چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
دکتر محمدجواد توکلی

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، اصلاح ساختار نظام بانکی و مالیاتی را لازمه حمایت جدی از تولید ملی دانست.

دکتر محمد جواد توکلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که متأسفانه سال گذشته، وضعیت بسیار سختی از حیث اقتصادی برای بسیاری از مردم ما حکمفرما بود، اظهار داشت: بخشی از این مشکلات ناشی از شوک ارزی بود که خود ریشه در برخی سوء مدیریت ها و البته مشکلات ناشی از تحریم داشت.

وی افزود: به هر حال نباید از یاد ببریم که ارز یک متغیر کلیدی در اقتصاد است و وقتی نرخ ارز این چنین جابجا می شود، تأثیر خود را بر روی مؤلفه های اقتصادی جامعه بر جای می گذارد و عملاً هم دیدیم که تأثیرش در بحث تشدید تورم و کوچک شدن سفره مردم چگونه بود، ضمن آن که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم نیز در بحث مسکن، معیشت و خودرو و سایر اقلام تأثیر آن را مشاهده کردیم.

این اقتصاددان حوزوی همچنین گفت: از سوی دیگر، یکی از مشکلات جدی کشور ناظر به افزایش بسیار حجم نقدینگی است که خود این مساله نیز تأثیرات قابل توجهی برجای گذاشته ضمن آن که بودجه انبساطی سال ۱۴۰۰ نیز که برخی از منابع آن هم ناپایدار احساس می شود، به تشدید این وضع نامطلوب منجر شده است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این که نباید بگذاریم وضعیت اقتصاد کشور، تحت تأثیر مسایلی در بیرون از مرزها و یا طرح ها و برنامه های دشمنان ما باشد، چرا که در این صورت، اقتصاد ما شرطی می شود و تأثیر این مساله را در نوسانات اقتصادی سال گذشته و تزلزل در معیشت مردم و اقتصاد ملی مشاهده کردیم.

کارشناس و تحلیلگر مسایل اقتصادی با ابراز اُمیدواری نسبت به این که با روی کار آمدن دولت جوان انقلابی، شاهد ثبات وضعیت اقتصادی کشور و حرکت به سمت رشد و توسعه باشیم، خاطرنشان کرد: ما باید بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، اقتصاد درون زا را مورد توجه قرار دهیم و نگذاریم که اقتصاد ما متأثر از شرایط بیرونی به یک اقتصاد شرطی تبدیل شود.

وی بر لزوم زمینه سازی جهت حمایت از تولید ملی در کشور تأکید کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از صنایع با حداقل ظرفیت خود کار می کنند و حال آن که اگر شرایط ثبات اقتصادی مطرح باشد و حمایت مناسبی از تولیدکنندگان صورت پذیرد، شاهد رونق و جهش تولید خواهیم بود.

توکلی ادامه داد: باید به گونه ای سیاست گذاری اقتصادی شود که شوک های حاد مثل سال ۹۹ به ارز وارد نشود که تأثیرات مخرب آن را در ابعاد مختلف به عینه دیدیم.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم اقتصاد کشور اصلاح شده و مسیر رو به رشد داشته باشد، یکی از اساسی ترین کارها این است که به سمت اصلاح ساختار نظام بانکی و مالیاتی برویم تا به معنای واقعی کلمه از این طریق از تولید ملی حمایت شود.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) همچنین تصریح کرد: متاسفانه برخی از بانک ها چندان در خدمت حمایت از بحث تولید نیستند، ضمن آن که اقتصاد دلاّلی و سفته بازی به کشور ضربه زده و باید برای رفع این معضل فکری کرد.

وی گفت: از سوی دیگر دولت آینده باید فکری برای به سرانجام رساندن پروژه های نیمه کاره داشته باشد و این در حالی است که به تعبیر برخی مسئولان و کارشناسان، با ارقام فعلی بودجه های عمرانی، شاید پروژه های نیمه تمام دولت تا ده سال آینده هم به پایان نرسد.

توکلی افزود: باید از ظرفیت بانک ها برای اتمام پروژه های عمرانی به درستی استفاده شود، ضمن آن که با اصلاح نظام بانکی و مالیاتی از جریان تولید حمایت کنیم، نه این که صرفاً شعارش را بدهیم اما در عمل اتفاق مورد نظر صورت نگیرد.

وی ابراز داشت: البته مجلس شورای اسلامی در این زمینه طرح ها و برنامه های خوبی دارد و امیدواریم که با اصلاح این دو موضوع شاهد تحولی در کلیت اقتصاد کشور باشیم.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه در خاتمه سخنان خود با اشاره به این که ما ظرفیت های عظیم اقتصادی در کشور داریم که گاه از آن ها غافل هستیم، گفت: با سرکار آمدن دولت جوان انقلابی و هماهنگی سایر قوا امید است که تحولات خوبی در اقتصاد را شاهد باشیم و حقیقتاً چاره ای برای معیشت مردم اندیشیده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha