دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام رضا شاکری-معاون تربیتی و فرهنگی جامعه المصطفی

حوزه/ وبیناری با موضوع «انجام تحقیقات و ترجمه ها براساس نیاز جامعه هندوستان» با حضور نماینده جامعةالمصطفی در هند، معاون پژوهش نمایندگی و تعدادی از پژوهشگران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در وبینار «انجام تحقیقات و ترجمه ها براساس نیاز جامعه هندوستان»، که نمایندگی جامعةالمصفی در هند به صورت آنلاین برگزار کرد، حجت‌الاسلام والمسلمین شاکری، نماینده المصطفی در هند، با اشاره به مشکلات به وجود آمده در اثر شیوع کووید ۱۹، اهمیت پژوهش را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: پژوهش، رمز بقای آموزش است. نظام آموزش در حوزه های ما باید پژوهش محور باشد و طلاب با تحقیق انس بگیرند.

وی افزود: با پژوهش، آموزش حیات می یابد. پیش از این، حوزه های علمیه با پژوهش عجین بود، ولی امروز - متأسفانه- حوزه های علمیه آموزش محور شده اند.

نماینده جامعةالمصطفی در هند، در ادامه، ضمن تأکید بر پرهیز از پژوهش های کلیشه ای، بیان کرد: پژوهش باید تحول‌آفرین و نو باشد. از سوی دیگر، لازم است به پرسش‌های جامعه در زمینه‌های گوناگون پاسخ دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاکری تصریح کرد: در هندوستان، تقریباً یک‌میلیارد دگراندیشان وجود دارد؛ لازم است مسائل اسلامی را در قالب تعاملی به آنان عرضه نماییم و با توجه به نیاز آنان، قرآن و معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را تبیین نماییم؛ از این رو، شناخت نیاز، امر اساسی در پژوهش به شمار می‌رود.

وی، در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه پروژه های ما باید به زبان های گوناگون ارائه شود، خاطرنشان ساخت: نتایج پژوهش را باید به صورت کتاب های جذاب و کاربردی ارائه کنیم و قالب های امروزی را در این عرصه در نظر بگیریم.

در ادامه، یکی از پژوهشگران اظهار داشت: لازم است متون قدیمی به شکل جذاب به نسل جوان ارائه شود. یکی از مسائل مهم، مخاطب شناسی است. کتاب ها را باید برای کودکان، جوانان و بزرگسالان بازنویسی نماییم.

وی، ضمن تأکید بر لزوم نیازشناسی، هدفمندسازی پژوهش ها را ناظر به نیاز جامعه ضروری برشمرد و اظهار داشت: لازم است به کیفیت کار توجه داشته باشیم.

یکی دیگر از پژوهشگران نیز با بیان اینکه پروژه های تحقیقاتی باید تحت نظارت جامعةالمصطفی انجام شود، ابراز کرد: باید بانک اطلاعات از پایان نامه ها،کتاب ها، ترجمه ها و پژوهش های انجام‌شده در ایران راه‌اندازی نماییم. در این زمینه، شایسته است جامعةالمصطفی پروژه ها را تعریف نماید و در اختیار پژوهشگران قرار دهد. ارائه پژوهش‌ها به صورت کلیپ به مخاطبان، یکی از روش‌های ارائه پژوهش است. در این میان، به نظر می‌رسد ترجمه متون قدیمی مانند کتاب «عیون اخبار الرضا»، از ضروریات است.

در ادامه، یکی از پژوهشگران خاطرنشان ساخت: یکی از مسائل مهم جامعه امروز، پاسخ به نیازهای جوان، خانواده و... است؛ باید گروه های مختلف تخصصی تشکیل شود. تشکیل بانک اطلاعات و مشخص نمودن وظایف مؤسسات پژوهشی، از دیگر موارد مهم است.

همچنین یکی دیگر از فعالان عرصه پژوهش اذعان نمود: باید کارهای پژوهشگران و کتاب های آنان را چاپ کنیم. همچنین لازم است کتبی همانند «سیرت النبی(صلی‌الله علیه و آله)»، ادعیه‌های مختلف مانند دعاهای صحیفه سجادیه و دعای مکارم الاخلاق بازنویسی و جداگانه چاپ شود.

پژوهشگر دیگری اظهار داشت: ضروری است که کتاب های اصلی و بنیادی را به جوانان ارائه کنیم. همچنین به ترجمه کتاب‌ها توجه داشته باشیم؛ برای نمونه، قرآن به زبان هندی ترجمه نشده و لازم است این کمبود برطرف شود. کتاب‌هایی مانند نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و سرگذشت علما و شهدا باید به صورت مختصر، جذاب و با زبان علمی به نوجوانان و دانشگاهیان ارائه گردد.

یکی دیگر از فعالان عرصه پژوهش و پژوهشگری نیز بیان کرد: یکی از کارهایی که لازم به نظر می‌رسد، ارائه کتب علمای قدیم به زبان امروزی است؛ باید کمیته ‌ای تشکیل دهیم و موضوعات را مشخص نموده، کتاب هایی مانند «تفسیر نمونه» و «تفسیر نور» به شیوه جدید ترجمه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha