دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تقدیر از برگزیده جشنواره علامه حلی

حوزه/ برگزیده جشنواره علامه حلی از اصفهان گفت: بی شک نهج البلاغه پس از قرآن، برترین کتاب در عرصه فصاحت و بلاغت است؛ چراکه این کتاب گرانسنگ، از زمان جمع آوری تا کنون مورد اهتمام ویژه مترجمان قرار گرفته است.

مهرانگیز معتمدی، طلبه موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمة الزهرا(س) اصفهان، رتبه دوم دوازدهمین جشنواره علامه حلی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان پیرامون اثر خود گفت: اثر در قالب پایانامه با موضوع «برابر نهاده های تمییز در برگردان های فارسی نهج البلاغه» با راهنمایی حجت الاسلام جواد سلیمیان و مشاوره دکتر فاطمه گُلی است.

وی با بیان اینکه نهج البلاغه پس از قرآن، برترین کتاب در عرصه فصاحت و بلاغت است، ادامه داد: این کتاب گرانسنگ، از زمان جمع آوری تا کنون مورد اهتمام ویژه مترجمان قرار گرفته؛ به گونه ای که، ترجمه های گوناگونی از آن به زبان فارسی منتشر شده است؛ ولی با این وجود، برخی از این ترجمه ها، به دلیل کم توجهی به نقش نحوی «تمییز» و یا عدم ترجمه آن، خالی از اشکال نیست.

وی اظهار کرد: با توجه به این که، بررسی ترجمه همه تمییزهای موجود در نهج البلاغه در چارچوب یک پژوهش نمی گنجد در این پژوهش، تنها به بررسی ترجمه «تمییز نسبت» پرداخته شده؛ چرا که در ترجمه «تمییز مفرد» معمولاً مشکل ساختاری مشاهده نمی شود.

طلبه موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمة الزهرا(س) اصفهان با بیان اهمیت و کاربرد نهج البلاغه در همه زمانها و ضرورت دقّت در ترجمه آن افزود: در پژوهش حاضر سعی بر این بوده که، ترجمه های آقایان «آیتی، دشتی، شهیدی، فیض الاسلام و مکارم شیرازی» که مشهورتر و پرکاربردتر هستند مبنای کار قرار گیرد و با بهره گیری از روش کتابخانه ای و رویکرد توصیفی تحلیلی، به بررسی ترجمه «تمییز نسبت» در برگردان های فارسی نهج البلاغه پرداخته شود.

معتمدی اظهار کرد: بررسی عملکرد مترجمان مورد بحث حاکی از این است که «فیض الاسلام» در ارائه ترجمه ای معادل برای «تمییز نسبت» در خطبه ها و نامه های نهج البلاغه، به گونه موفّق تری عمل کرده؛ در حکمت های نهج البلاغه نیز، «شهیدی و فیض الاسلام» ترجمه مطلوبتری ارائه داده اند؛ در مجموع، «فیض الاسلام» در ارائه ترجمه ای معادل برای تمییز نسبت در کل نهج البلاغه عملکرد موفّق تری داشته است، «دشتی» و «شهیدی»، «آیتی»، «مکارم شیرازی»؛ در جایگاه های بعدی قرار دارند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha