یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پیام استاد انصاریان به انتخابات 2 اسفند98

حوزه/ مفسّر و مترجم قرآن کریم گفت: در روایتی از امام رضا(ع) نقل است؛ در خانه ای که زن و شوهر در آن نسبت به یکدیگر عشق نورزند، آن خانه و زندگی را قبول نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، استاد حسین انصاریان در بخشی از کتاب ارزشمند «صبر از دیدگاه اسلام» با اشاره به روایتی ازهشتمین امام همان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در خصوص ازدواج آورده است؛ امام رضا علیه‌ السلام می ‌فرماید: عاشقانه در تمام موارد کار کنید. برخورد زن و شوهر در خانه هم باید برخورد عاشقانه باشد، اگر نباشد ما اصلًا آن زندگی را قبول نداریم آن خانه را قبول نداریم.

استاد اخلاق حوزه های علمیه ادامه داد: مردی خدمت حضرت رضا علیه‌ السلام رسید راجع به ازدواج موقت از حضرت سؤال کرد، گفت: شرایط ازدواج موقت چیست؟ حضرت فرمود: زن داری؟ عرض کرد: بله، فرمود: این سؤال به تو ربطی ندارد، چون امام می‌ داند اگر به او بگوید خوب است می ‌رود یک زیباتر از زن خود پیدا می ‌کند بعد دلگرم به او می ‌شود، بعد زن سی ساله خود که شش تا بچه را بزرگ کرده، تمام ارزش های خانه را زیر پا می ‌گذارد می‌ رود دنبال شهوت و این مورد رضایت ما نیست.

مفسّر قرآن کریم تصریح کرد: خیلی چیزها را ائمه علیهم‌ السلام قبول ندارند و ما قبول داریم خیلی چیزها را خدا قبول ندارد و ما قبول داریم، خیلی چیزها را آنها قبول دارند و ما قبول نداریم و خیلی به نظرمان عادی و ساده است. بعضی چیزها عیب ‌های خیلی بزرگ پیدا می ‌کند، اگر هم اولش عیب نداشته باشد، بعداً پیدا می‌ کند.

استاد انصاریان با طرح این سوال که چرا می‌ گویند دروغ به شوخی هم حرام است؟، پاسخ داد: برای اینکه مقدمه ورود به دروغ جدی است، چرا می ‌گوید: نگاه کردن شعبه ‌ای از زنا است و هر نگاه کردنی تیری از تیرهای مسموم شیطان است که به چشمت خورده و چرا می ‌گوید: اگر هر کسی به نامحرم نگاه کند به تعداد نگاه ‌هایش در جهنم تیرهایی از آتش و آهن گداخته به چشم او می ‌زنند چون مقدمه زناست، چون مقدمه هجوم به ناموس یک مملکت است، چون مقدمه خراب کردن یک خانواده است، چون مقدمه متلاشی کردن یک کانون گرم خانه مسلمان است، چرا باید دروغ گفت؟

نویسنده کتاب ارزشمند «اسلام دین آسان» تأکید کرد: ما اول باید سراغ قرآن برویم قبل از روایت، آنجایی که قرآن برای ما روشن نبود واجب است سراغ روایت برویم، حالا وقتی می ‌گوید: اگر انسان دروغ بگوید بوی بدی از این دهان به فضا می ‌رسد که ملائکه عالم از استشمام این بوی بد چون موجود زنده‌ اند، چنان ناراحت می ‌شوند که همه یک پارچه فریاد می ‌زنند الهی این دروغگو را لعنت کن. حالا آدم در نماز دروغ بگوید، به پروردگار آنجا که می ‌گوید: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» من بنده تو هستم اما خدا می ‌بیند که او بنده شکمش هم هست، بنده هوایش هم است، بنده شرق و غرب هم است، خوب این دروغ است.

خطیب توانای حوزه علمیه ادامه داد: چه کسی گفته شخصیت افراد شکسته شود؟ اسلام که دین شخصیت دهی است، زن باید کمال اعتماد را به مردش داشته باشد، مرد هم باید کمال اعتماد را به زنش داشته باشد، رابطه خانه هم باید عاشقانه باشد. آن وقت امام صادق علیه ‌السلام می‌ فرماید: ما این خانه را به عنوان خانه اسلامی امضا می‌ کنیم.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha