ حجت‌الاسلام شفیعی گفت: مرحوم علامه امینی برای کتاب الغدیر زحمت‌های زیادی کشیده و این کتاب موردتوجه و اعتناء بسیاری از بزرگان بوده و مقام معظم رهبری و بسیاری از بزرگان هم مرحوم علامه امینی و هم کتاب الغدیر را به عظمت ستوده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید محسن شفیعی، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، در هشتمین جلسه از سلسله مباحث «هدایت در سایه‌سار معرفت»، اظهار داشت: کتاب «الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب» معروف به الغدیر یکی از کتاب‌های پرآوازه و نامدار است که توسط محقق، پژوهشگر و عالم بزرگوار علامه آیت‌الله شیخ عبدالحسین امینی تبریزی تألیف شده است.

وی افزود: هدف علامه امینی از تألیف این کتاب اثبات امامت و ولایت امیرالمؤمنین بوده است؛ وی دراین‌باره می‌نویسد «حدیث غدیر یقین آورترین و متواترترین حدیث منقول از پیامبر است» یعنی از میان احادیث پیامبر هیچ حدیثی مطمئن‌تر و پر نقل تر از حدیث غدیر نبوده است.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، تصریح کرد: موضوعی که در اینجا بسیار مهم است این است که علامه امینی برای نوشتن این کتاب بیش از ۴۰ سال وقت صرف کرده‌اند و سفرهای زیادی را  ازجمله سفر به هند، پاکستان، مصر، مراکش و سوریه به انجام رسانده‌اند به‌طوری‌که نقل‌شده است در بعضی از کتابخانه‌ها روزانه ۱۶ ساعت مشغول مطالعه بوده و منابع مختلف حدیث غدیر را دنبال می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم امینی این کتاب را به زبان عربی نوشته‌اند که در ۱۱ جلد چاپ‌شده است همچنین این کتاب به زبان فارسی نیز ترجمه و چاپ‌شده است
 

بیشتر بخوانید؛

بحارالانوار دایرة‌المعارف جامع میراث اهل‌بیت(ع) است

حجت‌الاسلام شفیعی، به تقسیم‌بندی جلدهای مختلف این کتاب پرداخت و ابراز داشت: در جلد اول این کتاب مرحوم علامه امینی حدیث غدیر را نقل کرده و اسم ۱۱۰ نفر از صحابه، ۸۴ نفر از تابعین(آن‌هایی که پیامبر را درک نکرده‌اند و فقط صحابه پیامبر را درک کرده‌اند) و ۳۶۰ نفر از علماء قرن دوم تا چهارم هجری را که حدیث غدیر را نقل کرده‌اند نام می‌برد.

وی افزود: در جلد دوم شعرهایی که شعرا در مورد غدیر از قرن اول سروده‌اند را بیان کرده، در جلد سوم آثار مستشرقین و بعضی از شبهات و تهمت‌هایی که به شیعه وارده شده به همراه جواب‌هایشان را ذکر می‌کند. همچنین در جلد چهارم غدیر سرایان را نام‌برده و همین‌طور در موضوعات مختلف ۱۱ جلد این کتاب شریف را جلد به جلد تدوین کرده است.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، به تدوین کتاب تکملة الغدیر اشاره کرد و بیان داشت: بعد از فوت علامه امینی یک کتاب ۴ جلدی با عنوان «تکملة الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب: ثمرات الاسفار الی الاقطار» چاپ‌شده که حاصل  دست‌نوشته‌های علامه امینی  از سفر به هند و سوریه  برای تدوین کتاب الغدیر بوده است.

وی در پایان گفت: مرحوم علامه امینی برای کتاب الغدیر زحمت‌های زیادی کشیده‌اند و این کتاب موردتوجه و اعتناء بسیاری از بزرگان بوده و مقام معظم رهبری و بسیاری از بزرگان هم مرحوم علامه امینی و هم کتاب الغدیر را به عظمت ستوده‌اند؛ به‌طور مثال شیخ آقابزرگ تهرانی کتاب الغدیر را شاهکاری برای امت اسلامی عنوان کرده است.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "هدایت در سایه‌سار معفرت" «(اینجــــــــــا)» را  کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha