دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
بقاع متبرکه

حوزه/ حجت الاسلام کوهساریان مدیر امور قرآنی اداره اوقاف گرگان گفت: بقاع متبرکه و امامزادگان به عنوان قطب فرهنگی و پایگاه اجتماعی در تمام جنبه های فردی و اجتماعی مردم حضور و نقش مهمی در فرهنگ مردم دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، حجت الاسلام کوهساریان در نشست مجازی «روز بقاع متبرکه» در مدرسه علمیه حضرت صدیقه فاطمه(سلام‌الله‌علیها) گرگان بیان کرد: بقاع متبرکه و امامزادگان به عنوان قطب فرهنگی و پایگاه اجتماعی در تمام جنبه های فردی و اجتماعی مردم نقش مهمی دارند.

مدیر امور قرآنی اداره اوقاف گرگان با بیان این که زیارت اماکن متبرکه، توسل و ارادت به آنها در زندگی دنیوی و اخروی تاثیرگذار خواهد بود، خاطرنشان کرد: یاد و زیارت پاکان و معصومان، آدمی را در مسیر پاکی و عصمت قرار می دهد و انسان را بیش از پیش به خدا نزدیک می کند.

وی با اشاره به آیه قرآن مبنی بر زنده بودن بزرگان دین و شهدا بعد از مرگ، ادامه داد: بنا به روایات، ائمه معصومین(علیهم السلام) حاضر و ناظر بر اعمال ما هستند و عنایت خاصی نسبت به زائرین خود دارند.

حجت الاسلام کوهساریان به نقش مذهب، عقاید و باورهای دینی در بهداشت روانی و سلامت روحی افراد اشاره کرد و گفت: دنیای امروز با وجود پیشرفت و تحول تکونولوژی، در واقع برای بشر امروزی نگرانی ها، اضطراب ها و ترس ها و دلواپسی های شخصی به همراه عقده های روانی ایجاد کرده است ولی عقاید و باورهای دینی تاثیر مهمی بر سلامت روان دارد.

وی به تاثیرات فردی زیارت بقاع متبرکه اشاره کرد و ادامه داد: حضور در اماکن مقدس و زیارتگاه ها و یا شرکت در مراسم مذهبی و  مناسک دینی، باعث کاهش اضطراب و عصبانیت و اختلالات روانی می شود و به سلامت افراد جامعه کمک می‌کند. ‌

کارشناس فرهنگی، اماکن زیارتی و مذهبی شهر را پایگاه اجتماعی و قطب فرهنگی و معنوی دانست و تصریح کرد: امامزاده ها در شهرها یک ناحیه مرکزی مهم را به وجود می آورند و اغلب به مکان های اصلی برای دیدار و تجمع شهروندان و نیز زیارت تبدیل می‌شوند.

وی به ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی، معنوی و قرآنی امامزداگان و بقاع  اشاره کرده و افزود: راه اندازی مراکز افق در این مکان ها به منظور ساماندهی فعالیت های قرآنی و فرهنگی مناطق مرتبط با بقاع متبرکه از اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha