دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ هم اندیشی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمعیت در موسسه آموزشیش امام خمینی (ره)

حوزه/ در گذشته شاهد بودیم که از طریق تغییر در مفاهیم گفتمانی دشمنان به اهداف خود در بحث کاهش جمعیت در ایران رسیدند که مهمترین آن استفاده از مفاهیم دینی « زندگی بهتر فرزند کمتر» و تأکید بر پزشکی سازی بوده است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل چراغی در هم اندیشی علمی ابعاد فرهنگی اجتماعی جمعیت که در مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) در قم برگزارشد، گفت: مسئله جمعیت بیش از این که امر اقتصادی باشد، فرهنگی است. همه حاکمیت دولت، نظام، قوه مجریه و مردم لازم است نسبت به آن توجه داشته باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: وقتی امر فرهنگی شد، نیازمند به پیوست کار فرهنگی برای ترویج و ترغیب مردم نسبت به زاد و ولد و افزایش جمعیت است. در همین هم باید به بحث علل فرهنگی و زمینه تغییر فرهنگی توجه ویژه ای کرد و دشمن نیز از همین راه وارد شده و توانسته تغییرات فرهنگی نسبت به جمعیت در ایران ایجاد کند.

وی بیان داشت:  مطمئنا تغییرات فرهنگی که باید در امر جمعیت صورت بگیرد، زمان بر و نیازمند حوصله اجتماعی و برنامه ریزی فرهنگی دامنه دار مانند ترغیب و ایجاد زمینه ازدواج آسان، تشکیل کانون هایی در رابطه با اقتصاد، ازدواج و خانواده  و... است.

حجت الاسلام والمسلمین چراغی گفت: قطعا نباید از عواملی چون کاهش سن ازدواج، طلاق و ... غفلت کرد. الان شاهد اتفاقات بدی در بحث کاهش ازدواج هستیم و این امر نیازمند گفتمان سازی بسیار جدی است تا از این روند مخرب عبور کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در گذشته شاهد بودیم که از طریق تغییر در مفاهیم گفتمانی دشمنان به اهداف خود در بحث کاهش جمعیت در ایران رسیدند که مهمترین آن استفاده از مفاهیم دینی «فرزند کمتر زندگی بهتر »، تأکید بر پزشکی سازی، استفاده از مفاهیم تربیتی  برای کیفی سازی« تربیت بهتر فرزند کمتر» بوده است.

وی بیان داشت: متأسفانه از نظر راهبردی در بحث گفتمان سازی شکست خورده ایم و باید دوباره از طریق همین گفتمان سازی وارد شویم و محتواهایی جذاب تولید کنیم تا بتوانیم مردم و جوانان را به امر جمعیت و زاد و ولد ترغیب نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha