پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 973285
۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
بر شانه های اقیانوس

حوزه/ مؤسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران جلد سوم از کتاب « بر شانه های اقیانوس» را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مؤسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران جلد سوم از کتاب « بر شانه های اقیانوس» شرحی ادیبانه و روان نهج‌البلاغه شرح خطبه های ۱۸۱ تا آخر خطبه ها، نوشته حجت‌الاسلام علی رهبر را روانه قفسه کتابفروشی ها کرده است.

سخن گفتن از نهج البلاغه به همان میزان دشوار است که سخن گفتن از علی مرتضی؛ چه اینکه این کتاب گرانسنگ ، گزیده ای از شیواترین گفته ها و نوشته های امیر بیان، علی بن ابی طالب است، و برای ما بی بضاعتان، چگونه توان آن است که بی نهایت را در چند کلمه محدود بگنجانیم و آن را توصیف کنیم؟ مگر می توان اقیانوس دُرواژه های علی ما را در پیمانه ای کوچک از واژه ها جا داد؟ اما آب دریا را اگر نتوان کشید..، هم به قدر تشنگی باید چشید.

بزرگ‌ترین آفت جوان، رویگردانی از مبانی مذهبی و سست‌بنیادی اخلاق و انحراف از بینش درست سیاسی است. دشمن در این زمینه خواب‌هایی تعبیر نشده دارد که باید با عرضه پاکیزه، منطقی و جذاب معارف ناب، یعنی قرآن و حدیث و به‌ویژه نهج‌البلاغه، نسل جوان را یاری کرد.

ویژگی اثر

کتاب به‌صورت یک صفحه متن و ترجمه خطبه یا نامه می‌باشد و در صفحه مقابل توضیح و شرحی درباره کلمات کلیدی یا بعضی از کلمات که نیازمند به توضیح برای نسل همیشه کنجکاو جوان هست می‌باشد.

ترجمه روان سلیس را می‌توان از دیگر ویژگی‌های این اثر ارزشمند دانست.

و در آخر هر صفحه پیامی از متن را متذکر می‌شود که خواننده می‌تواند از همان خلاصه موضوع بحث را بفهمد.

این اثر بر چهار رکن سامان یافته است. فهم درست معارف قرآنی، بهره‌گیری از تفاسیر قرآنی معتبر شیعه، استفاده از دیدگاه بزرگان آشنا با نهج‌البلاغه و تأملی چهل‌ساله در احادیث. با این حال، قطعاً کاستی‌هایی هست که امید می‌رود با ارائه دیدگاه‌های فضلا و جوانان عزیز، روزی بالندگی خود را بیابد.

در نگارش ترجمه و شرح به این موارد توجه شده است: تعبیرهای کنایه‌ای امام، اشعار و ضرب‌المثل‌های استفاده شده و نقد اندیشه‌ها از سوی آن حضرت، استدلال به آیات در انواع گوناگون، تکیه بر جمله‌ها و کردار رسول اعظم، مرور گسترده بر تاریخ اسلام و عصر امام، توجه به برداشت‌های بزرگان دین و تلاش برای اثبات آن‌ها با استدلال، و تفاوت‌های ظریف واژه‌های به ظاهر مترادف.

برشی از کتاب

نگارنده در صفحه ۱۰۴ از این کتاب عنوان «نشانه های پارسایی» را در توضیح خطبه ۱۹۳ می آورد و در ادامه چنین می نویسد:

تراکم درس های این فراز:

در این خطبه که نیکوتر است آن را «کلام» بنامیم، معیارهای محک زننده ای ارائه شده است وارسی و محاسبه کند.

ایمان دارانی که ایمانشان شدت می گیرد، هم متصف به مؤمن هستند و هم دارای ویژگی پارسایان اند. همین ایمان داران با شدت یافتن ایمانشان، به مرحله یقین دست می یابند. نمره بیست های عالم ، انبیا، رسولان و امامان معصوم هستند و دراین میان، فرد شاخص بعد از رسول خدا ، حضرت امیرمؤمنان هستند که خداوند در بسیاری از آیات با عنوان «مؤمن حقیقی » از او یاد می کند، مؤمنی که به چکاد و بلندای یقین (حق الیقین) دست یافته است.

در انتهای این کلام ۱۹۳، اشاره ای خواهد شد که چرا «همام» بعد از شنیدن همه کلام امام، جان داد و حکمت اتمام کلام و توصیف کامل اهل تقوا از سوی امام چه بود؟

ذات کامل، به آفریدن مخلوق ها نیاز ندارد، اما قدرت آفریدن او و نداشتن بخل و داشتن فیض، زمینۀ آفریدن اوست. خدا فیاض است و دوستدار مخلوق ، اما بی نیاز مطلق.

سخن گفتن ، بهترین پل ارتباطی میان انسان هاست. سخن درست و راست و استوار می تواند تعامل های مردمان را آرامش بخش و اعتمادآفرین کند. اهل تقوا اهل گفتار درست و استوارند.

پوشیدن لباس، وقار آدمی را حراست می کند و موجب زیبایی و حفاظت او از سرما و گرماست، ولی عده ای آن را ابزار فخرفروشی قرار می دهند، ولی اهل پارسایی، نه پاره پوشند و نه اهل تجمل اند، بلکه در پوشش اعتدال دارند.

«مشی» عمدتا به معنای راه رفتن است، اما گمان می برم فراتر از راه رفتن باشد؛ مانند عرف مردم که می گویند مشی فلانی عالی است؛ یعنی روش و سبک زندگی او ، تواضع، حرکت کبرستیز هر فرد متواضع است همراه با تکریم دیگران، و با وقار منافات ندارد.

مؤسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران جلد سوم از کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» شرحی ادیبانه و روان از نهج‌البلاغه شرح خطبه های ۱۸۱ تا آخر خطبه ها، نوشته حجت‌الاسلام علی رهبر را در ۲۳۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۵۲۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم – خ معلم – پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha