دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خسروی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) نهبندان گفت: علاوه بر تفاوت سطح قدرت خرید تجهیزات برای آموزش مجازی در میان خانواده ها، کمبود امکانات منطقه‌ای در پوشش دهی بستر اینترنت، ازجمله مشکلات این شیوه است.

حجت‌الاسلام علی خسروی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در مشهد در خصوص برگزاری امتحانات پایانی حوزه، ابراز کرد: در روال معمول مراکز علمی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه باب است که دانش‌پژوه و طلبه، سر کلاس حضور یابد و از آن بهره‌مند شود، اما با شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های آموزشی با مشکلاتی مواجه و امکان برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری نبود و مباحث آموزشی به غیرحضوری تبدیل شد.

وی با بیان اینکه عدم برخورداری از امکانات در برخی از مناطق اثرگذار بوده است، گفت: اصل و بنای شیوه تربیت، بر حضوری بودن آن است. یعنی طلبه در محضر استاد، مدیر و عوامل مدرسه باشد و نیازها و درخواست‌های خود را بتواند در اسرع وقت و به‌راحتی رفع کند؛ اما در سیستم مجازی، از این فرصت دور است و بهره‌ای از فضای حضوری در حوزه را نمی‌برد.

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) نهبندان، با اشاره به عدم برخورداری همه طلاب از امکانات لازم برای بهره‌مندی از سیستم آموزش مجازی، اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا، تفاوت سطح قدرت خرید تجهیزات برای آموزش مجازی در میان خانواده ها و نیز کیفیت و کمبود امکانات منطقه‌ای در پوشش دهی بستر اینترنت که بعضاً طلاب برای دانلود فایل‌ها مجبور بودند به فضاهای خارج از مکان زندگی خود و در ارتفاعات قرار بگیرند تا دسترسی به محتویات کلاس‌ها را داشته باشند، از جمله مشکلات این شیوه بوده است.

وی گفت: در مجازی برگزار کردن امتحانات، تضمینی نیست که سامانه با مشکل مواجه نشود و محصلی که با تمامی تلاش خود و با مشکلات و سختی‌ها، تحصیل را انجام داده است، در زمان امتحان با مشکل عدم دسترسی و سیستمی مواجه نشود و حق وی ضایع شود.

حجت‌الاسلام خسروی با اشاره به شرایط کرونایی حاکم بر فضای امتحانات پایانی نیز ابراز کرد: با توجه به ظرفیت مدارس، می‌توان با زمانبندی مشخص نسبت به برگزاری حضوری امتحانات اقدام کرد.

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) نهبندان، ضمن تأکید بر اینکه امتحانات پایانی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شود، با بیان اینکه در مدل مجازی تمرکز برای امتحان نیست و رشد علمی و تهذیبی نخواهد داشت، اظهار کرد: وقتی کلاس‌ها حضوری برگزار شود و استاد به‌صورت چهره به چهره درس را ارائه دهد، علاوه بر ایجاد رابطه‌ای دوستانه بین او و طلبه، مشکلات درسی شاگرد هم‌زمان رفع می‌شود اما در فضای مجازی، دروس، آن‌طور که شایسته و بایسته است به‌صورت جدی موردتوجه قرار نمی گیرد و فاصله افتادن برای پاسخگویی نیز، موجب فراموشی ابهامات درسی از سوی طلاب می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) نهبندان، بابیان اینکه در مدل آموزش حضوری و در کنار مسائل آموزشی، امور تربیتی طلاب جوان نیز مورد اهتمام و توجه است، اما در فضای مجازی زمینه آن فراهم نیست، افزود: حوزه علمیه در دو بخش علم و تزکیه افراد تأثیرگذاری دارد و بستر و زمینه‌ی نکاتی که برای زندگی لازم است در اضلاع تعلیم و تعلّمیِ استاد، فضا و کادر مدارس علمیه است.

حجت‌الاسلام خسروی تصریح کرد: مسائل اخلاقی، معنویت، مأنوس بودن با نماز، بهره‌مند شدن از اساتید و ... در حوزه و فضای حضوری امکان‌پذیر است و وقتی فضای آموزش تغییر یافت، محصل دیگر در اختیار استاد و مدرسه نیست.

وی به رهاشدگی فضای مجازی و استفاده نادرست از آن‌که با گذشت زمان، بروز و ظهور خواهد کرد، اشاره و ابراز کرد: محتواهای غیردرسی منتشرشده در فضای مجازی، در فکر و اندیشه افراد به ویژه قشر جوان تأثیرگذار است و نداشتن سواد رسانه‌ای آنان به‌واسطه‌ی اقتضائات سن، شرایط منطقه، جغرافیا و محل زندگی متفاوت و همچنین تغییر فضای تحصیل، فاصله بین فرد و مجموعه علمی آموزشی را ایجاد کرده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha